PSI114 Akademik Okuryazarlık ve Sunum Becerileri

5 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
PSİKOLOJİ PR.
Kod PSI114
Ad Akademik Okuryazarlık ve Sunum Becerileri
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Sezin ANDİÇ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, psikoloji öğrencilerinin bilimsel düşünmeyi öğrenmelerini, araştırma temelli yazma becerileri geliştirmelerini ve etkili sunum yapabilmelerini amaçlar. Psikoloji disiplinine özgü metin türleri, kaynak kullanımı, etik ilkeler ve sözlü-yazılı anlatım becerileri üzerine uygulamalı içerikler sunar.

Dersin İçeriği

Bu ders, psikoloji öğrencilerinin bilimsel metinleri eleştirel şekilde okuyup değerlendirme, akademik yazım kurallarına uygun metin üretme ve etkili sunum becerileri geliştirmelerini amaçlar. Ders kapsamında, psikolojiye özgü yazı türleri, APA formatı, kaynak kullanımı ve sözlü sunum teknikleri gibi temel akademik beceriler kuramsal ve uygulamalı olarak ele alınır.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmuyor.

Kaynaklar

Kökdemir, D., Demirutku, K., Çırakoğlu, O. C., Işın, G., Muratoğlu, B., Sayın, P., & Yeniçer, Z. (2004). Akademik yazım kuralları kitapçığı.

Notlar

Sorumlu öğretim üyesi tarafından paylaşılacak okuma materyalleri.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Günlük anlatım biçimi ile akademik yazım dili arasındaki yapısal ve işlevsel farkları ayırt eder.
ÖÇ02 Bilimsel makaleleri yapılandırılmış bir biçimde analiz eder ve özetleyebilir.
ÖÇ03 Belirli bir psikoloji konusuna ilişkin düşüncelerini, kanıta dayalı ve akademik normlara uygun biçimde yazıya döker.
ÖÇ04 Akademik yazımda dürüstlük, intihalden kaçınma ve kaynak belirtme gibi etik ilkelere ilişkin farkındalık geliştirir.
ÖÇ05 Bilimsel bir içeriği organize etme, görselleştirme ve sunuma dönüştürme becerisi kazanır.
ÖÇ06 Sözlü sunum sürecinde beden dili, ses tonu ve dinleyiciye hitap gibi etkili iletişim stratejilerini kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse Giriş ve Akademik Becerilerin Önemi Dersin tanıtımı, akademik okuryazarlığın psikoloji eğitimiyle ilişkisi, beklentilerin belirlenmesi için ders izlencesinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilimsel Makale Türleri ve Yapısı Örnek makaleler üzerinden makale bileşenlerinin (başlık, özet, giriş vb.) incelenmesi için materyallerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Akademik Okuma Stratejileri Etkin not alma, özet çıkarma, ana fikri bulma, örnek makale üzerinde uygulama için örnek makalelerin gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
4 Akademik ve Günlük Dil Arasındaki Farklar Sözcük seçimi, cümle yapıları, nesnellik–öznelik ayrımı, örnek metin karşılaştırmaları için ilgili okuma materyallerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Akademik Yazıma Giriş Giriş paragrafı yazımı, tez cümlesi kurma, örnek yazım egzersizleri için örnek makale ve tezlerin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Kaynak Kullanımı ve APA Atıf Sistemi I Kaynak gösterme türleri, APA stilinde alıntılama ve kaynakça hazırlama için ilgili materyallerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Kaynak Kullanımı ve APA Atıf Sistemi II İntihal nedir? APA stilinde atıf ve kaynakça gösterimleri ve sık yapılan hataların görülmesi için ilgili materyalin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Etkili Sunum Tasarımı ve İfade Teknikleri Sunum planlama, slayt hazırlama, konuşma ve beden dili çalışmaları için örnek görsel materyalin izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Etkili Sunum Tasarımı ve İfade Teknikleri II Sunum planlama, slayt hazırlama, konuşma ve beden dili çalışmaları için örnek görsel materyalin izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
11 Öğrenci Sunumları I ve Etkili geri bildirim nedir? Nasıl verilir? Sunum için hazırlık çalışmaları. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
12 Öğrenci Sunumları II Sunum için hazırlık çalışmaları. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Öğrenci Sunumları III Sunum için hazırlık çalışmaları. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Öğrenci Sunumları IV Sunum için hazırlık çalışmaları. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Öğrenci Sunumları V Sunum için hazırlık çalışmaları. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2025 03:23