FBE704 Uygulamalı Eğitim İstatistiği I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ)
Kod FBE704
Ad Uygulamalı Eğitim İstatistiği I
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilere eğitim araştırmalarında sıkça karşılaşılan istatistiksel analiz yöntemlerini tanıtmak, bu yöntemleri yorumlama ve uygun analizleri yapabilme becerilerini kazandırmaktır. Ayrıca öğrenciler, SPSS gibi istatistiksel analiz programları aracılığıyla uygulama yaparak veriye dayalı karar alma süreçlerini öğrenirler.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar: değişken türleri, ölçme düzeyleri Betimsel istatistikler (ortalama, medyan, standart sapma, grafikler) Normallik, güven aralıkları, hipotez testleri t-testleri, ANOVA, ki-kare testi Korelasyon ve regresyon analizi Güvenirlik ve geçerlik analizleri SPSS programı ile uygulamalar Eğitimle ilişkili veri setleri ile analiz yapma Uygulama temelli proje çalışmalar

Dersin Ön Koşulu

on kosul yoktur.

Kaynaklar

Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi. Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.

Notlar

Gravetter, F. J., & Wallnau, L. B. (2021). Statistics for the Behavioral Sciences (11th ed.). Cengage Learning. Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (5th ed.). SAGE Publications.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eğitim araştırmalarında kullanılan temel istatistiksel kavramları açıklar ve analiz türlerini ayırt eder.
ÖÇ02 Betimsel ve çıkarımsal istatistiksel yöntemleri uygun veri setleri üzerinde uygular ve sonuçları yorumlar.
ÖÇ03 SPSS programı aracılığıyla veri analizi yapar ve analiz çıktılarının eğitim bağlamında anlamını değerlendirir.
ÖÇ04 Eğitimle ilgili araştırma sorularına uygun istatistiksel testleri seçer ve gerekçelendirir.
ÖÇ05 Elde edilen istatistiksel bulguları bilimsel raporlama kurallarına uygun biçimde raporlaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. 4
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İstatistiğe Giriş, Eğitimde İstatistiğin Önemi, Temel Kavramlar ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Değişken Türleri, Ölçme Düzeyleri, Veri Toplama Yöntemleri ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Betimsel İstatistikler: Ortalama, Medyan, Mod, Standart Sapma ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Grafiklerle Veri Sunumu: Histogram, Sütun ve Pasta Grafikleri ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Normal Dağılım, Z Puanı, Normallik Testleri (Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk) ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Güven Aralıkları ve Örneklem Dağılımları ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
7 Hipotez Testlerine Giriş: H0, H1, Anlamlılık Düzeyi, p-değeri ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar ilgili bolumleri okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bağımsız ve Bağımlı t-Testi, Etki Büyüklüğü (Cohen’s d) ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Post-hoc Testler ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Ki-Kare (χ²) Testi: Kategorik Verilerin Analizi ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Korelasyon ve Regresyon: Pearson, Spearman, Basit Doğrusal Regresyon ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Güvenirlik ve Geçerlik Analizleri: Cronbach’s Alpha, Madde Analizi ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Açımlayıcı Faktör Analizi ve Eğitimde Kullanımı ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Uygulama Projelerinin Sunumu ve Genel Değerlendirme ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 15 3 45
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 4 8
Toplam İş Yükü (Saat) 146
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,84
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.05.2025 06:40