Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
PSİKOLOJİ PR. | |
Kod | PSI329 |
Ad | Ergenlik |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Cem SOYLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Cem SOYLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ergenliğin tarihsel bakış açısı ile ergen gelişim bilimini tanımlayarak, ergenlikle ilişkili gelişimsel süreçleri, dönemleri ve geçişleri biyopsikososyal bakış açısı ile güncel araştırma bulguları ışığında özetlemektir.
Dersin İçeriği
Bu derste pubertenin belirleyicilerinden başlanarak ergenlik dönemine özgü bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim alanları ele alınacaktır. Ders içeriğinin yaklaşık %75’ini ders kitabı, %25’ini ise ilgili haftadaki konuyla ilgili son 3 yılda yayınlanan araştırma bulguları oluşturacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Santrock, J. W. (2012). Ergenlik (14. Basımdan çeviri). Ankara: Nobel Yayınevi. (Çeviri editörü Siyez, D. M.).
Notlar
McMahan, L. & Thompson, S. (2015). Adolescence (Fifteen Edition). New Jersey: Pearson Education. Steinberg, L. (2023). Adolescence (Thirteenth Edition). New York: McGraw Hill LLC.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Pubertenin belirleyicilerini, özelliklerini ve psikolojik boyutlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Evrimin, kalıtımın ve çevrenin ergen gelişimi üzerindeki etkisini açıklar. |
ÖÇ03 | Ergenlik sırasındaki beyindeki değişiklikleri tanımlayarak bilişsel gelişim örüntüsü hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Ergen cinselliğinin doğasını anlayarak cinsel tutum ve davranışları özetler. |
ÖÇ05 | Gelişim kuramlarını ergenlik dönemi bağlamında karşılaştırır. |
ÖÇ06 | Ergenlikte ahlaki gelişim, değerler ve din konularında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Ergenlikte akran ilişkileri, romantik ilişkiler ve yaşam tarzlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Ergenlik dönemi sorunlarını tanımlayarak çözüm yollarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, izlencenin gözden geçirilmesi | Kütüphane ve veritabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Bölüm 1: Giriş: Tarihsel Bakış Açısı (s. 1-46) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Bölüm 2: Puberte, Sağlık ve Biyolojik Temeller (s. 50-64). | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bölüm 2: Puberte, Sağlık ve Biyolojik Temeller (s. 65-78) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bölüm 3: Beyin ve Bilişsel Gelişim (s. 87-121) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bölüm 4: Benlik, Kimlik, Duygu ve Kişilik (s. 129-154) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Bölüm 5: Cinsiyet (s. 162-181) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bölüm 6: Cinsellik (s. 186-217) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Bölüm 7: Ahlaki Gelişim, Değerler ve Din (s. 224-245) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bölüm 8: Aileler (s. 252-293) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bölüm 9: Akranlar, Romantik İlişkiler ve Yaşam Tarzları (s. 294-325) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bölüm 10-11-12: Okullar, Başarı, Çalışma, Kariyerler ve Kültür (s. 330-421) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bölüm 13: Ergenlik ve Beliren Yetişkinlik Dönemi Sorunları (s. 422-463) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dersin genel tekrarı, soru ve cevap. | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |