SD0711 Ilıman İklim Meyve Türlerinde Fidan Yetiştiriciliği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 0. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim REKTÖRLÜK
Alan Dışı Dersler Koordinatörlüğü
Kod SD0711
Ad Ilıman İklim Meyve Türlerinde Fidan Yetiştiriciliği
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Üniversite Dersi
Etiket ÜOD Üniversite Ortak Ders
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. MESUT ADA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, ılıman iklim kuşağında yetiştirilen meyve türlerinde fidan yetiştiriciliğinin temel ilkelerini öğretmek, generatif ve vejetatif çoğaltma yöntemleri ile aşı teknikleri hakkında bilgi kazandırmak ve fidanlık ortamlarının yönetimi ile ilgili temel uygulamaları tanıtmaktır. Alan dışı öğrencilerin, meyvecilikte fidan üretimi ve çoğaltma sürecine dair temel kavramları kavramaları ve bu bilgileri farklı disiplinlerde uygulayabilmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu derste, ılıman iklim kuşağında yetiştirilen meyve türlerinin sınıflandırılması ve bu türlerde fidan yetiştiriciliğinin temel prensipleri ele alınmaktadır. Fidan üretiminin tarımsal üretimdeki önemi, kullanılan terimler ve temel kavramlar öğrencilere tanıtılır. Anaç ve kalem seçimi ile birlikte generatif (tohumla) ve vejetatif (çelik, daldırma, aşı vb.) çoğaltma yöntemleri detaylı şekilde açıklanır. Özellikle aşı teknikleri (yarma, İngiliz aşısı, göz aşısı vb.) üzerinde durularak, uygulamalı bilgiler verilir. Anaç üretimi, çoğaltma ortamlarının hazırlanması ve fidanlıklarda çevresel koşulların yönetimi gibi konularla fidan gelişimini etkileyen faktörler incelenir. Ayrıca, sertifikalı fidan üretimi, yasal düzenlemeler ve fidan kalitesine etki eden unsurlar da ders kapsamında işlenir. Dersin sonunda öğrencilerin, ılıman iklim meyve türlerinde kullanılan temel fidan üretim teknikleri hakkında teorik bilgiye sahip olmaları ve uygulama örnekleriyle bu bilgileri pekiştirmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Kaynaklar

Öğretim elemanı tarafından hazırlanacak ders slaytları ve açıklamalı dokümanlar (her hafta paylaşılacaktır).

Notlar

1) Ağaoğlu, Y. S., Çelik, H., Çelik, M., Fidan, Y., Gülşen, Y., Günay, A., ... & Yanmaz, R. (2010). Genel bahçe bitkileri. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi. 2) Gerçekcioğlu, R., Bilgener, Ş., & Soylu, A. (t.y.). GENEL MEYVECİLİK - Meyve Yetiştiriciliğinin Esasları. Nobel Akademik Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ilıman iklim meyve türlerini sınıflandırabilir.
ÖÇ02 Fidan üretiminin tarımsal üretimdeki yerini ve önemini açıklayabilir.
ÖÇ03 Generatif ve vejetatif çoğaltma yöntemlerini ayırt edebilir ve temel düzeyde açıklayabilir.
ÖÇ04 Temel aşı tekniklerini tanıyabilir ve kullanım alanlarını yorumlayabilir.
ÖÇ05 Fidan gelişimini etkileyen çevresel ve yönetimsel faktörleri açıklayabilir.
ÖÇ06 Sertifikalı fidan üretimi ve ilgili yasal düzenlemeler hakkında genel bilgi sahibi olabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş: Ilıman iklim meyvelerine genel bakış ve fidan yetiştiriciliğinin önemi İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ilıman iklim meyve türlerinin sınıflandırılması ve botanik özellikleri İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Fidan yetiştiriciliğinde kullanılan temel kavramlar ve terimler İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Anaç ve kalem seçimi: Genetik ve fizyolojik etkiler İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Generatif (tohumla) çoğaltma yöntemleri İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Vejetatif çoğaltma yöntemleri: Çelik, daldırma, kök sürgünü İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Aşı tekniklerine giriş: Teorik bilgiler İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Aşı uygulamaları: Yarma, İngiliz, T ve göz aşıları İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Fidanlık kurulumu ve çoğaltma ortamlarının hazırlanması İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Fidan gelişimini etkileyen çevresel ve kültürel faktörler İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Fidanlarda bakım uygulamaları ve kalite kriterleri İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sertifikalı fidan üretimi ve yasal düzenlemeler İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Fidan üretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları İlgili konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel tekrar, değerlendirme ve öğrenci sunumları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 80
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,20
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.08.2025 11:15