PSI475 Yaşlanma ve İleri Yetişkinlik

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
PSİKOLOJİ PR.
Kod PSI475
Ad Yaşlanma ve İleri Yetişkinlik
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Cem SOYLU
Dersin Öğretim Elemanı Cem SOYLU (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin temel amacı, yaşlanma süreci ile ortaya çıkan fiziksel, sosyoduygusal ve bilişsel alanlardaki gelişim ve değişim süreçlerini incelemektir.

Dersin İçeriği

Bu ders, yaşlanma sürecinin tanımı ve yaşlanma ile ilgili bilimsel çalışmaların tarihçesini, ülkemiz ve dünyadaki yaşlıların demografik özelliklerini, yaşlanma çalışmalarında kullanılan araştırma yöntemlerini ve yaşlanma sürecinde ortaya çıkan başta psikolojik olmak üzere, fiziksel ve sosyo-duygusal değişimleri içermektedir. Ders içeriğinin yaklaşık %75’ini ders kitabı, %25’ini ise konuyla ilgili son 3 yılda yayınlanan ve ders içerisinde ele alınan araştırmalar oluşturacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Erber, T.J. (2018). Yaşlanma ve ileri yetişkinlik (3. baskı) (Çev. Ed. Uçanok, Z.). Ankara: Nobel Yayınları.

Notlar

Cavanaugh, J. C. ve Blanchard-Fields, F. (2019). Adult development and aging (Eight Edition). Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning. Whitbourne, S. K., Whitbourne, S. B. ve Konnert, C. (2015). Adult development and aging: Biopsychosocial perspectives. John Wiley & Sons Canada, Ltd.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Farklı yaş türleri ile ilgili (Kronolojik, biyolojik, psikolojik, sosyal ve öznel yaş) temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Yaşlanma sürecinin gelişim psikolojisindeki yeri ve önemini kavrar.
ÖÇ03 Geriatri ve gerontoloji disiplinleri arasındaki farklılıkları açıklar.
ÖÇ04 İleri yetişkinlik döneminde kullanılan başlıca araştırma yöntemlerini ve istatistiksel teknikleri tanır.
ÖÇ05 İleri yetişkinlik döneminde duyum, algı, dikkat, bellek ve zihinsel işlevsellik gibi bilişsel gelişi alanlarındaki gelişimsel özellikleri ve değişiklikleri açıklar.
ÖÇ06 İleri yetişkinlik döneminde sıklıkla ortaya çıkan akıl sağlığı sorunlarını tanır ve terapi türlerini bilir ve aşina olur.
ÖÇ07 Başarılı yaşlanma sürecine giden gelişimsel yolları tanır ve bu yolların hangi koşullar altında gerçekleşebileceğini açıklar.
ÖÇ08 Ölüm olgusu hakkında bilgi sahibi olur ve bireylerin yas süreci ile etkili başa çıkma tekniklerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, izlencenin gözden geçirilmesi Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bölüm 1: Yaşlanma ve İleri Yetişkinliğe Giriş (s. 1-32) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bölüm 2: Yaşlanma Çalışmalarında Kullanılan Kuram ve Yöntemler (s. 33-60) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bölüm 3: Biyolojik Yaşlanma ve Sağlık (s. 61-99) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Bölüm 4: Duyum, Algı ve Dikkat (s. 100-131) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bölüm 5: Bellek (s. 132-164) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bölüm 6: Zihinsel İşlevsellik (s. 165-198) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bölüm 7: Günlük Yaşamda Biliş ve Problem Çözme (s. 199-233) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Bölüm 8: Kişilik ve Baş Etme (s. 234-264) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bölüm 9: Sosyal Etkileşim ve Sosyal Bağlar (s. 265-297) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bölüm 11: Akıl Sağlığı, Psikopatoloji ve Terapi (s. 329-360) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bölüm 14: Başarılı Yaşlanma (s. 254-267; 405-426.) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bölüm 12: Ölüm, Ölmek ve Yas ile Başa Çıkmak (s. 361-379) Kütüphane ve veri tabanı taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Dersin genel tekrarı, soru ve cevap Ders notlarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 129
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,16
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.09.2025 07:56