Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
PSİKOLOJİ PR. | |
Kod | PSI207 |
Ad | Gelişim Psikolojisi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Cem SOYLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Cem SOYLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Döllenmeden ergenliğe kadar olan dönemde gelişim psikolojisi alanında ele alınan konuları kuramsal bilgiler ve yeni araştırma bulguları ışığında tartışmak ve kronolojik yaşa bağlı ortaya çıkan gelişim ve değişim örüntülerini incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu derste gelişim psikolojisindeki güncel tartışmalar, araştırma yöntemleri ve gelişim kuramlarından başlanarak ergenlik döneminde kadar olan farklı gelişimsel dönemlerdeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim alanları ele alınacaktır. Ders içeriğinin yaklaşık %75’ini ders kitabı, kalan %25’ini ise ilgili haftadaki konuyla ilgili son 3 yılda yayınlanan araştırma bulguları ve gelişim psikolojisi kuramları ile ilgili deneyler oluşturacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Santrock, J. W. (2011). Yaşam Boyu Gelişim (13. Basımdan çeviri. Çeviri editörü Yüksel, G.). Ankara: Nobel Yayınevi.
Notlar
Berk, L. E. (2012). Bebekler ve Çocuklar: Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa (7. Basımdan çeviri. Çeviri editörü Erdoğan, N. I.) Ankara: Nobel Yayınevi. Shaffer, D. R. ve Kipp, K. (2014). Developmental Psychology: Childhood and Adolescence (9th Edition). Wadsworth Cengage Learning.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gelişim psikolojisinin temel tartışma konularını açıklar. |
ÖÇ02 | Gelişim psikolojisindeki çağdaş yaklaşımlar ve kuramları anlar. |
ÖÇ03 | Gelişimsel süreçlere farklı bakış açıları ile eleştirel bir şekilde yaklaşır. |
ÖÇ04 | İnsan gelişiminin doğasına yönelik süreçleri ve dönemleri tanımlar. |
ÖÇ05 | Doğum öncesi gelişim sürecini açıklar. |
ÖÇ06 | Bebeklikte fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişimi açıklar. |
ÖÇ07 | Erken çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişimi açıklar. |
ÖÇ08 | Orta ve geç çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişimi açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı ve izlencenin gözden geçirilmesi. Gelişim Nedir? | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bölüm 1: Giriş: Yaşam Boyu Bakış Açısı (s. 6-21) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bölüm 1: Giriş: Yaşam Boyu Bakış Açısı (s. 22-45) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Bölüm 2: Biyolojik Başlangıçlar (s. 52-78) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Bölüm 3: Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum (s. 79-109) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bölüm 4: Bebeklikte Fiziksel Gelişim (s. 110-144) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bölüm 5: Bebeklikte Bilişsel Gelişim (s. 145-159) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bölüm 5: Bebeklikte Bilişsel Gelişim (s. 160-176) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Bölüm 6: Bebeklikte Sosyoduygusal Gelişim (s. 177-205) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bölüm 7: Erken Çocuklukta Fiziksel ve Bilişsel Gelişim (s. 206-240) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bölüm 8: Erken Çocuklukta Sosyoduygusal Gelişim (s. 241-273) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Bölüm 9: Orta ve Geç Çocuklukta Fiziksel ve Bilişsel Gelişim (s. 274-311) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Bölüm 10: Orta ve Geç Çocuklukta Sosyoduygusal Gelişim (s. 312-347) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dersin genel tekrarı, soru ve cevap. | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 175 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,00 | ||
AKTS | 7 AKTS |