CGP258 Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU
Çocuk Gelişimi (Uzaktan Eğitim)
Kod CGP258
Ad Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. HABİBE ÖZER YANARKAYA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Okula hazırbulunuşluğun tanımı, kapsamı, hazırlayıcı etkinlikler, ilkokula hazırlık ve önemi, okul öncesi eğitim programında okuryazarlık becerilerini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Polat, Ö. (2021). Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi-Adım Adım İlkokula Başlamak. Ankara: Anı Yayıncılık 2. Sakin, A., Özkan, B. (2019). Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi: Okula Geçişte Kritik Yıllar. İstanbul: Efe Akademi Yayınları.

Notlar

Veri tabanları, makaleler, tezler, kongre kitapları, araştırma raporları, videolar, araştırma senaryoları, gözlem video kayıtları, görüşme ses kayıtlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Okula hazırbulunuşluğu açıklar.
ÖÇ02 Okula hazırbulunuşluğu etkileyen farktörleri açıklar.
ÖÇ03 Okuma yazma yaklaşımlarını tanımlar.
ÖÇ04 Okuma yazma becerilerinin gelişimini açıklar.
ÖÇ05 Okul öncesi dönem programına uygun okuma yazma etkinlikleri uygular.
ÖÇ06 Okul öncesi dönem programına uygun okuma yazma etkinlikleri tartışır.
ÖÇ07 Erken okuryazarlık ve okuma becerilerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar 2
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır. 2
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler 5
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile hareket eder
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini uygulamalarına yansıtır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisine sahip olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders tanıtımı,içerik ve kapsam Konu ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve etkileyen farktörler Konu ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
3 İlkokula hazırlığın boyutları Konu ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
4 Okula hazırbulunuşluk yeterliliklerine yönelik etkinlikler Konu ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma
5 Okul öncesi eğitimde okuma yazma çalışmalarının önemi ve temel kavramlar Konu ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
6 Okuma yazma yaklaşımları Konu ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Okuma becerileri ve alt alanlar Konu ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Alfabe bilgisi Konu ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Fonolojik süreç becerileri Konu ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi Konu ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
12 Yazı farkındalığı Konu ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
13 Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinleri planlama Konu ile ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
14 Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinleri uygulama Reading resources on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
15 Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinleri değerlendirme Konu ile İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 76
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,04
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2025 02:54