Genel Bilgi
| Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
| FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
| Kod | FENZ307 |
| Ad | Biyoloji III |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Belirsiz |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OSMAN GÜLNAZ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. OSMAN GÜLNAZ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
genetik, biyoteknoloji ve evrim konularının açıklanması
Dersin İçeriği
genetik, biyoteknoloji ve evrim
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Biyoloji IıI ders notu
Notlar
internet araştırma
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | genetik kavramlarını detaylı açıklayabilir. |
| ÖÇ02 | modern genetik ve klasik genetik farklarını açıklayabilir |
| ÖÇ03 | biyoteknoloji ve biyoteknolojinin günlük hayattaki yerini bilir ve açıklar |
| ÖÇ04 | biyoteknolojinin çalışma alanlarını açıklar |
| ÖÇ05 | evrim konusunu ve evrim kavramlarını açıklayabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | 4 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 3 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 5 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 2 |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
| PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | 5 |
| PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Genetik ve biyoteknolojinin anlamı, alanları, önemi ve tarihsel gelişimi | ders kitabı okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 2 | Mendel yasaları, tam baskınlık, eksik baskınlık, eş baskınlık, çoklu aleller, mendel yasala- rından sapmalar; sitoplazmik kalıtım, mutasyonlar | ders kitabı okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 3 | moleküler biyoloji, gen teknolojisi, moleküler genetik, insan genetiği ve genetik hastalıklar | ders kitabı okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 4 | biyoteknolojinin temel prensipleri, mikroorganizma meta- bolizması, bitki-hayvan hücre kültürler | ders kitabı okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 5 | biyoteknolojide temel işlemler; biyoteknolojik uygulama- lar, mikrobiyal biyokütle üretimi (ekmek mayası, tek hücre proteini) | ders kitabı okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 6 | primer metabolitlerin üretimi (sitrik asit, fumarik asit, asetik asit, aminoasit, vitamin), mayalanmalar (alkol mayalanması, laktik asit üretimi, bütirik asit, bütanol, aseton) | ders kitabı okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
| 7 | sekonder metabolit üretimi (antibiyotik), enzim üretimi, gen biyoteknolojisi, çevre biyoteknolojisi | ders kitabı okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 8 | Ara Sınavlar | ders kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | evrimsel biyolojinin tarihi | ders kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 10 | evrimsel biyoloji kavramları; evrimin mekanizmaları | ders kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 11 | mutasyon, genetik sürüklenme, doğal seçilim | ders kitabı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
| 12 | makro evrim mekanizma- ları: uyarlanım (adaptasyon) | ders kitabı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
| 13 | türleşme; canlılığın tarihi: soyağaçları | ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | fosil araştırmaları; dünya'da canlılığın ilk evrimi, canlılığın tarihi | ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | evrimsel biyolojinin uygulamaları: genetik ve tıp ve bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler | ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 3 | 6 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 69 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,76 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||