PSI207 Gelişim Psikolojisi

7 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
PSİKOLOJİ PR.
Kod PSI207
Ad Gelişim Psikolojisi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 7 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Cem SOYLU
Dersin Öğretim Elemanı Cem SOYLU (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Döllenmeden ergenliğe kadar olan dönemde gelişim psikolojisi alanında ele alınan konuları kuramsal bilgiler ve yeni araştırma bulguları ışığında tartışmak ve kronolojik yaşa bağlı ortaya çıkan gelişim ve değişim örüntülerini incelemektir.

Dersin İçeriği

Bu derste gelişim psikolojisindeki güncel tartışmalar, araştırma yöntemleri ve gelişim kuramlarından başlanarak ergenlik döneminde kadar olan farklı gelişimsel dönemlerdeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim alanları ele alınacaktır. Ders içeriğinin yaklaşık %75’ini ders kitabı, kalan %25’ini ise ilgili haftadaki konuyla ilgili son 3 yılda yayınlanan araştırma bulguları ve gelişim psikolojisi kuramları ile ilgili deneyler oluşturacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Santrock, J. W. (2011). Yaşam Boyu Gelişim (13. Basımdan çeviri. Çeviri editörü Yüksel, G.). Ankara: Nobel Yayınevi.

Notlar

Berk, L. E. (2012). Bebekler ve Çocuklar: Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa (7. Basımdan çeviri. Çeviri editörü Erdoğan, N. I.) Ankara: Nobel Yayınevi. Shaffer, D. R. ve Kipp, K. (2014). Developmental Psychology: Childhood and Adolescence (9th Edition). Wadsworth Cengage Learning.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gelişim psikolojisinin temel tartışma konularını açıklar.
ÖÇ02 Gelişim psikolojisindeki çağdaş yaklaşımlar ve kuramları anlar.
ÖÇ03 Gelişimsel süreçlere farklı bakış açıları ile eleştirel bir şekilde yaklaşır.
ÖÇ04 İnsan gelişiminin doğasına yönelik süreçleri ve dönemleri tanımlar.
ÖÇ05 Doğum öncesi gelişim sürecini açıklar.
ÖÇ06 Bebeklikte fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişimi açıklar.
ÖÇ07 Erken çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişimi açıklar.
ÖÇ08 Orta ve geç çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişimi açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders tanıtımı ve izlencenin gözden geçirilmesi. Gelişim Nedir? Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bölüm 1: Giriş: Yaşam Boyu Bakış Açısı (s. 6-21) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bölüm 1: Giriş: Yaşam Boyu Bakış Açısı (s. 22-45) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Bölüm 2: Biyolojik Başlangıçlar (s. 52-78) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Bölüm 3: Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum (s. 79-109) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bölüm 4: Bebeklikte Fiziksel Gelişim (s. 110-144) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bölüm 5: Bebeklikte Bilişsel Gelişim (s. 145-159) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bölüm 5: Bebeklikte Bilişsel Gelişim (s. 160-176) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Bölüm 6: Bebeklikte Sosyoduygusal Gelişim (s. 177-205) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bölüm 7: Erken Çocuklukta Fiziksel ve Bilişsel Gelişim (s. 206-240) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bölüm 8: Erken Çocuklukta Sosyoduygusal Gelişim (s. 241-273) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Bölüm 9: Orta ve Geç Çocuklukta Fiziksel ve Bilişsel Gelişim (s. 274-311) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Bölüm 10: Orta ve Geç Çocuklukta Sosyoduygusal Gelişim (s. 312-347) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Dersin genel tekrarı, soru ve cevap. Ders notlarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 8 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 40 40
Toplam İş Yükü (Saat) 175
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,00
AKTS 7 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.08.2025 10:38