Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
İNGİLİZCE ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | INGS308 |
Ad | İngiliz Dili Öğretiminde Derlembilim |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CEM CAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, İngiliz Dili Öğretimi (ELT) bağlamında derlembilimsel yaklaşımları tanıtmak ve öğrencilerin dil öğretiminde derlem tabanlı verileri etkili biçimde analiz etme ve kullanma becerilerini geliştirmektir. Öğrenciler, dil örüntülerini tanımlamak, kelime kullanımı ve dilbilgisi yapıları hakkında çıkarımda bulunmak ve bu bilgileri öğretim materyallerine entegre etmek için derlem araçlarını kullanmayı öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği
Derlembilim nedir, derlem türleri, derlem araçları, kelime sıklığı, kolokasyonlar, örüntü dil bilgisi, corpus tabanlı dil öğretim materyali geliştirme, öğrencilerle derlem kullanımı, hazır derlem sistemleri (Sketch Engine, COCA, BNC vs.), veri yorumlama ve eleştirel değerlendirme gibi konular ele alınır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
O'Keeffe, A., McCarthy, M., & Carter, R. (2007). From Corpus to Classroom: Language Use and Language Teaching. Cambridge University Press. Reppen, R. (2010). Using Corpora in the Language Classroom. Cambridge University Press. Bennett, G. (2010). Using Corpora in the Language Learning Classroom: Corpus Linguistics for Teachers. University of Michigan Press.
Notlar
Hunston, S. (2002). Corpora in Applied Linguistics. Cambridge University Press. McEnery, T. & Hardie, A. (2012). Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge University Press. Biber, D., Conrad, S., & Reppen, R. (1998). Corpus Linguistics: Investigating Language Structure and Use. Cambridge University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Derlembilimin temel kavramlarını ve uygulamalarını açıklar. |
ÖÇ02 | ELT bağlamında derlem tabanlı analiz tekniklerini uygular. |
ÖÇ03 | Öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun derlem temelli materyaller geliştirir. |
ÖÇ04 | Derlem araçlarını kullanarak kelime sıklığı, kolokasyon ve örüntü analizi yapar. |
ÖÇ05 | Derlem verilerini eleştirel olarak değerlendirir ve yorumlar. |
ÖÇ06 | Öğrencilerle Derlem Kullanımını uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce´´nin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretiminde kurama, uygulamaya ve alan terminolojisine yönelik kapsamlı içerik bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisine katkıda bulunacak dilbilim, kültür, edebiyat, çeviri bilim, iletişim yan alanlarına ilişkin temel kavram, kuram ve akımların bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaş, dil düzeyleri, öğrenme biçemleri, strateji kullanımları gibi öğrenci değişkenlerine ilişkin kapsamlı bilgiye sahiptir. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alana yönelik nitel ve/ya nicel bilimsel yöntemlerin bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisini kullanarak, gereksinim duyulduğunda bu bilgiyi yeniden yapılandırarak, eğitsel amaçlar ve öğrencilerin dil yeterlilik düzeyleri, yaşları ve olası gereksinimleri doğrultusunda etkili plan, yöntem, materyal, etkinlik ve ölçme, değerlendirm | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir bakış açısıyla eğitsel içerik ve materyalleri inceleyebilir, gereksinim duyulduğunda bunları uyarlama ve geliştirme becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretimde karşılaşılan sorunlara yönelik değerlendirmelerde bulunabilir, sınıf içi uygulamalarda sonuç odaklı çözüm önerileri geliştirebilir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim uygulamalarında inisiyatif alma ve yaratıcı olma gibi bağımsız davranış becerileri kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini bir birey olarak tanıyabilme, yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim teknolojileri bağlamında kendisi için gerekli olacak bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizce öğretmenliği uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Milli Eğitim sisteminin yapısını, amaçlarını ve işlevlerini tanır.Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Birey olarak mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen mevzuata, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır ve eğitimdeki diğer paydaşlarla (okul yönetimi, veli vb.) ilet | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki öz güven (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma), sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisine sahiptir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derlembilime Giriş | Bu hafta için önhazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Derlem Türleri ve Özellikleri | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Derlem Tabanlı ELT’ye Giriş | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Sözcük Sıklığı Analizi | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Eşdizimlilik ve Öbekler | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Pattern Grammar ve Yapıların İncelenmesi | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Sketch Engine ve Diğer Derlem Araçları | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Arasınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
9 | Veri Görselleştirme ve Raporlama | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Derlem Tabanlı Dil Öğretimi Uygulamaları | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Öğretim Materyali Tasarımı | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Öğrencilerle Derlem Kullanımı | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Derlem Verilerinin Eleştirel Değerlendirmesi | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Derlem Tabanlı Sınıf Uygulamaları | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Dönemin Değerlendirmesi ve Tartışma | Ders öncesi ilgili kitap bölümünü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavlarına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavlarına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,64 | ||
AKTS | 4 AKTS |