Genel Bilgi
Birim | KOZAN MESLEK YÜKSEKOKULU |
Bankacılık ve Sigortacılık | |
Kod | BVS228 |
Ad | Merkez Bankacılığı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Recep Ragıp ERCANKAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerimizin merkez bankacılığı, parasal büyüklükler, para politikasının uygulanması ve ekonomiye aktarımı noktasında merkez bankası bilançosunun genel yapısı ve işleyişi ile ilgili gerekli donanıma sahip olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Para Ve Para Politikasına İlişkin Modern Yaklaşımlar; Finansal Sistem Ve Bankacılık; Bankacılık Ve Merkez Bankacılığı; Merkez Bankasının Bağımsızlığı; Güvenilirlik , Şeffaflık Ve Hesap Verebilirlik İlkelerinin Önemi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Mishkin, F. S. (2012). Para Banka ve Finansal Piyasalar ( The Pearson Series in Economics)., TCMB Analitik Bilançosu.
Notlar
Hartman, P., & Smets, F. (2018). Avrupa Merkez Bankası para politikasının ilk yirmi yılı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Para politikasında merkez bankalarının yeri ve önemini anlar. |
ÖÇ02 | Sermaye hareketleri karşısında merkez bankası bilançolarındaki değişimin iktisadi sonuçlarını analiz eder. |
ÖÇ03 | Parasal büyüklükleri anlar. |
ÖÇ04 | Merkez bankası analitik bilançosunu analiz eder. |
ÖÇ05 | Merkez bankası bağımsızlığı, rezerv yönetimi, enflasyon hedeflemesi ve bunların sonuçlarını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bankacılık ve Sigortacılık ile ilgili temel düzeydeki güncel teorik bilgileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bankacılık ve Sigortacılık ile ilgili temel düzeydeki güncel uygulamalı bilgileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bankacılık ve Sigortacılık alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerilerini tarif eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bankacılık ve Sigortacılık mesleği ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerileri sorunları tanımlar. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bankacılık ve Sigortacılık mesleği ile ilgili temel düzey konularda, bağımsız çalışır, sorumlulukları tarif eder. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bankacılık ve Sigortacılık mesleği ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk gösterir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri düzenler. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi bilgi ve beceri düzeyini eleştirel bir şekilde sıralar, öğrenim gereksinimlerini tespit eder. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişimini daha üst bir seviyeye yükseltir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olduğunu anlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bankacılık ve Sigortacılık mesleği ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla ifade eder. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel düzeyde bir yabancı dil bilir, mesleği ile ilgili bilgileri izler ve meslekdaşları ile yabancı dilde iletişi kurar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar işletim sistemleri, ofis uygulamalarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini anlar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cumhuriyetimizin tarihi, temel değerleri, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Para politikası ve merkez bankacılığı-1 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Para politikası ve merkez bankacılığı-2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Sermaye hareketlerinin para politikaları üzerindeki rolü-1 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sermaye hareketlerinin para politikaları üzerindeki rolü-2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Merkez bankası bağımsızlığını gündeme getiren nedenler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Enflasyon hedeflemesi ve rezerv yönetimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | TCMB nin para politikası konumu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Merkez Bankası Parasal Büyüklükleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Merkez bankası bilançolarının analizi ve yorumlanması-1 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Merkez bankası bilançolarının analizi ve yorumlanması-2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | TCMB analitik bilançosu üzerinde alıştırma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | TCMB analitik bilançosu üzerinde uygulama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | TCMB analitik bilançosu üzerinde uygulama -2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | TCMB analitik bilançosu üzerinde uygulama -3 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |