Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK PR. | |
Kod | PDRZ320 |
Ad | Psikolojik Danışma Kuramları II |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, psikolojik danışma sürecinde kullanılan çağdaş kuramsal yaklaşımları tanıtarak öğrencilerin kuramsal bilgi ve uygulama becerilerini geliştirmektir. Öğrencilerin, her bir kuramın temel kavramlarını, müdahale stratejilerini ve danışanla çalışma biçimlerini anlamaları; danışma sürecinde hangi kuramın hangi durumlarda etkili olabileceğini değerlendirebilmeleri hedeflenir.
Dersin İçeriği
Bu ders, psikolojik danışma alanındaki çağdaş kuramları tanıtmayı amaçlamaktadır. Bilişsel terapi, Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi (REBT), Gestalt terapi, Çözüm Odaklı Terapi, Öyküsel Terapi, Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT) ve Öz-şefkat Temelli Terapi gibi yaklaşımlar ele alınarak, kuramların temel ilkeleri, danışma sürecine yansımaları ve uygulama teknikleri incelenir. Kuramların bireylerin değişim sürecine katkıları uygulama örnekleriyle değerlendirilir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Corey, G. (2021). Psikolojik danışma ve psikoterapi: Kuramlar ve uygulamalar (E. Kaya, Çev. Ed.). Nobel Yayıncılık.
Notlar
Sharf, R. S. (2021). Psikoterapi ve danışma kuramları (M. A. Dağ, Çev. Ed.). Nobel Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çağdaş psikolojik danışma kuramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Her bir kuramın danışma sürecindeki uygulama ilkelerini ve tekniklerini tanır. |
ÖÇ03 | Kuramların bireylerin değişim ve gelişim süreçlerine katkılarını analiz eder. |
ÖÇ04 | Farklı danışan ihtiyaçlarına uygun kuramsal yaklaşımı belirler. |
ÖÇ05 | Kuramların uygulanabilirliğini eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. |
ÖÇ06 | Kuramların etik ve kültürel bağlamdaki önemini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, çağdaş psikolojik danışma kuramlarına genel bakış | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilişsel Terapi: kuramsal temeller, bilişsel çarpıtmalar, temel kavramlar | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilişsel Terapi: müdahale stratejileri, teknikler, danışma sürecindeki uygulamalar | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi (REBT): kuramsal temeller ve temel kavramlar | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | REBT: müdahale teknikleri, mantıksız inançlarla çalışma, danışmadaki yansımalar | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gestalt Terapi: kuramsal temeller, "şimdi ve burada", farkındalık ve sorumluluk | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Gestalt Terapi: deneysel teknikler, uygulama örnekleri ve danışma sürecine yansımaları | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | İlgili kaynaklardan sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çözüm Odaklı Terapi: kuramsal temeller, çözüm dili, mucize sorusu | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Çözüm Odaklı Terapi: teknikler, hedef belirleme, kısa süreli danışmada uygulamalar | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Öyküsel Terapi: kuramsal yapı | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT) & Öz-Şefkat Temelli Terapi: temel kavramlar ve müdahale stratejileri | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kuramlarla vaka analizi – 1 | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kuramlarla vaka analizi-2 | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar, kuramsal yaklaşımların bütünleştirilmesi, dönem değerlendirmesi | İlgili kaynaklardan ön okuma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynaklardan sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynaklardan sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 1 | 1 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 5 | 5 | 25 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 5 | 5 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,72 | ||
AKTS | 4 AKTS |