PSI475 Yaşlanma ve İleri Yetişkinlik

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
PSİKOLOJİ PR.
Kod PSI475
Ad Yaşlanma ve İleri Yetişkinlik
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ESEF ERCÜMENT YERLİKAYA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin temel amacı, yaşlanma süreci ile ortaya çıkan fiziksel, sosyoduygusal ve bilişsel alanlardaki gelişim ve değişim süreçlerini incelemektir.

Dersin İçeriği

Bu ders, yaşlanma sürecinin tanımı ve yaşlanma ile ilgili bilimsel çalışmaların tarihçesini, ülkemiz ve dünyadaki yaşlıların demografik özelliklerini, yaşlanma çalışmalarında kullanılan araştırma yöntemlerini ve yaşlanma sürecinde ortaya çıkan başta psikolojik olmak üzere, fiziksel ve sosyo-duygusal değişimleri içermektedir. Ders içeriğinin yaklaşık %75’ini ders kitabı, %25’ini ise konuyla ilgili son 3 yılda yayınlanan ve ders içerisinde ele alınan araştırmalar oluşturacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Erber, T.J. (2018). Yaşlanma ve ileri yetişkinlik (3. baskı) (Çev. Ed. Uçanok, Z.). Ankara: Nobel Yayınları.

Notlar

Cavanaugh, J. C. ve Blanchard-Fields, F. (2019). Adult development and aging (Eight Edition). Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning. Whitbourne, S. K., Whitbourne, S. B. ve Konnert, C. (2015). Adult development and aging: Biopsychosocial perspectives. John Wiley & Sons Canada, Ltd.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kronolojik, biyolojik, psikolojik, sosyal ve öznel yaşın tanımlarını öğrenmek.
ÖÇ02 Yaşlanma ile ilgili bilimsel çalışmaların tarihçesini öğrenmek.
ÖÇ03 Türkiye İstatistik Kurumu ve Birleşmiş Milletlerin yayınlamış olduğu son verilere göre ülkemizdeki ve dünyadaki yaşlıların demografik özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak.
ÖÇ04 Geriatri ve gerontoloji disiplinleri arasındaki farklılıkları göz önüne alarak yaşlılık alanında çalışmalar yürüten disiplinler hakkında bilgi sahibi olmak.
ÖÇ05 Yaşlılıkta sağlık, bellek, duygu, zekâ ve kişilik gibi alanlardaki gelişim süreçlerini öğrenmek.
ÖÇ06 Yaşlılıkta sosyal etkileşim ve sosyal bağları anlamak
ÖÇ07 Başarılı yaşlanmanın tanımını ve bu sürece etki eden faktörleri anlamak
ÖÇ08 Ölüm, ölmek ve yas ile başa çıkma süreçlerini anlamak


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, dersin işleyişinin gözden geçirilmesi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yaşlanma ve ileri yetişkinlik giriş - Yaşlanma ve ileri yetişkinlik çalışmaları - Yaşı ve ileri yetişkinliği tanımlamak - Türkiye’de ve dünyada yaşlıların demografik profili - Gelişimsel etkiler ve konular, kuramsal modeller Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yaşlanma ve ileri yetişkinlik çalışmalarında kullanılan kuram ve yöntemler - Üst kuramsal yaklaşımlar - Gelişimsel araştırma, ölçüm ve metodolojik yaklaşımlar Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Biyolojik yaşlanma ve sağlık - Biyolojik yaşlanma süreci - Yaşam süresinde bireysel farklılıklar - Fiziksel değişiklikler ve hastalık - Günlük İşlevsellik, Ödünleme Yoluyla Seçici Optimizasyon Modeli Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Duyum, algı ve dikkat - Duyusal süreçler - Tepki hızı, duyular, dikkat Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bellek - Bilgi işleme modeli - Uzun süreli bellek, günlük yaşamda bellek, bilgi ve inançlar Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Zihinsel işlevsellik - Zekâya ilişkin görüşler, psikometrik yaklaşım - Zekâ yaşla birlikte geriler mi? Günlük yaşamda zekâ Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilerek sınava hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Günlük yaşamda biliş ve problem çözme - Bilişsel gelişim dönemleri, bilgelik - Zeka, problem çözme, karar verme ve sosyal biliş Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kişilik ve baş etme - Kişiliğin incelenmesi, kişilik nasıl oluşur - Normatif kişilik modelleri, baş etmede bireysel farklılıklar Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sosyal etkileşim ve sosyal bağlar - Sosyal etkileşim, sosyal bağlar - Yaşlı istismarı ve ihmali Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 İstihdam, emeklilik ve yaşam düzenlemeleri - İstihdam, emeklilik ve yaşam düzenlemeleri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Akıl sağlığı, psikopatoloji ve terapi - Psikopatoloji - İleri yetişkinlerde terapötik müdahaleler Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Başarılı yaşlanma - Patolojik, olağan ve başarılı yaşlanma Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Ölüm, ölmek ve yas ile başa çıkmak - Ölüm ve ölmek - Yas ve kayıp Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilerek sınava hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilerek sınava hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 129
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,16
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2025 11:36