FBE716 Uygulamalı Eğitim İstatistiği II

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ)
Kod FBE716
Ad Uygulamalı Eğitim İstatistiği II
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilerin eğitim araştırmalarında ileri düzey istatistiksel analiz yöntemlerini kullanarak daha karmaşık veri setlerini analiz etmelerini ve yorumlamalarını sağlamaktır. Yapısal eşitlik modellemesi, çok değişkenli analizler, regresyon türleri ve istatistiksel modelleme gibi konular ders kapsamında ele alınacaktır. Ders boyunca SPSS, AMOS ve/veya R gibi yazılımlar kullanılacaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste eğitim araştırmalarında kullanılan ileri düzey nicel veri analiz teknikleri ele alınacaktır. Çoklu regresyon, lojistik regresyon, faktör analizi, yapı geçerliği ve yapısal eşitlik modellemesi gibi analiz yöntemleri uygulamalı olarak öğretilecektir. Ders süresince öğrenciler, araştırma sorularına uygun istatistiksel modeller kurmayı, bu modelleri test etmeyi ve bulguları bilimsel raporlama standartlarına göre sunmayı öğreneceklerdir. SPSS, AMOS ve R gibi yazılımlar ile örnek veri setleri üzerinde uygulamalar yapılacaktır. Ayrıca model uyum indeksleri, aracı/moderatör değişken analizleri gibi ileri düzey konulara da yer verilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Uygulamalı Eğitim İstatistiği I dersini başarıyla tamamlamış olmak

Kaynaklar

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2019). Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı. (Çeviri önerilir)

Notlar

Kline, R. B. (2016). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (4th ed.). Guilford Press.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci, ileri düzey istatistiksel analiz tekniklerini tanır ve açıklar.
ÖÇ02 Araştırma sorularına uygun istatistiksel modeller kurar.
ÖÇ03 Faktör analizi, çoklu regresyon ve yapısal eşitlik modellemesi gibi analizleri uygular.
ÖÇ04 Analiz sonuçlarını bilimsel bir dille yorumlar ve raporlaştırır.
ÖÇ05 İstatistiksel yazılımları etkin şekilde kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş ve ileri düzey istatistiksel analizlere genel bakış ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Çoklu doğrusal regresyon analizi: varsayımlar, model kurma, yorumlama ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Çoklu regresyon uygulamaları (SPSS ve/veya R ile) ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Lojistik regresyon analizi: ikili sonuç değişkenleriyle modelleme ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Lojistik regresyon uygulamaları (SPSS ve/veya R ile) ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA): KMO, Bartlett, faktör yükleri ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA): model kurulumu ve uyum indeksleri ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar ilgili bolumleri okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 AMOS ile DFA uygulaması ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Yapısal Eşitlik Modellemesine (YEM / SEM) giriş ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 SEM uygulaması: Model oluşturma, test etme ve yorumlama reading related sections Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Aracı (mediator) ve düzenleyici (moderator) değişken analizi ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Model uyum iyileştirme, modifikasyon indeksleri, raporlama ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Uygulamalı veri seti ile proje çalışması ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Öğrenci proje sunumları ve genel değerlendirme ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ilgili bolumleri okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları ilgili bolumleri okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 15 3 45
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 4 8
Toplam İş Yükü (Saat) 147
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,88
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.05.2025 08:04