Genel Bilgi
Birim | DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ |
DİŞ HEKİMLİĞİ PR. | |
Kod | DEN225 |
Ad | Diş Hekimliğinde Araştırma Tasarımları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (16 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Diş hekimliği alanındaki bilimsel araştırmaların tasarımı-yapımı-yazımı aşamalarına ilişkin temel kuramsal bilgileri aktarmak; kanıta dayalı diş hekimliğini tanıtmak; bir diş hekimliği araştırmasını uygulamalı olarak deneyimlemesine rehberlik etmek.
Dersin İçeriği
Bilim-araştırma-metodolojiye ilişkin kuramsal bilgiler, biyomedikal araştırmaların özellikleri, türleri, yapım aşamaları, biyomedikal literatürün analizi, kanıta dayalı diş hekimliği.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 28. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık, 2020. Funda Kadıoğlu, Diş Hekimliğinde Araştırma Tasarımları Ders Notları, 2022.
Notlar
Araştırma etiği ile ilgili sinema filmleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Diş hekimliğindeki bilimsel araştırmalar ve araştırma yöntemleri hakkında bilgi edinir |
ÖÇ02 | Literatürdeki diş hekimliği araştırmalarının türlerini tanır ve kanıt değerini tayin eder |
ÖÇ03 | Bir bilimsel araştırmayı planlar ve etik kurallara uygun olarak yürütür |
ÖÇ04 | Bir bilimsel araştırmanın verilerini işler ve araştırma çıktılarını yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları benimser. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Terimler ve Kavramlar, Bilim, Bilimsel Bilgi, Bilimsel Yöntem, Araştırma, Araştırmanın Türleri, Araştırma Metodolojisi | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tıp ve Diş Hekimliği Öğrencilerinin Bir Bilimsel Araştırma Yapmalarının Önemi | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Bilimler Hiyerarşisi (temel bilimler, klinik bilimler, sosyal bilimler) | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Bilim Tarihinin Köşe Taşları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | İnsan Üzerinde Yapılan Biyomedikal Araştırmaların Özellikleri | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Gözlemsel ve Deneysel Araştırmalar | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Bir Biyomedikal Araştırmanın Aşamaları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Araştırma ve Yayın Etiği | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Film Gösterimi: Henrietta Lacks'in Ölümsüz Yaşamı | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
10 | Yanıtını Merak Ettiğiniz Bir Araştırma Sorusu Hazırlayın | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
11 | Araştırma Sorunuzun Yanıtını Bulmak İçin Bir Proje Planlayın | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | Araştırma Projenizin Türünü Belirleyin. Temel Bilim mi, Klinik mi, Alan Çalışması | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
13 | Araştırma Projeniz İçin Literatürden Derlenen Kanıta Dayalı Bilgiler | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | Araştırma Projenizi Yürütebilmek İçin Alınması Gereken Resmi İzinler | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
15 | Araştırma Projelerinizin Sunumları | Sunum için hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Sınav | Kaynaklardan çalışma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,28 | ||
AKTS | 3 AKTS |