Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
PSİKOLOJİ PR. | |
Kod | PSI475 |
Ad | Yaşlanma ve İleri Yetişkinlik |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Cem SOYLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Cem SOYLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin temel amacı, yaşlanma süreci ile ortaya çıkan fiziksel, sosyoduygusal ve bilişsel alanlardaki gelişim ve değişim süreçlerini incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu ders, yaşlanma sürecinin tanımı ve yaşlanma ile ilgili bilimsel çalışmaların tarihçesini, ülkemiz ve dünyadaki yaşlıların demografik özelliklerini, yaşlanma çalışmalarında kullanılan araştırma yöntemlerini ve yaşlanma sürecinde ortaya çıkan başta psikolojik olmak üzere, fiziksel ve sosyo-duygusal değişimleri içermektedir. Ders içeriğinin yaklaşık %75’ini ders kitabı, %25’ini ise konuyla ilgili son 3 yılda yayınlanan ve ders içerisinde ele alınan araştırmalar oluşturacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Erber, T.J. (2018). Yaşlanma ve ileri yetişkinlik (3. baskı) (Çev. Ed. Uçanok, Z.). Ankara: Nobel Yayınları.
Notlar
Cavanaugh, J. C. ve Blanchard-Fields, F. (2019). Adult development and aging (Eight Edition). Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning. Whitbourne, S. K., Whitbourne, S. B. ve Konnert, C. (2015). Adult development and aging: Biopsychosocial perspectives. John Wiley & Sons Canada, Ltd.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farklı yaş türleri ile ilgili (Kronolojik, biyolojik, psikolojik, sosyal ve öznel yaş) temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Yaşlanma sürecinin gelişim psikolojisindeki yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Geriatri ve gerontoloji disiplinleri arasındaki farklılıkları açıklar. |
ÖÇ04 | İleri yetişkinlik döneminde kullanılan başlıca araştırma yöntemlerini ve istatistiksel teknikleri tanır. |
ÖÇ05 | İleri yetişkinlik döneminde duyum, algı, dikkat, bellek ve zihinsel işlevsellik gibi bilişsel gelişi alanlarındaki gelişimsel özellikleri ve değişiklikleri açıklar. |
ÖÇ06 | İleri yetişkinlik döneminde sıklıkla ortaya çıkan akıl sağlığı sorunlarını tanır ve terapi türlerini bilir ve aşina olur. |
ÖÇ07 | Başarılı yaşlanma sürecine giden gelişimsel yolları tanır ve bu yolların hangi koşullar altında gerçekleşebileceğini açıklar. |
ÖÇ08 | Ölüm olgusu hakkında bilgi sahibi olur ve bireylerin yas süreci ile etkili başa çıkma tekniklerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, izlencenin gözden geçirilmesi | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bölüm 1: Yaşlanma ve İleri Yetişkinliğe Giriş (s. 1-32) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bölüm 2: Yaşlanma Çalışmalarında Kullanılan Kuram ve Yöntemler (s. 33-60) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bölüm 3: Biyolojik Yaşlanma ve Sağlık (s. 61-99) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bölüm 4: Duyum, Algı ve Dikkat (s. 100-131) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bölüm 5: Bellek (s. 132-164) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bölüm 6: Zihinsel İşlevsellik (s. 165-198) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bölüm 7: Günlük Yaşamda Biliş ve Problem Çözme (s. 199-233) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bölüm 8: Kişilik ve Baş Etme (s. 234-264) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bölüm 9: Sosyal Etkileşim ve Sosyal Bağlar (s. 265-297) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bölüm 11: Akıl Sağlığı, Psikopatoloji ve Terapi (s. 329-360) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bölüm 14: Başarılı Yaşlanma (s. 254-267; 405-426.) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bölüm 12: Ölüm, Ölmek ve Yas ile Başa Çıkmak (s. 361-379) | Kütüphane ve veri tabanı taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dersin genel tekrarı, soru ve cevap | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,16 | ||
AKTS | 5 AKTS |