PDRS310 Krize Müdahale

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK PR.
Kod PDRS310
Ad Krize Müdahale
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MERAL ATICI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrencilerin kriz, kriz türleri, krizin etkileri, krize verilen tepkiler, krizden etkilenen kişilere yönelik psikolojik ilk yardım ve psikolojik danışma, okullardaki kriz ekibinin ve okul psikolojik danışmanının rol ve sorumlulukları hakkında bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Krizin tanımı, türleri, etkileri, okullarda öğrencileri etkileyen okul içinde ve dışında olan krizler, okullardaki kriz yönetim ekipleri, bu ekibin rol ve sorumlulukları, okul psikolojik danışmanının rol ve sorumlulukları, kriz anında yaşanabilecek travmatik durumlarda psikolojik ilk yardım ve psikolojik danışma hizmetleri, travmatik kayıplarda psikolojik müdahaleler.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Atıcı, M. (2016). Okulda travma. İçinde Zeynep D. Yöndem (Çeviri Editörü). Kriz danışması ve travmatik olaylarda tedavi planlayıcı. Ankara: Nobel Yayınevi. Erdur-Baker, Ö., Doğan, T. (2014). Afetler, krizler, travmalar ve psikolojik ilk yardım. Ankara: Türk PDR Derneği. • Thompson, R.A. (2002). Crisis intervention and crisis management strategies for school-based response team. In School counseling: Best practices for working in the schools. (2nd ed.). London: Routledge.

Notlar

Thompson, R.A. (2002). Crisis intervention and crisis management strategies for school-based response team. In School counseling: Best practices for working in the schools. (2nd ed.). London: Routledge.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kriz ve kriz türlerinin tanımını yapar.
ÖÇ02 Kriz ve travma ilişkisini ve krizin etkilerini söyler.
ÖÇ03 Okullarda öğrencileri etkileyen okul içi ve dışında olan krizleri söyler.
ÖÇ04 Okullardaki kriz ekibinin rol ve sorumluluklarını söyler.
ÖÇ05 Okul kriz ekibindeki okul psikolojik danışmanının rol ve sorumluluklarını açıklar.
ÖÇ06 Psikolojik ilk yardımın tanımı yapar.
ÖÇ07 Farklı kriz durumlarında kullanılabilecek psikolojik ilk yardım becerilerini kavrar.
ÖÇ08 Krizden etkilenen kişilere yönelik psikolojik danışma hizmetlerini kavrar.
ÖÇ09 Travmatik kayıp sonrası yardımın içeriğini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin amacı, öğrenme çıktıları, işleyiş ve değerlendirme süreci konusunda bilgi verme ve tartışma. Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kriz ve travmanın tanımını ve ilişkisi, kriz türleri. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Krizin fizyolojik, duygusal, bilişsel ve sosyal etkileri. Kriz durumunda verilecek duygusal, davranışsal ve bilişsel tepkiler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kriz durumunda verilecek duygusal, davranışsal ve bilişsel tepkiler. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Okullarda öğrencileri etkileyen okul içi ve dışında olan krizler ve etkileri. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Okullardaki kriz ekibinin rol ve sorumlulukları. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Okul kriz ekibindeki okul psikolojik danışmanının rol ve sorumlulukları. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Psikolojik ilk yardımın tanımı ve içeriği. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Farklı kriz durumlarında kullanılabilecek psikolojik ilk yardım becerileri. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Krizden etkilenen kişilere yönelik psikolojik danışma yardımları. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Travma sonrası stres bozukluğu ve belirtileri. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Travma sonrası stres bozukluğunda kullanılabilecek müdahaleler. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kriz durumunda psikolojik ilk yardım uygulamalarına yönelik örnek çalışma ve vakalar. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Krizden etkilenen kişilere yönelik psikolojik yardım uygulamalarına ilişkin örnek çalışma ve vakalar. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 16 16
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2025 01:21