PSI329 Ergenlik

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
PSİKOLOJİ PR.
Kod PSI329
Ad Ergenlik
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Cem SOYLU
Dersin Öğretim Elemanı Cem SOYLU (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ergenliğin tarihsel bakış açısı ile ergen gelişim bilimini tanımlayarak, ergenlikle ilişkili gelişimsel süreçleri, dönemleri ve geçişleri biyopsikososyal bakış açısı ile güncel araştırma bulguları ışığında özetlemektir.

Dersin İçeriği

Bu derste pubertenin belirleyicilerinden başlanarak ergenlik dönemine özgü bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim alanları ele alınacaktır. Ders içeriğinin yaklaşık %75’ini ders kitabı, %25’ini ise ilgili haftadaki konuyla ilgili son 3 yılda yayınlanan araştırma bulguları oluşturacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Santrock, J. W. (2012). Ergenlik (14. Basımdan çeviri). Ankara: Nobel Yayınevi. (Çeviri editörü Siyez, D. M.).

Notlar

McMahan, L. & Thompson, S. (2015). Adolescence (Fifteen Edition). New Jersey: Pearson Education. Steinberg, L. (2023). Adolescence (Thirteenth Edition). New York: McGraw Hill LLC.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Pubertenin belirleyicilerini, özelliklerini ve psikolojik boyutlarını tanımlar.
ÖÇ02 Evrimin, kalıtımın ve çevrenin ergen gelişimi üzerindeki etkisini açıklar.
ÖÇ03 Ergenlik sırasındaki beyindeki değişiklikleri tanımlayarak bilişsel gelişim örüntüsü hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Ergen cinselliğinin doğasını anlayarak cinsel tutum ve davranışları özetler.
ÖÇ05 Gelişim kuramlarını ergenlik dönemi bağlamında karşılaştırır.
ÖÇ06 Ergenlikte ahlaki gelişim, değerler ve din konularında bilgi sahibi olur.
ÖÇ07 Ergenlikte akran ilişkileri, romantik ilişkiler ve yaşam tarzlarını açıklar.
ÖÇ08 Ergenlik dönemi sorunlarını tanımlayarak çözüm yollarını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 1
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders tanıtımı, izlencenin gözden geçirilmesi Kütüphane ve veritabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Bölüm 1: Giriş: Tarihsel Bakış Açısı (s. 1-46) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Bölüm 2: Puberte, Sağlık ve Biyolojik Temeller (s. 50-64). Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bölüm 2: Puberte, Sağlık ve Biyolojik Temeller (s. 65-78) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Bölüm 3: Beyin ve Bilişsel Gelişim (s. 87-121) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bölüm 4: Benlik, Kimlik, Duygu ve Kişilik (s. 129-154) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Bölüm 5: Cinsiyet (s. 162-181) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bölüm 6: Cinsellik (s. 186-217) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Bölüm 7: Ahlaki Gelişim, Değerler ve Din (s. 224-245) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bölüm 8: Aileler (s. 252-293) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bölüm 9: Akranlar, Romantik İlişkiler ve Yaşam Tarzları (s. 294-325) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bölüm 10-11-12: Okullar, Başarı, Çalışma, Kariyerler ve Kültür (s. 330-421) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bölüm 13: Ergenlik ve Beliren Yetişkinlik Dönemi Sorunları (s. 422-463) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Dersin genel tekrarı, soru ve cevap. Ders notlarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.08.2025 10:38