Genel Bilgi
Birim | ZİRAAT FAKÜLTESİ |
BİTKİ KORUMA PR. | |
Kod | BKP359 |
Ad | Böcek Davranışlarına Giriş |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan PEHLİVAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, böceklerin davranışlarını fizyolojik, çevresel ve evrimsel bağlamda anlamaktır. Öğrencilere, yönelim, beslenme, savunma, üreme, sosyal davranışlar gibi temel davranış tipleri hakkında bilgi verilir. Davranışların altında yatan içsel ve dışsal faktörlerin açıklanması hedeflenir.
Dersin İçeriği
Bu derste, böceklerin yaşam döngüleri boyunca sergilediği çeşitli davranış biçimleri incelenecektir. Yönelim ve hareket davranışları, beslenme tercihleri, çiftleşme davranışları, sosyal yapı ve savunma stratejileri detaylı olarak ele alınacaktır. Bu davranışların çevresel sinyaller, hormonal yapı, genetik ve öğrenme gibi faktörlerle nasıl şekillendiği açıklanacaktır. Ayrıca, böcek davranışlarının biyolojik mücadele ve entegre zararlı yönetimi gibi uygulamalardaki rolü de değerlendirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Entomoloji
Kaynaklar
Alcock, J. (2013). Animal Behavior: An Evolutionary Approach - Chapman, A. D. (2013). Insect Behavior - Böcek Davranışları. Bülent Yaşar
Notlar
- Derleme makaleler ve güncel SCI-E kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Böcek davranışlarının temel türlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Davranışların fizyolojik ve çevresel kontrol mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ03 | Yönelim, savunma ve üreme davranışlarını örneklerle analiz eder. |
ÖÇ04 | Sosyal böceklerdeki koloni yapısını ve davranışsal organizasyonu değerlendirir. |
ÖÇ05 | Böcek davranışlarının biyolojik mücadele ve IPM uygulamalarındaki rolünü yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Böcek davranışlarına giriş: Tanım ve kapsam | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Duyusal sistemler ve davranışa etkileri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hareket ve yönelim davranışları | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Beslenme davranışları ve tercihler | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Çiftleşme ve eş bulma davranışları | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Savunma ve kaçınma davranışları | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Sosyal davranışlar: Karıncalar, arılar, termitler | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Öğrenme ve hafıza | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Yönelim deneyleri (Y-tüp, arena vb.) | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Doğal düşmanlardan kaçış stratejileri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Davranışsal ekolojiye giriş | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Böcek davranışlarının tarımsal uygulamalara yansıması | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Güncel çalışmalar: Davranış mühendisliği ve uygulamalar | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,12 | ||
AKTS | 5 AKTS |