INGS308 İngiliz Dili Öğretiminde Derlembilim

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
İNGİLİZCE ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod INGS308
Ad İngiliz Dili Öğretiminde Derlembilim
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CEM CAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, İngiliz Dili Öğretimi (ELT) bağlamında derlembilimsel yaklaşımları tanıtmak ve öğrencilerin dil öğretiminde derlem tabanlı verileri etkili biçimde analiz etme ve kullanma becerilerini geliştirmektir. Öğrenciler, dil örüntülerini tanımlamak, kelime kullanımı ve dilbilgisi yapıları hakkında çıkarımda bulunmak ve bu bilgileri öğretim materyallerine entegre etmek için derlem araçlarını kullanmayı öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği

Derlembilim nedir, derlem türleri, derlem araçları, kelime sıklığı, kolokasyonlar, örüntü dil bilgisi, corpus tabanlı dil öğretim materyali geliştirme, öğrencilerle derlem kullanımı, hazır derlem sistemleri (Sketch Engine, COCA, BNC vs.), veri yorumlama ve eleştirel değerlendirme gibi konular ele alınır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

O'Keeffe, A., McCarthy, M., & Carter, R. (2007). From Corpus to Classroom: Language Use and Language Teaching. Cambridge University Press. Reppen, R. (2010). Using Corpora in the Language Classroom. Cambridge University Press. Bennett, G. (2010). Using Corpora in the Language Learning Classroom: Corpus Linguistics for Teachers. University of Michigan Press.

Notlar

Hunston, S. (2002). Corpora in Applied Linguistics. Cambridge University Press. McEnery, T. & Hardie, A. (2012). Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge University Press. Biber, D., Conrad, S., & Reppen, R. (1998). Corpus Linguistics: Investigating Language Structure and Use. Cambridge University Press.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Derlembilimin temel kavramlarını ve uygulamalarını açıklar.
ÖÇ02 ELT bağlamında derlem tabanlı analiz tekniklerini uygular.
ÖÇ03 Öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun derlem temelli materyaller geliştirir.
ÖÇ04 Derlem araçlarını kullanarak kelime sıklığı, kolokasyon ve örüntü analizi yapar.
ÖÇ05 Derlem verilerini eleştirel olarak değerlendirir ve yorumlar.
ÖÇ06 Öğrencilerle Derlem Kullanımını uygulayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İngilizce´´nin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretiminde kurama, uygulamaya ve alan terminolojisine yönelik kapsamlı içerik bilgisine sahiptir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alan bilgisine katkıda bulunacak dilbilim, kültür, edebiyat, çeviri bilim, iletişim yan alanlarına ilişkin temel kavram, kuram ve akımların bilgisine sahiptir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaş, dil düzeyleri, öğrenme biçemleri, strateji kullanımları gibi öğrenci değişkenlerine ilişkin kapsamlı bilgiye sahiptir. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alana yönelik nitel ve/ya nicel bilimsel yöntemlerin bilgisine sahiptir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alan bilgisini kullanarak, gereksinim duyulduğunda bu bilgiyi yeniden yapılandırarak, eğitsel amaçlar ve öğrencilerin dil yeterlilik düzeyleri, yaşları ve olası gereksinimleri doğrultusunda etkili plan, yöntem, materyal, etkinlik ve ölçme, değerlendirm 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir bakış açısıyla eğitsel içerik ve materyalleri inceleyebilir, gereksinim duyulduğunda bunları uyarlama ve geliştirme becerisine sahiptir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İngilizce öğretimde karşılaşılan sorunlara yönelik değerlendirmelerde bulunabilir, sınıf içi uygulamalarda sonuç odaklı çözüm önerileri geliştirebilir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İngilizce öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim uygulamalarında inisiyatif alma ve yaratıcı olma gibi bağımsız davranış becerileri kazanır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini bir birey olarak tanıyabilme, yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilme becerisine sahiptir.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim teknolojileri bağlamında kendisi için gerekli olacak bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İngilizce öğretmenliği uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Milli Eğitim sisteminin yapısını, amaçlarını ve işlevlerini tanır.Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Birey olarak mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen mevzuata, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır ve eğitimdeki diğer paydaşlarla (okul yönetimi, veli vb.) ilet
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki öz güven (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma), sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisine sahiptir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derlembilime Giriş Bu hafta için önhazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Derlem Türleri ve Özellikleri Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Derlem Tabanlı ELT’ye Giriş Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Sözcük Sıklığı Analizi Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Eşdizimlilik ve Öbekler Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Pattern Grammar ve Yapıların İncelenmesi Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Sketch Engine ve Diğer Derlem Araçları Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Arasınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo
9 Veri Görselleştirme ve Raporlama Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Derlem Tabanlı Dil Öğretimi Uygulamaları Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Öğretim Materyali Tasarımı Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Öğrencilerle Derlem Kullanımı Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Derlem Verilerinin Eleştirel Değerlendirmesi Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Derlem Tabanlı Sınıf Uygulamaları Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Dönemin Değerlendirmesi ve Tartışma Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavlarına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavlarına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 91
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,64
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2025 12:03