Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | FBE704 |
Ad | Uygulamalı Eğitim İstatistiği I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere eğitim araştırmalarında sıkça karşılaşılan istatistiksel analiz yöntemlerini tanıtmak, bu yöntemleri yorumlama ve uygun analizleri yapabilme becerilerini kazandırmaktır. Ayrıca öğrenciler, SPSS gibi istatistiksel analiz programları aracılığıyla uygulama yaparak veriye dayalı karar alma süreçlerini öğrenirler.
Dersin İçeriği
Temel kavramlar: değişken türleri, ölçme düzeyleri Betimsel istatistikler (ortalama, medyan, standart sapma, grafikler) Normallik, güven aralıkları, hipotez testleri t-testleri, ANOVA, ki-kare testi Korelasyon ve regresyon analizi Güvenirlik ve geçerlik analizleri SPSS programı ile uygulamalar Eğitimle ilişkili veri setleri ile analiz yapma Uygulama temelli proje çalışmalar
Dersin Ön Koşulu
on kosul yoktur.
Kaynaklar
Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi. Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
Notlar
Gravetter, F. J., & Wallnau, L. B. (2021). Statistics for the Behavioral Sciences (11th ed.). Cengage Learning. Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (5th ed.). SAGE Publications.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eğitim araştırmalarında kullanılan temel istatistiksel kavramları açıklar ve analiz türlerini ayırt eder. |
ÖÇ02 | Betimsel ve çıkarımsal istatistiksel yöntemleri uygun veri setleri üzerinde uygular ve sonuçları yorumlar. |
ÖÇ03 | SPSS programı aracılığıyla veri analizi yapar ve analiz çıktılarının eğitim bağlamında anlamını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Eğitimle ilgili araştırma sorularına uygun istatistiksel testleri seçer ve gerekçelendirir. |
ÖÇ05 | Elde edilen istatistiksel bulguları bilimsel raporlama kurallarına uygun biçimde raporlaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistiğe Giriş, Eğitimde İstatistiğin Önemi, Temel Kavramlar | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Değişken Türleri, Ölçme Düzeyleri, Veri Toplama Yöntemleri | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Betimsel İstatistikler: Ortalama, Medyan, Mod, Standart Sapma | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Grafiklerle Veri Sunumu: Histogram, Sütun ve Pasta Grafikleri | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Normal Dağılım, Z Puanı, Normallik Testleri (Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk) | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Güven Aralıkları ve Örneklem Dağılımları | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Hipotez Testlerine Giriş: H0, H1, Anlamlılık Düzeyi, p-değeri | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | ilgili bolumleri okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bağımsız ve Bağımlı t-Testi, Etki Büyüklüğü (Cohen’s d) | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Post-hoc Testler | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ki-Kare (χ²) Testi: Kategorik Verilerin Analizi | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Korelasyon ve Regresyon: Pearson, Spearman, Basit Doğrusal Regresyon | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Güvenirlik ve Geçerlik Analizleri: Cronbach’s Alpha, Madde Analizi | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Açımlayıcı Faktör Analizi ve Eğitimde Kullanımı | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Uygulama Projelerinin Sunumu ve Genel Değerlendirme | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 2 | 4 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,84 | ||
AKTS | 6 AKTS |