Genel Bilgi
Birim | REKTÖRLÜK |
Alan Dışı Dersler Koordinatörlüğü | |
Kod | SD0711 |
Ad | Ilıman İklim Meyve Türlerinde Fidan Yetiştiriciliği |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Üniversite Dersi |
Etiket | ÜOD Üniversite Ortak Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MESUT ADA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, ılıman iklim kuşağında yetiştirilen meyve türlerinde fidan yetiştiriciliğinin temel ilkelerini öğretmek, generatif ve vejetatif çoğaltma yöntemleri ile aşı teknikleri hakkında bilgi kazandırmak ve fidanlık ortamlarının yönetimi ile ilgili temel uygulamaları tanıtmaktır. Alan dışı öğrencilerin, meyvecilikte fidan üretimi ve çoğaltma sürecine dair temel kavramları kavramaları ve bu bilgileri farklı disiplinlerde uygulayabilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu derste, ılıman iklim kuşağında yetiştirilen meyve türlerinin sınıflandırılması ve bu türlerde fidan yetiştiriciliğinin temel prensipleri ele alınmaktadır. Fidan üretiminin tarımsal üretimdeki önemi, kullanılan terimler ve temel kavramlar öğrencilere tanıtılır. Anaç ve kalem seçimi ile birlikte generatif (tohumla) ve vejetatif (çelik, daldırma, aşı vb.) çoğaltma yöntemleri detaylı şekilde açıklanır. Özellikle aşı teknikleri (yarma, İngiliz aşısı, göz aşısı vb.) üzerinde durularak, uygulamalı bilgiler verilir. Anaç üretimi, çoğaltma ortamlarının hazırlanması ve fidanlıklarda çevresel koşulların yönetimi gibi konularla fidan gelişimini etkileyen faktörler incelenir. Ayrıca, sertifikalı fidan üretimi, yasal düzenlemeler ve fidan kalitesine etki eden unsurlar da ders kapsamında işlenir. Dersin sonunda öğrencilerin, ılıman iklim meyve türlerinde kullanılan temel fidan üretim teknikleri hakkında teorik bilgiye sahip olmaları ve uygulama örnekleriyle bu bilgileri pekiştirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Öğretim elemanı tarafından hazırlanacak ders slaytları ve açıklamalı dokümanlar (her hafta paylaşılacaktır).
Notlar
1) Ağaoğlu, Y. S., Çelik, H., Çelik, M., Fidan, Y., Gülşen, Y., Günay, A., ... & Yanmaz, R. (2010). Genel bahçe bitkileri. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi. 2) Gerçekcioğlu, R., Bilgener, Ş., & Soylu, A. (t.y.). GENEL MEYVECİLİK - Meyve Yetiştiriciliğinin Esasları. Nobel Akademik Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ilıman iklim meyve türlerini sınıflandırabilir. |
ÖÇ02 | Fidan üretiminin tarımsal üretimdeki yerini ve önemini açıklayabilir. |
ÖÇ03 | Generatif ve vejetatif çoğaltma yöntemlerini ayırt edebilir ve temel düzeyde açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Temel aşı tekniklerini tanıyabilir ve kullanım alanlarını yorumlayabilir. |
ÖÇ05 | Fidan gelişimini etkileyen çevresel ve yönetimsel faktörleri açıklayabilir. |
ÖÇ06 | Sertifikalı fidan üretimi ve ilgili yasal düzenlemeler hakkında genel bilgi sahibi olabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş: Ilıman iklim meyvelerine genel bakış ve fidan yetiştiriciliğinin önemi | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ilıman iklim meyve türlerinin sınıflandırılması ve botanik özellikleri | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Fidan yetiştiriciliğinde kullanılan temel kavramlar ve terimler | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Anaç ve kalem seçimi: Genetik ve fizyolojik etkiler | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Generatif (tohumla) çoğaltma yöntemleri | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Vejetatif çoğaltma yöntemleri: Çelik, daldırma, kök sürgünü | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Aşı tekniklerine giriş: Teorik bilgiler | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Aşı uygulamaları: Yarma, İngiliz, T ve göz aşıları | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Fidanlık kurulumu ve çoğaltma ortamlarının hazırlanması | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Fidan gelişimini etkileyen çevresel ve kültürel faktörler | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Fidanlarda bakım uygulamaları ve kalite kriterleri | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sertifikalı fidan üretimi ve yasal düzenlemeler | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Fidan üretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar, değerlendirme ve öğrenci sunumları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |