Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK PR. | |
Kod | PDRZ317 |
Ad | Psikolojik Danışma Kuramları I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, psikolojik danışma alanındaki temel kuramları tanıtarak öğrencilerin kuramsal bilgilerini geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrencilerin, kuramların temel kavramlarını, insan doğasına bakış açılarını ve danışma sürecine etkilerini anlamaları, farklı kuramsal bakış açılarını karşılaştırabilmeleri ve danışma uygulamalarında kuramsal bilgileri nasıl kullanabileceklerini kavramaları hedeflenir.
Dersin İçeriği
Bu ders, psikolojik danışma alanındaki temel kuramsal yaklaşımları tanıtmayı amaçlar. Freud’un psikanalitik kuramı, Jung’un analitik psikolojisi, Adler’in bireysel psikolojisi ve transaksiyonel analiz gibi geleneksel kuramlar ele alınarak kuramların temel kavramları, insan doğasına bakış açıları ve danışma sürecine yansımaları incelenir. Kuramların güçlü ve sınırlı yönleri tartışılarak, danışma uygulamalarına katkıları değerlendirilir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Corey, G. (2016). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları (T. Ergene, Çev. Ed.). Mentis Yayıncılık.
Notlar
Sharf, R. S. (2021). Psikoterapi ve danışma kuramları (M. A. Dağ, Çev. Ed.). Nobel Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojik danışma alanındaki temel kuramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Geleneksel kuramların temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar. |
ÖÇ03 | Kuramların insan doğasına bakış açılarını ve danışma sürecine etkilerini tartışır. |
ÖÇ04 | Farklı psikolojik danışma kuramlarının güçlü ve sınırlı yönlerini karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Danışma sürecinde kuramsal bilgileri uygulamaya dönüştürebilme becerisi geliştirir. |
ÖÇ06 | Kuramların etik ve kültürel bağlamdaki uygulamalarını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Dersin amacı, kapsamı ve işleyişi. | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Psikolojik danışma kuramlarının tarihsel gelişimi | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Psikanalitik kuram: Freud’un insan doğası anlayışı, temel kavramlar | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Psikanalitik kuramda danışma süreci | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Analitik psikoloji: Jung’un insan doğasına bakışı | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Analitik psikolojide danışma süreci | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bireysel psikoloji: Adler’in temel görüşleri | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | İlgili kaynaklardan sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bireysel psikolojide danışma süreci | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Transaksiyonel analiz:Temel kuramsal ilkeler | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Transaksiyonel analizde danışma süreci | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kuramlarla vaka analizi-1 | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kuramlarla vaka analizi-2 | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kuramlarla vaka analizi-3 | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar ve dönem değerlendirmesi | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynaklardan sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynaklardan sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 1 | 1 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 5 | 5 | 25 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 5 | 5 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,72 | ||
AKTS | 4 AKTS |