Genel Bilgi
Birim | GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ |
GRAFİK PR. | |
Kod | GRS340 |
Ad | Yapay Zeka Destekli Görsel Tasarım 2 |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi OYA AYGÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, üretken yapay zeka teknolojilerini kullanarak hareketli ve anlatısal görsel tasarım üretimini öğretmektir. Öğrencilerin; metinden videoya (text-to-video), sahne planlaması, stil yönlendirme, kinetik tipografi ve ses-görsel senkronizasyonu gibi yapay zeka destekli üretim yöntemlerini kullanarak yaratıcı ve anlatı temelli projeler geliştirmeleri hedeflenir. Tasarım kararlarının biçimsel, kavramsal ve duygusal boyutlarını fark etmeleri, bu süreçte etik ve telif hakları bilinci kazanmaları da dersin temel amaçları arasındadır.
Dersin İçeriği
"Bu ders, üretken yapay zekânın hareketli görsel tasarım süreçlerine entegrasyonunu teorik ve uygulamalı olarak ele alır. Text-to-video, prompt-to-motion ve stil transferi gibi güncel yapay zekâ araçlarıyla sahne kurgusu, anlatı estetiği ve zamanlama gibi bileşenler üzerinde çalışmalar gerçekleştirilir. Öğrenciler; görsel stil, tipografi, ritim, ses ve anlatı ilişkisini dikkate alarak özgün ve çok katmanlı içerikler üretirler. Ayrıca, yapay zekâ ile oluşturulan tasarımlarda telif, kullanıcı hakkı ve etik üretim ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmaları hedeflenir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Akın, A. (2022). Tasarımda Yapay Zekâ ve Etik Sınırlar. İstanbul: Literatür Yayınları. Karakaş, G. (2021). Dijital Kültürde Görsel Anlatı ve Sanal Gerçeklik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Gülsoy, B. (2023). Tasarımda Stil ve Anlatı Üzerine Yansımalar. İstanbul: BGS Yayıncılık.
Notlar
Bulunmamaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Üretken yapay zeka araçlarıyla metinden videoya (text-to-video) üretim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Hareketli yapay zekâ modellerini karşılaştırarak uygun üretim araçlarını belirler. |
ÖÇ03 | Görsel stil ve duygusal anlatım ilişkisini kavrar. |
ÖÇ04 | Yapay zekâ sistemlerinde görsel stil ve duygusal anlatım ilişkisini yönlendirir. |
ÖÇ05 | Anlatısal sahneler oluşturmak için etkili prompt yazımı tekniklerini uygular. |
ÖÇ06 | Ses ve görüntü senkronizasyonunu yapay zekâ destekli üretimlerde estetik ve teknik yönden değerlendirir. |
ÖÇ07 | Yapay zekâ ile yaratıcı, çok katmanlı ve anlatısal hareketli grafik içerikler üretir. |
ÖÇ08 | AI destekli tasarım süreçlerinde etik, telif ve kullanıcı haklarına yönelik farkındalık geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası sanatsal, kültürel unsurları analiz eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamlarını, iletişim yöntemlerini ve iletişim öğelerini tanımlar ve karşılaştırır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve eleştirel düşünme yöntemlerini tanımlar ve uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü ve ölçek ilkelerini tasarım sürecinde uygular. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimdeki teknolojik gelişmeleri takip eder ve tasarım süreçlerinde uygular. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım sürecinde farklı malzemeleri, boyaları ve teknolojik araç-gereçleri bilinçli şekilde kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Grafik tasarım bilgisini farklı disiplinlerin bilgileriyle entegre eder ve tasarım sürecine uygular. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarında etkin rol alır ve sorumluluklarını yerine getirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilbilgisini doğru kullanarak yazılı ve görsel iletişimde tutarlılık sağlar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım sürecinde planlı, titiz ve disiplinli bir çalışma yaklaşımı geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuduğu metinleri anlar, yorumlar ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve tasarım süreçlerinde etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hedef kitleye ulaşan, etkili ve işlevsel tasarımlar oluşturur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireylerle profesyonel ve etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki düzeyde iletişim kurabilecek yabancı dil becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere duyarlı tasarım yaklaşımları geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve etkilerini analiz eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunur ve çevreye duyarlı tasarım yaklaşımları benimser. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunlarına yönelik yaratıcı, özgün, ekonomik ve estetik çözümler üretir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yapay Zeka ve Hareket (Text-to-Video, Text-to-GIF, Prompt-to-Motion) | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hareketli Yapay Zeka Modelleri | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Soru-Cevap |
3 | Görsel Stil Yönlendirme ve Duygu Yaratma | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Örnek Olay, Soru-Cevap |
4 | Prompt Yazımı ile Sahne ve Hareket Kurgulama | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Storyboard ve Görsel Hikayeleştirme | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Ses ve Görsel Uyum: Yapay Zeka ile Ses Senkronizasyonu | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
7 | Yapay Zeka ve Kinetik Tipografi | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Yapay Zeka Destekli Tasarım Denemeleri 1 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
10 | Yapay Zeka Destekli Tasarım Denemeleri 2 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
11 | Yapay Zeka Destekli Video ve Mikro İçerik Üretimi | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
12 | Yapay Zeka Destekli Tasarım Denemeleri 3 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Yapay Zeka Destekli Tasarım Denemeleri 4 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
14 | Sanat Akımlarıyla Stil Transferi ve Anlatı Estetiği | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yapay Zeka Destekli Tasarım Denemeleri 5 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 3 | 4 | 12 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,72 | ||
AKTS | 3 AKTS |