Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
BESLENME VE DİYETETİK PR. (İNGİLİZCE) | |
Kod | BDS101 |
Ad | İş Sağlığı Ve Güvenliği |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Eda ADAL KARAKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Eda ADAL KARAKAYA
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin iş hayatına atıldığında iş güvenliği uzmanı olarak yetki ve sorumluluklarının ne olduğunu öğrenmesi, iş sağlığı ve güvenliği kültürü ve bilincinin oluşması, endüstriyel tehlike ve riskleri tanımaktır.
Dersin İçeriği
İş Sağlığı ve Güvenliği kavramı ve tarihçesi, uluslararası ve ulusal mevzuat, güvenlik kültürü ve güvenlik iklimi, insan ve halk sağlığı ile iş sağlığının ilişkisi, iş sağlığı ve güvenliğinde temel ve uygulamalı ilkeler, işyeri ortamı ve çalışanlarda risk grupları, risk değerlendirmesi, meslek hastalıkları ve korunma, iş kazaları ve korunma, ergonomi, sağlık çalışanlarının sağlığı, işyeri sağlık hizmetleri ile iş sağlığı ve güvenliği kurulunun görevleri.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Kıyak M. Sağlık Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği Riskleri. Okan Üniversitesi Yayınları, 2015
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) kavramlarını ve tarihçesini açıklar |
ÖÇ02 | İSG mevzuatı ve güvenlik kültürünü tanımlar |
ÖÇ03 | İSG temel ilkelerini ve iş sağlığı uygulama ilkelerini sayar |
ÖÇ04 | İşyeri ortamı risk etkenlerini sayar |
ÖÇ05 | Meslek hastalıklarını ve korunmayı açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel ve sosyal bilimler bilgilerini mesleki uygulamalarda etkin bir şekilde kullanır | |
PÖÇ02 | Belirsiz | Birey ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi ilkelerini benimser ve meslek yaşamı boyunca bu ilkelere uygun davranır. | 3 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Edindiği mesleki bilgileri toplumun sağlık düzeyini artırmak ve yaşam kalitesini yükseltmek amacıyla uygular. | 2 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Beslenme ve diyetetik alanındaki güncel gelişmeleri izler ve meslek uygulamalarına entegre eder. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Alanıyla ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmak için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek mesleki gelişimini sürekli hale getirir. | 3 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Görev, hak ve sorumluluklarını yasal çerçevede bilir; meslek etiği ilkelerine uygun olarak davranır | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Edindiği mesleki bilgi ve becerileri, toplumun temel değerleri ve kültürel farklılıklarına uygun biçimde ulusal ve uluslararası düzeyde kullanır | 2 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Beslenme ve Diyetetik terminolojisini İngilizce olarak bilir, uluslararası literatüre erişerek mesleki gelişimine katkıda bulunur. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Alanıyla ilgili bilimsel araştırmalar, projeler ve deneyler tasarlar ve yürütür | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Mesleki uygulama alanında farklı disiplinlerle işbirliği içinde çalışır. | 4 |
PÖÇ12 | Belirsiz | Sağlıklı ya da hasta bireylerin fizyolojik, çevresel ve sosyo-kültürel ihtiyaçlarına uygun bireye özgü mesleki yaklaşımlar geliştirir ve uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İş Sağlığı ve Güvenliğinin önemi ve amacı | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İş Sağlığı ve Güvenliğinde temel kavramlar ve Mevzuat | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İş Kazaları Oluşum Teorileri | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İş Güvenliği Organizasyonu | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Fiziksel Risk Etmenleri (Gürültü-Titreşim) | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Fiziksel Risk Etmenleri (Termal konfor-Aydınlatma-Radyasyon) | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma-Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kimyasal risk etmenleri 1 | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kimyasal risk etmenleri 2 | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Makine Koruyucuları | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İş sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Risk değerlendirmesi (Analiz-Ölçüm) | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Risk Değerlendirmesi (Önlemler) | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme ve Tartışma | Okuma-Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma-Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma-Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |