DEN225 Diş Hekimliğinde Araştırma Tasarımları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ
DİŞ HEKİMLİĞİ PR.
Kod DEN225
Ad Diş Hekimliğinde Araştırma Tasarımları
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (16 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Diş hekimliği alanındaki bilimsel araştırmaların tasarımı-yapımı-yazımı aşamalarına ilişkin temel kuramsal bilgileri aktarmak; kanıta dayalı diş hekimliğini tanıtmak; bir diş hekimliği araştırmasını uygulamalı olarak deneyimlemesine rehberlik etmek.

Dersin İçeriği

Bilim-araştırma-metodolojiye ilişkin kuramsal bilgiler, biyomedikal araştırmaların özellikleri, türleri, yapım aşamaları, biyomedikal literatürün analizi, kanıta dayalı diş hekimliği.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 28. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık, 2020. Funda Kadıoğlu, Diş Hekimliğinde Araştırma Tasarımları Ders Notları, 2022.

Notlar

Araştırma etiği ile ilgili sinema filmleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Diş hekimliğindeki bilimsel araştırmalar ve araştırma yöntemleri hakkında bilgi edinir
ÖÇ02 Literatürdeki diş hekimliği araştırmalarının türlerini tanır ve kanıt değerini tayin eder
ÖÇ03 Bir bilimsel araştırmayı planlar ve etik kurallara uygun olarak yürütür
ÖÇ04 Bir bilimsel araştırmanın verilerini işler ve araştırma çıktılarını yorumlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları benimser.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Terimler ve Kavramlar, Bilim, Bilimsel Bilgi, Bilimsel Yöntem, Araştırma, Araştırmanın Türleri, Araştırma Metodolojisi Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Tıp ve Diş Hekimliği Öğrencilerinin Bir Bilimsel Araştırma Yapmalarının Önemi Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Bilimler Hiyerarşisi (temel bilimler, klinik bilimler, sosyal bilimler) Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Bilim Tarihinin Köşe Taşları Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 İnsan Üzerinde Yapılan Biyomedikal Araştırmaların Özellikleri Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Gözlemsel ve Deneysel Araştırmalar Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Bir Biyomedikal Araştırmanın Aşamaları Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Araştırma ve Yayın Etiği Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
9 Film Gösterimi: Henrietta Lacks'in Ölümsüz Yaşamı Ön hazırlık gerekmiyor Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
10 Yanıtını Merak Ettiğiniz Bir Araştırma Sorusu Hazırlayın Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
11 Araştırma Sorunuzun Yanıtını Bulmak İçin Bir Proje Planlayın Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
12 Araştırma Projenizin Türünü Belirleyin. Temel Bilim mi, Klinik mi, Alan Çalışması Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
13 Araştırma Projeniz İçin Literatürden Derlenen Kanıta Dayalı Bilgiler Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
14 Araştırma Projenizi Yürütebilmek İçin Alınması Gereken Resmi İzinler Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
15 Araştırma Projelerinizin Sunumları Sunum için hazırlanma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Sınav Kaynaklardan çalışma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 82
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,28
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.05.2025 01:37