Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
İÇ MİMARLIK PR. | |
Kod | IMS475 |
Ad | Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin, iç mimarlık ve tasarım alanlarında fikri ve sınai mülkiyet haklarının kapsamını, önemini ve uygulama alanlarını kavrayabilmesi; tasarımcı kimliğiyle yasal hak ve yükümlülüklerinin bilincine varması; telif, patent, marka ve tasarım tescili gibi hakların nasıl korunacağına dair bilgi edinmesi; mesleki etik ve hukuki sorumluluklar çerçevesinde bilinçli hareket edebilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Fikri ve sınai mülkiyet haklarının tanımı, tarihçesi ve hukuki temelleri; telif hakları, endüstriyel tasarım, marka ve patent kavramlarının içeriği ve korunma yolları; tasarım alanında hak ihlalleri ve dava süreçleri; iç mimarlık ürünlerinin hukuki olarak korunması ve tescil süreçleri; ulusal ve uluslararası mevzuat; sözleşmelerde fikri hakların düzenlenmesi; sektörel örnekler üzerinden vaka analizleri ve meslek etiği ile hukuk ilişkisi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Polater, Salih (2019) Yükseköğretim Kurumlarında Meydana Getirilen Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları ve Hak Sahipliği, 2. Baskı, Ankara, Adalet Yayınevi.
Notlar
SOYAK, Alkan (2000).”Fikri Ve Sınai Mülkiyet Haklarının Tanımı Ve Tarihsel Gelişimi”
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fikri ve sınai mülkiyet haklarının temel kavramlarını ve iç mimarlık ile ilişkisini açıklar. |
ÖÇ02 | İç mimari projelerinde karşılaşılabilecek fikri hak ihlallerini tanımlar ve analiz eder. |
ÖÇ03 | Telif, marka, patent ve tasarım tescili gibi hakların iç mimarlık alanında nasıl uygulanacağını açıklar. |
ÖÇ04 | Fikri mülkiyet hakları ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatı yorumlar. |
ÖÇ05 | İç mimari projelerde fikri mülkiyet haklarına uygun sözleşme hazırlama bilinci geliştirir. |
ÖÇ06 | Fikri mülkiyet hakları ile mesleki etik ilkeler arasındaki ilişkiyi değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fikri ve Sınai Mülkiyet Haklarına Giriş | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Fikri Hakların Tarihçesi ve Hukuki Temelleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Telif Hakları: Tanım, Kapsam ve İç Mimarlıkta Uygulamalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tasarım Tescili: Endüstriyel Tasarımın Korunması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Marka ve Patent Kavramları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İç Mimarlık Projelerinde Hak Sahipliği ve Paylaşım | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Fikri Haklarda Sözleşmeler ve Lisanslama Süreçleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ulusal Mevzuat: 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Uluslararası Anlaşmalar ve Küresel Uygulamalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Fikri Hak İhlalleri: Örnek Vaka Analizleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Dijital Ortamda Fikri Mülkiyet ve İçerik Koruma | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İç Mimarlıkta Etik İlkeler ve Hukuki Sorumluluklar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sektörel Uygulamalar ve Meslek Pratiğinde Karşılaşılan Sorunlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme ve Dönem Sonu Proje Sunumları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |