SHS225 Fiziksel Aktivite ve Sağlıklı Yaşam

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik
Kod SHS225
Ad Fiziksel Aktivite ve Sağlıklı Yaşam
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilere fiziksel aktivitenin yaşam kalitesi üzerindeki önemi, sağlıklı yaşam alışkanlıkları kazanma yolları ve bireysel fiziksel uygunluk düzeyini değerlendirme ve geliştirme yolları konusunda bakış açısının kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu ders, fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkileri, egzersiz türleri, fiziksel uygunluk bileşenleri, aktif yaşam tarzı geliştirme stratejileri ve hareketsiz yaşamın sağlık üzerindeki olumsuz etkileri konularını kapsamaktadır. Ayrıca sağlıklı yaşamı destekleyen beslenme, uyku ve stres yönetimi gibi tamamlayıcı konulara da değinilir.

Dersin Ön Koşulu

Ders için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Howley, E.T., & Thompson, D.L. (2021). Fitness Professional's Handbook. Human Kinetics.

Notlar

Dünya Sağlık Örgütü (WHO) Fiziksel Aktivite Rehberi 2024 Türkiye Beslenme Rehberi (TÜBER)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Fiziksel aktivite ve sağlıklı yaşamla ilgili temel kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkilerini açıklar.
ÖÇ03 Bireysel fiziksel uygunluk düzeyini değerlendirmek için basit testleri teorik olarak bilir.
ÖÇ04 Farklı yaşam tarzlarının sağlık üzerindeki etkilerini sıralar.
ÖÇ05 Farklı fiziksel aktivite programlarının bireylerin ihtiyaçlarına göre uygunluğunu açıklar.
ÖÇ06 Kendi fiziksel aktivite planını oluşturur.
ÖÇ07 Sedanter ve aktif bireylerin sağlık durumlarını karşılaştırır.
ÖÇ08 Hareketsiz yaşam tarzına karşı çözüm önerileri geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi dokümanların çağdaş kullanımı hakkındaki temel bilgileri açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi dokümanların toplanması ve analizi ile ilgili bilgileri tanımlar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını, tıbbi terminolojiyi, hastalık ve ameliyatların standart terminolojisini açıklar 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hasta dosyaları üzerinde ameliyatların ve hastalıkların uluslararası sınıflandırma ve kodlamasını listeler
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivleme ve indeksleme işlemlerinin esaslarını açıklar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kurum içi ve kurum dışı haberleşmeyle ilgili yazışma tekniklerini kullanır
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hasta raporlarının hazırlanmasındaki temel kuralları açıklar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastanın sağlık kayıtlarını tutar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel tıbbi sekreterlik bilgi ve becerisine sahip olup, büro yönetimi işlemlerini yürütür
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hasta dosyalarının otomasyonu ve tıbbi dokümanların değerlendirilmesinde bilgi işlem teknolojisini kullanarak bilgisayarla yazışmaları yapar
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivler ve indeksler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiki verileri kurallara uygun olarak kaydeder.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık bakım sistemindeki bireylerin en kaliteli hizmeti alabilmeleri için raporlandırma, sosyal güvence ile ilgili işlemleri bağımsız olarak yürütür
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki sorumlulukları çerçevesinde organizasyonu yapar, karar verir ve sorunları çözer
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hastayla ilgili verileri mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak değerlendirir
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Meslektaşları, hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. 2
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar ortamında tutulan kayıtların güvenli şekilde saklanmasını sağlar
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki teknolojik gelişmeleri takip eder ve kullanır. 1
PÖÇ19 Belirsiz Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Fiziksel aktivite ve sağlık kavramları Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Fiziksel uygunluk bileşenleri ve değerlendirme yöntemleri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hareketsiz yaşam tarzının sağlık riskleri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki fizyolojik etkileri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Aktivite türleri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
6 Günlük yaşama fiziksel aktiviteyi entegre etme yöntemleri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
7 Beslenme, uyku ve stres yönetimi ile bütüncül sağlıklı yaşam yaklaşımı Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Kaynaklardan okuma ve ders notlarının tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Fiziksel aktivite programı planlama: Yaş ve sağlık durumuna göre yaklaşım Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Toplumda fiziksel aktiviteyi teşvik eden politikalar Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Fiziksel aktivite güvenliği ve sakatlanmalardan korunma Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
12 Sağlık okuryazarlığı ve bireysel farkındalık oluşturma Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Fiziksel aktiviteyi destekleyen özel programlar 1 Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Fiziksel aktiviteyi destekleyen özel programlar 2 Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel değerlendirme ve tekrar Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynaklardan okuma ve ders sunumlarının tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynaklardan okuma ve ders sunumlarının tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 91
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,64
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2025 03:16