Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK PR. | |
Kod | PDRS310 |
Ad | Krize Müdahale |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL ATICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin kriz, kriz türleri, krizin etkileri, krize verilen tepkiler, krizden etkilenen kişilere yönelik psikolojik ilk yardım ve psikolojik danışma, okullardaki kriz ekibinin ve okul psikolojik danışmanının rol ve sorumlulukları hakkında bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Krizin tanımı, türleri, etkileri, okullarda öğrencileri etkileyen okul içinde ve dışında olan krizler, okullardaki kriz yönetim ekipleri, bu ekibin rol ve sorumlulukları, okul psikolojik danışmanının rol ve sorumlulukları, kriz anında yaşanabilecek travmatik durumlarda psikolojik ilk yardım ve psikolojik danışma hizmetleri, travmatik kayıplarda psikolojik müdahaleler.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Atıcı, M. (2016). Okulda travma. İçinde Zeynep D. Yöndem (Çeviri Editörü). Kriz danışması ve travmatik olaylarda tedavi planlayıcı. Ankara: Nobel Yayınevi. Erdur-Baker, Ö., Doğan, T. (2014). Afetler, krizler, travmalar ve psikolojik ilk yardım. Ankara: Türk PDR Derneği. • Thompson, R.A. (2002). Crisis intervention and crisis management strategies for school-based response team. In School counseling: Best practices for working in the schools. (2nd ed.). London: Routledge.
Notlar
Thompson, R.A. (2002). Crisis intervention and crisis management strategies for school-based response team. In School counseling: Best practices for working in the schools. (2nd ed.). London: Routledge.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kriz ve kriz türlerinin tanımını yapar. |
ÖÇ02 | Kriz ve travma ilişkisini ve krizin etkilerini söyler. |
ÖÇ03 | Okullarda öğrencileri etkileyen okul içi ve dışında olan krizleri söyler. |
ÖÇ04 | Okullardaki kriz ekibinin rol ve sorumluluklarını söyler. |
ÖÇ05 | Okul kriz ekibindeki okul psikolojik danışmanının rol ve sorumluluklarını açıklar. |
ÖÇ06 | Psikolojik ilk yardımın tanımı yapar. |
ÖÇ07 | Farklı kriz durumlarında kullanılabilecek psikolojik ilk yardım becerilerini kavrar. |
ÖÇ08 | Krizden etkilenen kişilere yönelik psikolojik danışma hizmetlerini kavrar. |
ÖÇ09 | Travmatik kayıp sonrası yardımın içeriğini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, öğrenme çıktıları, işleyiş ve değerlendirme süreci konusunda bilgi verme ve tartışma. | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kriz ve travmanın tanımını ve ilişkisi, kriz türleri. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Krizin fizyolojik, duygusal, bilişsel ve sosyal etkileri. | Kriz durumunda verilecek duygusal, davranışsal ve bilişsel tepkiler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kriz durumunda verilecek duygusal, davranışsal ve bilişsel tepkiler. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Okullarda öğrencileri etkileyen okul içi ve dışında olan krizler ve etkileri. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Okullardaki kriz ekibinin rol ve sorumlulukları. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Okul kriz ekibindeki okul psikolojik danışmanının rol ve sorumlulukları. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Psikolojik ilk yardımın tanımı ve içeriği. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Farklı kriz durumlarında kullanılabilecek psikolojik ilk yardım becerileri. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Krizden etkilenen kişilere yönelik psikolojik danışma yardımları. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Travma sonrası stres bozukluğu ve belirtileri. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Travma sonrası stres bozukluğunda kullanılabilecek müdahaleler. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kriz durumunda psikolojik ilk yardım uygulamalarına yönelik örnek çalışma ve vakalar. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Krizden etkilenen kişilere yönelik psikolojik yardım uygulamalarına ilişkin örnek çalışma ve vakalar. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 16 | 16 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |