Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
FARMAKOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | FAR527 |
Ad | Besin İlaç Etkileşimi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CEMİL GÖÇMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Besin ilaç etkileşiminin tedavi deki öneminin öğrencilere kavratılması bu konuda farkındalık yaratılması
Dersin İçeriği
besinlerle ilaçlar arasındaki etkileşiminin ilacın vücut içerisindeki seyri üzerindeki önemi ve bu konuda en önemli besinlerin neler olduğu anlatılacak.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji-Oğuz KAYAALP
Notlar
Bilimsel literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar |
ÖÇ02 | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. |
ÖÇ03 | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir |
ÖÇ04 | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji, farmakokinetik ve farmakodinamik kavramlarını açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların yan tesirlerini ve toksik tesirlerini açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | In vitro veya in vivo farmakolojik bir çalışma için deney düzeneğini kullanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel literatürleri takip eder | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir araştırmanın projelendirilmesinde, sürdürülmesinde ve verilerin analizinde görev alır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma etiğinin öneminin farkındadır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşüncesini analitik bir şekilde ifade eder ve hipotez kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesinde görev alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımının öneminin farkındadır | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel Oluş Özelliklerine Göre Diyet-İlaç Etkileşme Tipleri | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İlaç-besin etkileşmeleri | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | vücutta İlaçlarla oluşturulan ana eksiklikler | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İlaç-İlaç ve İlaç- Besin Etkileşmeleri Açısından Risk Grupları | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Yaşlı popülasyonun İlaç-Besin Etkileşmeleri Açısından Risk Grubu Olma Nedenleri | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | alkolikler ve ilaç etkileşimi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | ilaç dışı satılan ürünler ile ilaç etkileşiminin önemi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Kitap ve literatür okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | ilaç absorpsiyonunun besinlerle değiştirilmesi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Nutrisyonel Eksikliklerin Karma Fonksiyonlu Oksidaz (KFO) Sistemi Üzerine Etkileri | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Nutrisyonel Eksikliklere Neden Olabilen İlaç veya İlaç Grupları | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Vitamin ve Mineral Düzeyine İlaçların Etkileri / Vitamin Antagonisti Olan İlaçlar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | mineral düzeyini etkileyen ilaçlar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İlaçlarla Etkileşen Bitkiler ve Sonuçları | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Besin-İlaç Etkileşmelerinin Neden Olduğu Klinik Sonuçlar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve literatür okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve literatür okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,84 | ||
AKTS | 4 AKTS |