FBE714 Fen Eğitiminde Nitel Verilerin Analizi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ)
Kod FBE714
Ad Fen Eğitiminde Nitel Verilerin Analizi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, fen eğitimi araştırmalarında kullanılan nitel veri analiz yaklaşımlarını tanıtmak ve öğrencilere bu verileri sistematik biçimde analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

• Nitel araştırmanın temelleri • Veri toplama yöntemleri (görüşme, gözlem, doküman analizi) • Kodlama, tema oluşturma • İçerik analizi, betimsel analiz, söylem analizi • NVivo, MAXQDA gibi yazılımlara giriş • Araştırma etiği • Nitel verilerin raporlanması • Fen eğitimi makalelerinden örnek analizler • Uygulamalı proje çalışmaları

Dersin Ön Koşulu

on kosul yoktur

Kaynaklar

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). SAGE.

Notlar

Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. Jossey-Bass.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci, fen eğitimi bağlamında nitel araştırma yaklaşımlarını açıklar.
ÖÇ02 Öğrenci, görüşme ve gözlem gibi veri toplama yöntemlerini uygular.
ÖÇ03 Öğrenci, nitel verileri sistematik biçimde kodlar ve temalar oluşturur.
ÖÇ04 Öğrenci, içerik analizi ve betimsel analiz gibi yöntemleri kullanarak verileri analiz eder.
ÖÇ05 Öğrenci, nitel araştırma bulgularını etik ilkelere uygun biçimde raporlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Nitel araştırmanın doğası, nicel-nitel farkları, fen eğitimi bağlamında nitel araştırmalar ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Nitel araştırma desenleri: olgu bilim, eylem araştırması, örnek olay, etnografi ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Veri toplama araçları I: Görüşme teknikleri, yapılandırılmış-yapılandırılmamış görüşmeler ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Veri toplama araçları II: Gözlem, doküman analizi, alan notları ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Katılımcı seçimi, örnekleme türleri ve araştırma etiği ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Ham verilerle çalışma: transkript oluşturma, doğrulama ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Açık, eksen ve seçici kodlama: Kodlamaya giriş ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar ilgili bolumleri okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Temalar oluşturma, örüntü belirleme, kategorilendirme ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Betimsel analiz ve içerik analizi: Farkları ve uygulama adımları ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Söylem analizi, metafor analizi gibi ileri düzey yaklaşımlar ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Nitel veri analizinde güvenilirlik ve geçerlik stratejileri ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 NVivo / MAXQDA gibi nitel analiz yazılımlarına giriş ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Nitel bulguların raporlanması ve örnek araştırma incelemeleri ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Öğrenci proje sunumları ve genel değerlendirme ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 15 3 45
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 143
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,72
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.05.2025 06:58