SUF440 Sucul Omurgasızları Koruma Biyolojisi Ve Biyoetik

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SU ÜRÜNLERİ FAKÜLTESİ
SU ÜRÜNLERİ MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod SUF440
Ad Sucul Omurgasızları Koruma Biyolojisi Ve Biyoetik
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CANAN TÜRELİ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders sucul omurgasızların biyolojik çeşitlilik içindeki yerini, karşılaştıkları çevresel tehditleri ve bu canlıların korunmasına yönelik bilimsel yaklaşımları tanıtmayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda araştırma, endüstri ve gıda sistemlerinde omurgasızların kullanımına dair etik tartışmaları disiplinlerarası bir bakış açısıyla ele alınacaktır.

Dersin İçeriği

Koruma biyolojisinin temel kavramlarından başlayarak, tatlısu ve deniz ekosistemlerinde yer alan omurgasızların evrimsel, ekolojik ve etik yönlerini kapsamaktadır. Tehlike altındaki türlerin belirlenmesi, ulusal ve uluslararası koruma politikaları, istilacı türlerin etkileri, habitat restorasyonu ve etik akuakültür uygulamaları dersin temel yapı taşlarını oluşturur.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Groom, M. J., Meffe, G. K., & Carroll, C. R. (2006). Principles of Conservation Biology.

Notlar

FAO (2020). Ethics in Aquaculture. IUCN Red List, CITES Sözleşme Metinleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Koruma biyolojisinin temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ02 Omurgasız canlıların biyoçeşitlilikteki yerini ve ekosistemdeki işlevlerini analiz eder.
ÖÇ03 Tehlike altındaki türleri tanımlar ve bunlara yönelik koruma stratejileri geliştirir.
ÖÇ04 Araştırmalarda ve endüstride omurgasızların kullanımına dair etik ilkeleri yorumlar.
ÖÇ05 Yerel ve uluslararası yasal düzenlemeleri omurgasızlar bağlamında değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Bilimleri ve temel mühendislik dallarında temel kavram ve ilkeleri açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, tasarım, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik temel bilgileri açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri ile ilgili strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri ile ilgili üretim ve/veya işleme süreçlerini açıklar. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su ürünleri le ilgili edindiği bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirir
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak olay ve olguları bilimsel yöntemle inceler. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su ürünleri ile ilgili sorunları bilimsel yöntemler kullanarak araştırır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili işletmelerde danışmanlık, denetim ve bilirkişilik gibi görevlerin gerektirdiği beceri ve yetkinliğe sahiptir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili işletmelerde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili disiplinler arası çalışmalar yapar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili sürekli yenilenen bilgi ve becerileri öğrenmek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgilere ulaşma ve onları kullanma yetkinliğine sahiptir. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgileri toplum yararına kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum ve dünya gündemindeki olayları izler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yaşadığı sosyal çevrenin sorunlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak projeler üretir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri çeşitli platformlarda toplumun bilinçlenmesi amacıyla paylaşır. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili alanıyla ilgili kaynakları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Su ürünleri ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, su ürünleri yetiştiriciliği, avlama ve işleme teknolojisi alanlarında çalışmaları yürütür. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çevresel, teknik, teknolojik ve ekonomik yönleri dikkate alarak su ürünleri ile ilgili projeler hazırlayarak yönetir.
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 5
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili mevzuatı bilerek ona uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Koruma biyolojisi nedir? Koruma biyolojisinin tanımı ve tarihçesi Omurgasızların ekosistemdeki rolleri Su ürünleri bağlamında neden önemli? powerpoint sunu, kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Biyoçeşitlilik Krizi ve Omurgasızlar Biyoçeşitlilik düzeyleri: genetik, tür, ekosistem Omurgasızların küresel biyoçeşitlilik içindeki payı IUCN Kırmızı Liste değerlendirmeleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Omurgasızlarda Nesli Tükenme Tehditleri Habitat kaybı, kirlilik, istilacı türler İklim değişikliğinin etkileri Aşırı toplama ve ticaret Örnek vaka: Midye ve deniz salyangozu avcılığı kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
4 Etik Temeller I – Hayvan refahı ve bilinç Omurgasızlar ağrı hisseder mi? Davranışsal çalışmalar: ahtapot, karides, yengeç örnekleri Bilinç, zeka ve etik sorumluluk kaynak okuma, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
5 Etik Temeller II – Araştırma etiği Laboratuvar deneylerinde omurgasız kullanımı Alternatif yöntemler: bilgisayar modellemesi, eDNA Refah kriterlerinin belirlenmesi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Uluslararası Koruma Stratejileri Bern, Ramsar, CITES sözleşmeleri Habitat Direktifi (AB), Marine Strategy Framework Directive Dünya Bankası, FAO gibi kurumların yaklaşımları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Türkiye’de Omurgasız Koruma Politikaları Su Ürünleri Kanunu Ulusal Biyoçeşitlilik Strateji Belgesi Sulak alan yönetim planları kaynak okuma, powerpoint sunu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Vaka analizi: İngiltere’de ahtapotlara etik statü verilmesi Etik bir tür koruma planı nasıl yapılır powerpoint sunu hazırlama, ödev Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Yerli ve Endemik Omurgasız Türlerin Korunması Türkiye’nin endemik tatlısu omurgasızları Genetik çeşitliliğin korunması kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 İstilacı Türler ve Biyoetik Zebra midyesi, Çin yengeci, Pomacea salyangozu örnekleri İstilacı türlerin kontrolünde etik ikilemler kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
11 Restorasyon Ekolojisi ve Omurgasızlar Restorasyon projelerinde omurgasız izleme Biyoindikator türler kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Doğa Temelli Çözümler ve Mavi karbon ve omurgasız ilişkisi, Omurgasızlar kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Etik Yetiştiricilik ve Ticaret Akuakültürde etik: stok, besleme, taşıma kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Yumuşakçalar ve kabuklularda sertifikasyon sistemleri (ASC, MSC) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
15 Final Sunumları ve Genel Değerlendirme Öğrenci sunumları (grup ya da bireysel) Değerlendirme: Biyoetik farkındalık + koruma stratejisi sunumu powerpoint sunu hazırlama, ödev Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 80
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,20
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2025 11:40