IMS477 Ulaşım Planlamasına Giriş

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod IMS477
Ad Ulaşım Planlamasına Giriş
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Burak Yiğit KATANALP
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste ulaşım sistemlerinin bileşenleri, ulaşım talebi, arz-talep dengesi, ulaşım türleri ve temel planlama ilkeleri ele alınmaktadır. Ders kapsamında ulaşım planlamasında kullanılan yöntemler ve modelleme yaklaşımlarına da giriş yapılır.

Dersin İçeriği

Ulaştırma sistemlerine genel bakış, Farklı ulaştırma türlerinin sınıflandırılması, Ulaştırma planlamasının temel hedefleri, Erişilebilirlik kavramı ve ulaşım bağlantıları, Ulaşım ile arazi kullanımı arasındaki etkileşim, Ulaştırma planlaması için veri toplama yöntemleri ve bu verilerin analizi, Dört aşamalı geleneksel ulaştırma planlama modeli, Ulaşım sistemlerinin yönetimi ve düzenlenmes, Ulaşım faaliyetlerinin çevresel etkileri ve sürdürülebilirlik ilişkisi

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

•Morlok, E.K., “Introduction to Transportation Engineering And Planning”, McGraw-Hill, 1978 •Papacostas,C.S.,Prevedouros,P.D., “Tranportation Engineering and Planning”, Prentice Hall,2001 •Ortuzar and Willumsen, “Modelling Transport”, 1994 •Gülgeç İ, “Ulaşım Planlaması”, 1998 •Richardson et al, “Surveys Methods for Transport Planning”, Eucaliptus Press, 1995

Notlar

Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ulaşım planlamasının tanımını ve kapsamını kavramak
ÖÇ02 Ulaşım ihtiyacı ve erişilebilirlik konusunda bilgi edinmek
ÖÇ03 Ulaşım sistemleri ile arazi kullanımı arasındaki ilişkileri anlayabilmek
ÖÇ04 Ulaştırma planlaması için gerekli verileri toplayıp değerlendirebilmek
ÖÇ05 Dört aşamalı ulaştırma planlama modelini kullanarak temel bir ulaşım planı oluşturabilmek
ÖÇ06 Ulaşım yönetimiyle ilgili temel bilgilere sahip olmak


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri vearaçları seçer ve kullanır. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleriizler ve kendini sürekli yeniler. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 2
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. 2
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş ve genel tanıtım Ders bilgi paketlerinin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Ulaştırmanın tarihsel gelişimi ve modern ulaştırma sistemlerinin ortaya çıkışı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Ulaştırma türlerinin sınıflandırılması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Ulaştırma planlamasının amacı ve kapsamı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Ulaşım ihtiyacı ve erişim kavramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Ulaştırma sistemleri ile arazi kullanımı ilişkisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Planlama için gerekli veriler ve veri toplama yöntemleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Örnek senaryo hazırlanması ve verilerin analiz edilmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Dört aşamalı ulaşım modeline giriş: yolculuk üretimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Dört aşamalı ulaşım modeline giriş: yolculuk dağılımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Dört aşamalı ulaşım modeline giriş: ulaşım türü seçimi ve trafik ataması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Ulaşım sistemlerinin yönetimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Ulaştırma faaliyetlerinin çevresel etkileri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel tekrar ve değerlendirme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 117
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,68
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.05.2025 05:16