Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
PSİKOLOJİ PR. | |
Kod | PSI213 |
Ad | Psikolojide Uygulamalı İstatistik 1 |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ESEF ERCÜMENT YERLİKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere psikolojik araştırmalarda yaygın olarak kullanılan betimsel istatistikleri ve korelasyon analizlerini öğretmek; verileri grafiklerle ifade etme ve yorumlama becerisi kazandırmak; ayrıca tüm bu işlemleri istatistik paket programı aracılığıyla uygulayabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste psikolojide istatistiğin rolü, frekans dağılımları, veri türleri, grafik türleri ve grafik yorumlama, merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri, standart normal dağılım, z-puanları, korelasyon katsayıları ve basit doğrusal regresyon konuları ele alınır. Tüm bu konular istatistiksel paket programlarıyla uygulamalı olarak işlenir; veri girişi, veri düzenleme ve temel betimsel analizler program üzerinden gerçekleştirilir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İyilikci, O. (2020). Psikologlar için SPSS ve araştırma desenleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Notlar
Sosyal Bilimler İçin İstatistik, Nilgün Köklü , Ömay Çokluk , Şener Büyüköztürk, Pegem Akademi Yayıncılık, 25. Baskı, 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veri, değişken, evren, örneklem gibi temel istatistik kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Bir değişkene ilişkin ölçümün hangi ölçme düzeyinde olduğunu ayırt eder. |
ÖÇ03 | Bir veri kümesinin merkezi eğilim ölçülerini hesaplar. |
ÖÇ04 | Bir veri kümesinin değişkenlik ölçülerini hesaplar. |
ÖÇ05 | Verileri istatistik paket programına aktarır. |
ÖÇ06 | Ham verileri analize hazır hale getirmek için organize eder. |
ÖÇ07 | İstatistik paket programını kullanarak betimsel istatistikleri hesaplar. |
ÖÇ08 | Verileri uygun grafiklerle sunar ve bu grafikleri yorumlar. |
ÖÇ09 | Standart normal dağılımın özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ10 | Bir dağılımın ortalama ve standart sapmasını kullanarak Z ve T standart puanları hesaplar. |
ÖÇ11 | Değişkenlerin türlerine ve ölçüm düzeylerine uygun olarak korelasyon analizi yapar. |
ÖÇ12 | Basit doğrusal regresyon analizi yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: İstatistiğin Psikolojideki Rolü ve Önemi. Kullanılacak istatistik paket programının tanıtımı. | Ders bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel Kavramlar: Değişken, Değişken Türleri, Ölçme, Ölçme Düzeyleri, Evren, Örneklem, Evrendeğer, Örneklemdeğer, Betimsel istatistik, Çıkarımsal istatistik. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Veri Girişi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Verilerin düzenlenmesi I | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Verilerin düzenlenmesi II | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Frekans Dağılımı, Verilerin Grafikle Gösterilmesi (Histogram, Çubuk, Çizgi, Pasta ve Gövde-Yaprak grafikleri) | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Merkezi Eğitim Ölçüleri: Ortalama, Ortanca, Tepedeğer, Çeyreklikler, Yüzdelikler. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Değişkenlik Ölçüleri: Aralık, Çeyrekler arası aralık, varyans, standart sapma, çeyrek sapma | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Standart Normal Dağılım, Standart Puanlar | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Parametrik testler için gerekli olan normal dağılım varsayımının test edilmesi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Korelasyon analizi 1 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Korelasyon analizi 2 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Basit doğrusal regresyon analizi 1 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Basit doğrusal regresyon analizi 2 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,40 | ||
AKTS | 4 AKTS |