Genel Bilgi
Birim | HUKUK FAKÜLTESİ |
HUKUK PR. (Y) | |
Kod | HKU430 |
Ad | Banka Hukuku |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NURCİHAN ÖZDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Finans sektörünün en önemli kuruluşlarından biri olan bankanın yapısının, işleyişinin, organizasyonun tanıtılmasıdır. Bu çerçevede bir bankanın kuruluşundan, faaliyetlerine ve sona ermesine kadar olan tüm aşamaların 5411 Sayılı Bankacılık Kanunu çerçevesinde irdelenmesidir.
Dersin İçeriği
Bu derste banka kuruluşunun tanımı, faaliyetleri, organizasyonu, işleyişi ve sona ermesi ele alınacaktır. Bu çerçevede bankacılık sektöründe yer alan diğer önemli kuruluşlara da değinilecektir. Bankacılık sözleşmelerinden en önemlileri olan mevduat ve kredi sözleşmeleri de ayrıntıları ile tanıtılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Şaban Kayıhan, Bankacılık Hukuku, Ankara, 2023. Adalet Hazar, Şenol Babuşcu, 5411 Sayılı Bankacılık Kanunu Çerçevesinde Banka Hukuku, Ankara, 2023. Aysel Gündoğdu, Bankacılık Hukuku, Ankara, 2019. Seza Reisoğlu, Bankacılık Kanunu Şerhi, Ankara 2015.
Notlar
5411 Sayılı Bankacılık Kanunu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler, banka ve müşteri arasındaki hukuki ilişkiyi ve banka sözleşmelerinin ana unsurlarını sayar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler, banka hukuku ile ilgili temel kavramları, ilkeleri ve bankaların işleyişini tanımlar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, banka işlemleri ve kredi sözleşmelerinin uygulanması ile ilgili gerçek hayattan örnekler üzerinden çözüm önerileri sunar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler, banka işlemleri sırasında karşılaşılan hukuki sorunları tespit ederek, bu sorunların çözümüne yönelik yasal düzenlemeleri ve yargı kararlarını analiz eder. |
ÖÇ05 | Öğrenciler, banka hukukuna dair farklı düzenlemeleri ve uygulamaları birleştirerek, bankaların yasal sorumluluklarını ve yükümlülüklerini içeren kapsamlı bir rapor hazırlar. |
ÖÇ06 | Öğrenciler, bankacılık sektöründeki yasal düzenlemelerin etkinliğini ve uluslararası banka hukuku standartlarıyla uyumunu değerlendirerek, bu düzenlemelerdeki eksiklikleri veya geliştirilmesi gereken alanları açıklar. |
ÖÇ07 | Öğrenciler, banka hukukuna ilişkin karşılaşılan bir yasal sorun için alternatif çözüm önerileri geliştirerek, yeni bir düzenleme taslağı oluşturur. |
ÖÇ08 | Öğrenciler, banka hukukunun etik sorunlarını tartışarak, banka sektöründe hukuk dışı veya etik olmayan uygulamalara karşı çözüm önerilerini sayar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Banka Hukukuna Giriş | Ders notlarından çalışma, literatür taraması. kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Banka kavramının tanımlanması | Ders notlarından çalışma, literatür taraması. kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bankanın kuruluş ve faaliyete geçme şartları | Ders notlarından çalışma, literatür taraması. kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bankacılık sektörünün örgütlenmesi | Ders notlarından çalışma, literatür taraması. kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | BDDK'nın sektördeki önemi | Ders notlarından çalışma, literatür taraması kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | TMSF'nin sektördeki önemi | Ders notlarından çalışma, literatür taraması. kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Banka örgütüne ilişkin düzenlemeler | Ders notlarından çalışma, literatür taraması. kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Banka örgütünde genel kurulun işleyişi | Ders notlarından çalışma, literatür taraması. kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Banka örgütünde yönetim kurulunun işleyişi | Ders notlarından çalışma, literatür taraması kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bankanın çalışanlarına ait düzenlemeler | Ders notlarından çalışma, literatür taraması. kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Bankanın çalışma düzenine ait düzenlemeler | Ders notlarından çalışma, literatür taraması. kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Bankanın mevduat, kredi, emtia ve taşınmazları ile ilgili işlemlerine ait sınırlamalar | Ders notlarından çalışma, literatür taraması. kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Denetim | Ders notlarından çalışma, literatür taraması. kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Bankacılık faaliyetinin sona ermesine ilişkin düzenlemeler | Ders notlarından çalışma, literatür taraması. kaynaklardan dersle ilgili bölümleri okuyarak derse hazırlık yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |