Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
TRANSLASYONEL TIP (YL) (TEZLİ) | |
Kod | Trans533 |
Ad | Translasyonel Tıpta Analitik Yaklaşımlar |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Merve NENNİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Translasyonel tıp araştırmalarında karşılaşılan analitik problemleri tanıtmak, çözüm yolları sunmak, laboratuvar uygulamalarıyla analitik verilerin nasıl değerlendirileceğini öğretmek ve bu süreçte laboratuvar güvenliğinin önemini vurgulanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders; analitik kimya yöntemlerinin translasyonel tıp araştırmalarındaki rolü, deneysel tasarım, kantitatif/kalitatif analizler, örnek hazırlama teknikleri, veri analizi, cihaz kullanımı ve laboratuvar güvenliği gibi temel konuları kapsar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Nenni M, ÇÜBİS-Ders Sunumları, 2026, Çukurova Üniversitesi. Nenni M, Çukurova Üniversitesi Eczacılık Fakültesi, Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü 2025.
Notlar
Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü, Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi. Analitik Kimya II Laboratuvar Föyü, Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi. Onur F., Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü, Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi. Skoog, West, Holler, Crouch, Analitik Kimya Temel İlkeler Cilt 1. Güncel literatürler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlık bilimlerinde karşılaşılan analitik problemleri tanımlar ve bu problemlere uygun çözüm yolları geliştirir. |
ÖÇ02 | Molarite, normalite, yüzde çözeltiler, ppm, mEq/L gibi birimleri doğru bir şekilde kullanarak hesaplamalar yapar. |
ÖÇ03 | Laboratuvarda kullanılan çözeltileri doğru yöntemlerle hazırlar ve dilüsyon işlemlerini hatasız yapar. |
ÖÇ04 | Biyolojik örneklerin doğru şekilde alınması, saklanması ve analiz için hazırlanması süreçlerini açıklar ve uygular. |
ÖÇ05 | Laboratuvar ortamında karşılaşılabilecek kimyasal, biyolojik ve fiziksel tehlikelere karşı önlem alır. |
ÖÇ06 | Sağlık alanındaki analitik ölçümlerde kalite kontrol ilkelerini tanımlar ve iç-dış kalite kontrol verilerini yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Translasyonel Tıp alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanıyla ilgili problemleri araştırma yöntemlerini kullanarak çözüme ulaştırır. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deneysel araştırma planlar, yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili uygulamalarda beklenmedik sorunları çözmek için bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve yeni stratejik çözüm önerileri getirir, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel Tıp veya ilişkili alanlardaki bilimsel çalışmaları bağımsız veya ekip üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Translasyonel Tıp alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri ve etik ilkeler çerçevesinde değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Translasyonel tıpa giriş: Tanımlar, kapsam ve analitik kimyanın rolü. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Translasyonel araştırmalarda karşılaşılan temel analitik problemler. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sağlık bilimlerinde temel birimler ve birim dönüşümleri (mol, ppm, mg/dL, mEq/L vs.). | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Konsantrasyon kavramları: Molarite, normalite, yüzde çözeltiler, dilüsyon hesapları. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Laboratuvarda kullanılacak çözelti hazırlama teknikleri. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Standart ve stok çözelti hazırlama: Gravimetrik ve volumetrik yöntemler. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Numune hazırlama: Biyolojik örneklerin alımı, işlenmesi, saklanması ve dikkat edilmesi gerekenler. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Hesaplama problemleri. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Biyoanalitik yöntemlerin sınıflandırılması: Kalitatif ve kantitatif analizler. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Biyoanalitik validasyon. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Verilerin değerlendirilmesi: İstatistiksel yaklaşımlar ve hata analizleri. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Laboratuvar güvenliği: Fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler ve kişisel koruyucu donanımlar. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Klinik araştırmalarda analitik kalite kontrol süreçleri. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Multidisipliner iş birliklerinde analitik bilimlerin rolü. | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |