Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
İNGİLİZCE ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | INGS305 |
Ad | Ruhdilbilim |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CEM CAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, dilin zihinsel süreçler çerçevesinde nasıl üretildiğini, işlendiğini, edinildiğini ve anlaşıldığını öğrencilere tanıtmaktır. Ruhdilbilim, öğrencilerin dil ve zihin ilişkisine dair temel teorileri, deneysel bulguları ve uygulamaları anlamalarını sağlar. Bu bağlamda, öğrenciler bireylerin dil edinimi, üretimi, anlama ve hatırlama süreçlerini hem birinci hem de ikinci dil bağlamında inceleyebileceklerdir.
Dersin İçeriği
Ruhdilbilim dersinde dilin zihinde nasıl temsil edildiği ve işlendiği, dil edinimi, sözcük tanıma, cümle işleme, konuşma üretimi, anlama, hafıza ve dikkat gibi bilişsel süreçler ile bu süreçlerin dil öğrenimi üzerindeki etkileri ele alınacaktır. Ayrıca, dil bozuklukları ve beynin dil işlevlerine ilişkin sinirsel temeller de incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Traxler, M. J. (2012). Introduction to Psycholinguistics: Understanding Language Science. Wiley-Blackwell. Harley, T. A. (2013). The Psychology of Language: From Data to Theory (4th ed.). Psychology Press. Pinker, S. (1994). The Language Instinct. Penguin.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dilin zihinsel süreçlerle nasıl ilişkili olduğunu açıklar. |
ÖÇ02 | Birinci ve ikinci dil edinimi süreçlerini karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Ruhdilbilim alanındaki temel teorileri ve deneysel çalışmaları değerlendirir. |
ÖÇ04 | Dil üretimi ve anlama süreçlerini analiz eder. |
ÖÇ05 | Dil bozukluklarının dil gelişimi üzerindeki etkilerini yorumlar. |
ÖÇ06 | Eğitimde Ruhdilbilimin Uygulamalarını açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce´´nin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretiminde kurama, uygulamaya ve alan terminolojisine yönelik kapsamlı içerik bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisine katkıda bulunacak dilbilim, kültür, edebiyat, çeviri bilim, iletişim yan alanlarına ilişkin temel kavram, kuram ve akımların bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaş, dil düzeyleri, öğrenme biçemleri, strateji kullanımları gibi öğrenci değişkenlerine ilişkin kapsamlı bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alana yönelik nitel ve/ya nicel bilimsel yöntemlerin bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisini kullanarak, gereksinim duyulduğunda bu bilgiyi yeniden yapılandırarak, eğitsel amaçlar ve öğrencilerin dil yeterlilik düzeyleri, yaşları ve olası gereksinimleri doğrultusunda etkili plan, yöntem, materyal, etkinlik ve ölçme, değerlendirm | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir bakış açısıyla eğitsel içerik ve materyalleri inceleyebilir, gereksinim duyulduğunda bunları uyarlama ve geliştirme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretimde karşılaşılan sorunlara yönelik değerlendirmelerde bulunabilir, sınıf içi uygulamalarda sonuç odaklı çözüm önerileri geliştirebilir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim uygulamalarında inisiyatif alma ve yaratıcı olma gibi bağımsız davranış becerileri kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini bir birey olarak tanıyabilme, yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim teknolojileri bağlamında kendisi için gerekli olacak bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizce öğretmenliği uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Milli Eğitim sisteminin yapısını, amaçlarını ve işlevlerini tanır.Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Birey olarak mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen mevzuata, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır ve eğitimdeki diğer paydaşlarla (okul yönetimi, veli vb.) ilet | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki öz güven (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma), sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisine sahiptir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ruhdilbilime Giriş: Tanımlar, alanın kapsamı ve tarihçesi | Önhazırlık bu hafta için bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Dilin Doğası ve Zihin: Dilin bilişsel bir süreç olarak tanımı | Ders öncesi okuma yapacaklar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Dil Edinimi: Doğuştanlık hipotezi ve davranışsal yaklaşımlar | Ders öncesi okuma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
4 | Birinci Dil Edinimi: Aşamalar, kritik dönem hipotezi | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | İkinci Dil Edinimi ve Bilişsel Etkenler | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sözcük Tanıma ve Anlama Süreçleri | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Cümle Anlama ve Sözdizimsel İşleme | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Konuşma Üretimi ve Konuşma Hataları | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma |
10 | Hafıza, Dikkat ve Dil | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
11 | Beyin ve Dil: Nörodilbilimsel temeller | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Afazi ve Diğer Dil Bozuklukları | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İkidillilik ve Çokdillilik | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
14 | Ruhdilbilimsel Araştırma Yöntemleri | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Eğitimde Ruhdilbilimin Uygulamaları | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem Sonu Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem Sonu Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,64 | ||
AKTS | 4 AKTS |