Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
PSİKOLOJİ PR. | |
Kod | PSI114 |
Ad | Akademik Okuryazarlık ve Sunum Becerileri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Sezin ANDİÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, psikoloji öğrencilerinin bilimsel düşünmeyi öğrenmelerini, araştırma temelli yazma becerileri geliştirmelerini ve etkili sunum yapabilmelerini amaçlar. Psikoloji disiplinine özgü metin türleri, kaynak kullanımı, etik ilkeler ve sözlü-yazılı anlatım becerileri üzerine uygulamalı içerikler sunar.
Dersin İçeriği
Bu ders, psikoloji öğrencilerinin bilimsel metinleri eleştirel şekilde okuyup değerlendirme, akademik yazım kurallarına uygun metin üretme ve etkili sunum becerileri geliştirmelerini amaçlar. Ders kapsamında, psikolojiye özgü yazı türleri, APA formatı, kaynak kullanımı ve sözlü sunum teknikleri gibi temel akademik beceriler kuramsal ve uygulamalı olarak ele alınır.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmuyor.
Kaynaklar
Kökdemir, D., Demirutku, K., Çırakoğlu, O. C., Işın, G., Muratoğlu, B., Sayın, P., & Yeniçer, Z. (2004). Akademik yazım kuralları kitapçığı.
Notlar
Sorumlu öğretim üyesi tarafından paylaşılacak okuma materyalleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Günlük anlatım biçimi ile akademik yazım dili arasındaki yapısal ve işlevsel farkları ayırt eder. |
ÖÇ02 | Bilimsel makaleleri yapılandırılmış bir biçimde analiz eder ve özetleyebilir. |
ÖÇ03 | Belirli bir psikoloji konusuna ilişkin düşüncelerini, kanıta dayalı ve akademik normlara uygun biçimde yazıya döker. |
ÖÇ04 | Akademik yazımda dürüstlük, intihalden kaçınma ve kaynak belirtme gibi etik ilkelere ilişkin farkındalık geliştirir. |
ÖÇ05 | Bilimsel bir içeriği organize etme, görselleştirme ve sunuma dönüştürme becerisi kazanır. |
ÖÇ06 | Sözlü sunum sürecinde beden dili, ses tonu ve dinleyiciye hitap gibi etkili iletişim stratejilerini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş ve Akademik Becerilerin Önemi | Dersin tanıtımı, akademik okuryazarlığın psikoloji eğitimiyle ilişkisi, beklentilerin belirlenmesi için ders izlencesinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilimsel Makale Türleri ve Yapısı | Örnek makaleler üzerinden makale bileşenlerinin (başlık, özet, giriş vb.) incelenmesi için materyallerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Akademik Okuma Stratejileri | Etkin not alma, özet çıkarma, ana fikri bulma, örnek makale üzerinde uygulama için örnek makalelerin gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Akademik ve Günlük Dil Arasındaki Farklar | Sözcük seçimi, cümle yapıları, nesnellik–öznelik ayrımı, örnek metin karşılaştırmaları için ilgili okuma materyallerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Akademik Yazıma Giriş | Giriş paragrafı yazımı, tez cümlesi kurma, örnek yazım egzersizleri için örnek makale ve tezlerin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kaynak Kullanımı ve APA Atıf Sistemi I | Kaynak gösterme türleri, APA stilinde alıntılama ve kaynakça hazırlama için ilgili materyallerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kaynak Kullanımı ve APA Atıf Sistemi II | İntihal nedir? APA stilinde atıf ve kaynakça gösterimleri ve sık yapılan hataların görülmesi için ilgili materyalin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Etkili Sunum Tasarımı ve İfade Teknikleri | Sunum planlama, slayt hazırlama, konuşma ve beden dili çalışmaları için örnek görsel materyalin izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Etkili Sunum Tasarımı ve İfade Teknikleri II | Sunum planlama, slayt hazırlama, konuşma ve beden dili çalışmaları için örnek görsel materyalin izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
11 | Öğrenci Sunumları I ve Etkili geri bildirim nedir? Nasıl verilir? | Sunum için hazırlık çalışmaları. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Öğrenci Sunumları II | Sunum için hazırlık çalışmaları. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Öğrenci Sunumları III | Sunum için hazırlık çalışmaları. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Öğrenci Sunumları IV | Sunum için hazırlık çalışmaları. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Öğrenci Sunumları V | Sunum için hazırlık çalışmaları. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |