Genel Bilgi
Birim | SU ÜRÜNLERİ FAKÜLTESİ |
SU ÜRÜNLERİ MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
Kod | SUF439 |
Ad | Sucul Omurgasızların Ekolojik ve Ekonomik Önemi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CANAN TÜRELİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sucul ekosistemlerde omurgasızların ekolojik ve ekonomik rolleri hakkında bilimsel temele dayalı bir bakış açısı geliştirmek amaçlamaktadır. Besin döngüsü, habitat oluşumu ve su kalitesinin düzenlenmesi gibi ekosistem işlevlerine katkıları hakkında kapsamlı bilgi birikimi sağlanacaktır. Ayrıca omurgasızların balıkçılık, yetiştiricilik, ilaç ve biyoteknolojik endüstrilerdeki ekonomik değerleri, küresel ticaret dinamikleri, etkileri gibi konularda bilgi ve farkındalık kazandırmak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, omurgasızlar canlılar hakkında genel tanımlamalar, sucul ekosistemlerde omurgasız çeşitliliği, dağılımı, habitat özellikleri ile ekolojik ve ekonomik rollerini kapsamaktadır. Ayrıca Omurgasızların güncel değerlendirilme olanakları, küresel ticareti ve ekonomik etkileri hakkında bilgileri içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Smith "Aquatic Conservation: From Science to Practice" – G.L. Gray Ders notları ve makaleler (dersin müfredatında sağlanacaktır).
Notlar
ASC ve MSC Sertifikasyon Yönergeleri IUCN Red List, CITES Sözleşme Metinleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Omurgasızların sucul ekosistemlerde ekolojik önemini ve ekosistem işlevlerine katkılarını açıklar |
ÖÇ02 | Omurgasızların biyo-indikatör ve ekosistem mühendisi olarak rollerini yorumlar |
ÖÇ03 | Balıkçılık ve yetiştiricilikte omurgasızların ekonomik etkisini tanımlar |
ÖÇ04 | Omurgasızların ilaç ve biyo-teknoloji gibi endüstrilerdeki ekonomik değerlerini açıklar |
ÖÇ05 | Omurgasızların su ürünleri endüstrisi ve küresel ekonomi üzerindeki etkilerini analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimleri ve temel mühendislik dallarında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, tasarım, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik temel bilgileri açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili üretim ve/veya işleme süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri le ilgili edindiği bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirir | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak olay ve olguları bilimsel yöntemle inceler. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri ile ilgili sorunları bilimsel yöntemler kullanarak araştırır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde danışmanlık, denetim ve bilirkişilik gibi görevlerin gerektirdiği beceri ve yetkinliğe sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili disiplinler arası çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili sürekli yenilenen bilgi ve becerileri öğrenmek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgilere ulaşma ve onları kullanma yetkinliğine sahiptir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgileri toplum yararına kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum ve dünya gündemindeki olayları izler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşadığı sosyal çevrenin sorunlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak projeler üretir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri çeşitli platformlarda toplumun bilinçlenmesi amacıyla paylaşır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili alanıyla ilgili kaynakları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, su ürünleri yetiştiriciliği, avlama ve işleme teknolojisi alanlarında çalışmaları yürütür. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevresel, teknik, teknolojik ve ekonomik yönleri dikkate alarak su ürünleri ile ilgili projeler hazırlayarak yönetir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 3 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili mevzuatı bilerek ona uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Ders Tanıtımı Dersin amacı, içeriği ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtımı. Omurgasızlar hakkında genel bilgiler: Tanımlar, çeşitlilik, ekolojik önem. | Powerpoint sunu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sucul Ekosistemlerde Omurgasız Çeşitliliği Sucul ekosistemlerde omurgasızların çeşitliliği, dağılımı ve habitat özellikleri. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Omurgasızların Ekolojik Rolleri I Omurgasızların ekosistem işlevleri: Besin döngüsü, habitat oluşumu, su kalitesinin düzenlenmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Omurgasızların Ekolojik Rolleri II Omurgasızların birincil üreticiler, ayrıştırıcılar ve yırtıcılar olarak rollerinin incelenmesi. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
5 | Biyoindikator Türler Biyoindikator türler olarak omurgasızlar: Su kalitesi ve ekosistem sağlığı üzerindeki etkileri. | Kaynak okuma, powerpoint sunu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Biyoindikator Türler ve İzleme İzleme teknikleri: Omurgasız popülasyonlarının izlenmesi, çevresel değişikliklerin analizi. Restorasyon ekolojisinde omurgasızların rolü. | Powerpoint sunu, kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İstilacı Türler ve Ekosistem Etkileri İstilacı türlerin su ekosistemlerine etkisi: Zebra midyesi, Çin yengeci, Pomacea salyangozu örnekleri. İstilacı türlerin ekosistem dinamiklerini nasıl değiştirdiği ve bu türlerin kontrolüne yönelik stratejiler. | Powerpoint sunu, kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mavi Karbon Ekosistemlerinde Omurgasızlar Mavi karbon kavramı ve omurgasızların rolü: Midyeler, istiridyeler ve mangrovlar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Mavi karbon ekosistemlerinin korunması ve ekonomik değeri. Omurgasızların karbon yutakları olarak ekosistemlerdeki katkıları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Omurgasızların Ekonomik Değeri I Omurgasız balıkçılığı: Mollusklar, kabuklular ve diğer omurgasız türlerin ticari değerleri. | Powerpoint sunu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Omurgasızların Ekonomik Değeri II Endüstri, sağlık ve güncel değerlendirme olanakları | Powerpoint sunu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Omurgasızların Küresel Ticareti ve Ekonomik Etkileri Omurgasızların küresel pazardaki ticareti ve ekonomik öneminin analizi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Omurgasızların su ürünleri yetiştiriciliğindeki rolü: Karides, yumuşakçalar, kabuklular ve diğer türler. | kaynak okuma, powerpoint sunu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
15 | Final Sunumları (Grup veya Bireysel) Sunumların değerlendirilmesi ve geri bildirim. | powerpoint sunu hazırlama, ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |