Genel Bilgi
Birim | SU ÜRÜNLERİ FAKÜLTESİ |
SU ÜRÜNLERİ MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
Kod | SUF334 |
Ad | Deniz Kaplumbağalarının Biyolojisi, Ekolojisi ve Korunması |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İrem Nur YEŞİLYURT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersle, deniz kaplumbağalarının biyolojisi, ekolojisi, korunması ve Türkiye’deki deniz kaplumbağası türleri ve yuvalama alanları hakkındaki güncel bilgilerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği deniz kaplumbağalarının taksonomisi, üremesi, yuvalaması, beslenmesi, dağılımı, göç ve dalma davranışı gibi biyolojik özellikleri, ekolojisi, korunması, iklim krizinin deniz kaplumbağalarına etkisi, ayrıca Türkiye’de yuvalayan deniz kaplumbağası türleri ve Türkiye’ de ki yuvalama kumsalları hakkında bilgileri içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Jeanette Wyneken, Kenneth J. Lohmann, John A. Musick, 2013. The Biology of Sea Turtles, Volume III. Boca Raton : CRC Press.
Notlar
Sarı, F., “İribaş Deniz Kaplumbağalarının Kumsal içi ve Kumsallar arası Yavru Cinsiyet Oranlarının Karşılaştırılması.” Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 98s., Denizli, (2011). Türkecan, O., “Yeşil Deniz Kaplumbağalarının (Chelonia mydas Linnaeus, 1758) Biyo-Ekolojik Özellikleri Üzerine İncelemeler”, Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 165 s., (2010)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Deniz kaplumbağalarının beslenmesi, üremesi, yuvalaması gibi biyolojik özelliklerini kavrar. |
ÖÇ02 | Deniz kaplumbağalarının ekolojik rolleri üzerinde yorum yapabilir. |
ÖÇ03 | Türkiye’de yuvalayan deniz kaplumbağası türlerinin isimlerini sıralar. |
ÖÇ04 | Türkiye’deki yuvalama kumsallarını sıralar. |
ÖÇ05 | Chelonia mydas ve Caretta caretta türlerinin ayırt edici özelliklerini tanımlar ve tür teşhislerini yapabilir. |
ÖÇ06 | Deniz kaplumbağaları üzerindeki tehditleri açıklar. |
ÖÇ07 | Deniz kaplumbağalarının korunma statülerini listeler. |
ÖÇ08 | İklim değişiminin deniz kaplumbağaları üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ09 | Türkiye’de ve Dünya'da deniz kaplumbağaları ile ilgili yapılan güncel araştırmalar ile ilgili bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimleri ve temel mühendislik dallarında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, tasarım, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik temel bilgileri açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili üretim ve/veya işleme süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri le ilgili edindiği bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirir | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak olay ve olguları bilimsel yöntemle inceler. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri ile ilgili sorunları bilimsel yöntemler kullanarak araştırır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde danışmanlık, denetim ve bilirkişilik gibi görevlerin gerektirdiği beceri ve yetkinliğe sahiptir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili disiplinler arası çalışmalar yapar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili sürekli yenilenen bilgi ve becerileri öğrenmek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgilere ulaşma ve onları kullanma yetkinliğine sahiptir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgileri toplum yararına kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum ve dünya gündemindeki olayları izler. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşadığı sosyal çevrenin sorunlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak projeler üretir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri çeşitli platformlarda toplumun bilinçlenmesi amacıyla paylaşır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili alanıyla ilgili kaynakları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, su ürünleri yetiştiriciliği, avlama ve işleme teknolojisi alanlarında çalışmaları yürütür. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevresel, teknik, teknolojik ve ekonomik yönleri dikkate alarak su ürünleri ile ilgili projeler hazırlayarak yönetir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili mevzuatı bilerek ona uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sürüngenlerin genel özellikleri, Kaplumbağaların genel özellikleri | Ders programı bilgi paketini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Deniz Kaplumbağalarının biyolojisine giriş: Beslenme, solunum, boşaltım özellikleri | İlgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
3 | Deniz Kaplumbağalarında üreme, yumurtlama ve yuvalama davranışları | İlgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma |
4 | Deniz Kaplumbağalarında göç | İlgili tez okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Deniz Kaplumbağalarının taksonomisi, ülkemizdeki deniz kaplumbağası türleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Chelonia mydas ve Caretta caretta türlerinin morfolojik özellikleri, dağılımları ve yuvalama alanları | İlgili tezin okunması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Chelonia mydas ve Caretta caretta’nın Türkiye’deki durumu | Gazete haberlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Deniz kaplumbağalarının ekolojisi | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Deniz kaplumbağaları üzerindeki tehditler ve güncel sorunlar | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Deniz Kaplumbağalarının korunması | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Altı Şapka, Beyin Fırtınası |
12 | İklim krizi ve deniz kaplumbağaları | İklim değişimine dair okumalar | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Tartışma |
13 | Türkiye’de deniz kaplumbağaları ile ilgili yapılan güncel araştırmalar | Ödev: makale okuma ve sunumu | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
14 | Dünya’da deniz kaplumbağaları ile ilgili yapılan güncel araştırmalar | Makale okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
15 | Deniz kaplumbağalarının korunması ve neslinin devamlılığı için sen ne yapabilirsin? | Koruma çalışmalarının araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |