IMS322 Sosyal Sorumluluk Uygulamaları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
İÇ MİMARLIK PR.
Kod IMS322
Ad Sosyal Sorumluluk Uygulamaları
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Kemal SAKARYA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin toplumsal sorunlara duyarlılık geliştirmesi, tasarımı sosyal fayda üretme aracı olarak görebilmesi, etik ve katılımcı tasarım ilkeleri doğrultusunda proje geliştirebilmesi, gerçek yaşam problemlerine yaratıcı çözümler üretebilmesi ve bu süreçte disiplinlerarası iş birliği ile toplumsal etkileşim kurabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Sosyal sorumluluk kavramı ve iç mimarlıkla ilişkisi, toplumsal duyarlılık, etik tasarım ve katılımcı süreçlerin tanıtımı, güncel sosyal ve mekânsal sorunların analizi, gerçek yaşam problemlerine yönelik proje geliştirme yöntemleri, saha araştırması ve kullanıcı profili analiz teknikleri, sivil toplum kuruluşları ve yerel yönetimlerle iş birliği, sosyal etki yaratmayı hedefleyen tasarım önerileri geliştirme, sürdürülebilirlik, erişilebilirlik ve eşitlik ilkeleri doğrultusunda çözüm üretme, tasarım önerilerinin sunumu ve geri bildirim süreçleri, proje çıktılarının raporlanması ve toplumsal etki değerlendirmesi.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Van Het Hof, S. D., & Hoştut, S. (2015). KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK-Kavramlar, Uygulama ve Örnekler. Nobel Akademik Yayıncılık.

Notlar

Visser, W., Matten, D., Pohl, M., & Tolhurst, N. (2010). The A to Z of corporate social responsibility. John Wiley & Sons.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyal sorumluluk, etik tasarım ve katılımcı yaklaşım kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Toplumsal bağlamda tasarımın etkisini analiz eder.
ÖÇ03 Gerçek yaşam problemlerine yönelik tasarım odaklı çözümler geliştirir.
ÖÇ04 Sosyal fayda odaklı proje süreçlerini planlar ve uygular.
ÖÇ05 Sürdürülebilirlik, erişilebilirlik ve eşitlik ilkelerini tasarım süreçlerine entegre eder.
ÖÇ06 STK’lar ve yerel yönetimlerle iş birliği kurar.
ÖÇ07 Saha araştırması yapar ve kullanıcı profillerini analiz eder.
ÖÇ08 Yürüttüğü sosyal sorumluluk projelerini etkili biçimde sunar ve değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş, sosyal sorumluluk kavramı ve iç mimarlıkla ilişkisi Ders izlencesini ve kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Etik tasarım ve kullanıcı hakları Etik tasarım örneklerini araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Katılımcı tasarım kavramı ve yöntemleri Katılımcı tasarımla ilgili vaka örneklerini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Sosyal Sorumluluk çalışmaları özelinde STK'lar Konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Seminer: STK Konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Sosyal sorumluluk uygulaması hazırlama süreçleri-1 Konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Sosyal sorumluluk uygulama önerilerini değerlendirme Konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Rapor hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Sosyal sorumluluk uygulaması etkinliği-1 Konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme , Gösterip Yaptırma
10 Seminer: Dış paydaş etkinlikleri Konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Sosyal sorumluluk uygulaması hazırlama süreçleri-2 Konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Sosyal sorumluluk uygulama önerilerini değerlendirme-2 Konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Sosyal sorumluluk uygulaması etkinliği-2 Konu ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme , Gösterip Yaptırma
14 Yapılan etkinliklerle ilgili öğrenci sunumları ve geri bildirimler Sunum provası hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Genel değerlendirme ve toplumsal etki analizi Proje çıktıları üzerine öz değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Rapor hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Rapor hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü (Saat) 74
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,96
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2025 01:21