Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
BESLENME VE DİYETETİK PR. (İNGİLİZCE) | |
Kod | BDZ110 |
Ad | Tıbbi Biyoloji Ve Genetik |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Eda ADAL KARAKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bir canlı organizmanın genel yapısını, moleküler ve genetik özelliklerini öğrenmek, hücreyi ve fonksiyonlarını anlamak, hücrede meydana gelen metabolik reaksiyonları öğrenmek, kalıtımın temel prensiplerini anlamak, temel genetik ve moleküler genetik prensipler hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Dersin İçeriği
Canlıların genel özellikleri, biyomoleküller, hücre yapısı ve fonksiyonları, hücresel enerji ve metabolizma, genetik materyalin yapısı, çoğalması ve protein sentezi, kalıtımın temel prensipleri, hücre döngüsü ve hücre bölünmesi, mutasyonlar, DNA teknolojileri, yaşlanma biyolojisi, genetik hastalıklar, kanser moleküler biyolojisi.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri, 2016. David L. Nelson , Michael M. Cox (ISBN: 9799758982188), Molecular Cell Biology, Lodish, 2016, The Cell: A molecular Approach, 6th Edition. Geoffrey M. Cooper, Robert E. Hausman, 2013.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hücreyi ve genel özelliklerini tanımlayabilmek |
ÖÇ02 | Hücre bölünme şekillerini ve aşamalarını açıklayabilmek |
ÖÇ03 | Hücre zarında moleküllerin taşınma prensiplerini öğrenmek ve uyarı iletimini açıklayabilmek |
ÖÇ04 | Hücrenin yaşam döngüsünü ve kontrol noktalarını öğrenmek |
ÖÇ05 | Hücrede meydana gelen metabolik olayları anlamak |
ÖÇ06 | Kalıtımın temel prensipleri ve genler hakkında bilgi edinmek |
ÖÇ07 | Kromozomun yapısı ve mutasyon çeşitlerini tanımlayabilmek |
ÖÇ08 | DNA Teknolojileri konusunda bilgi sahibi olmak |
ÖÇ09 | Genetik hastalıklar ve kanser hakkında bilgi edinmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel ve sosyal bilimler bilgilerini mesleki uygulamalarda etkin bir şekilde kullanır | |
PÖÇ02 | Belirsiz | Birey ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi ilkelerini benimser ve meslek yaşamı boyunca bu ilkelere uygun davranır. | 2 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Edindiği mesleki bilgileri toplumun sağlık düzeyini artırmak ve yaşam kalitesini yükseltmek amacıyla uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Beslenme ve diyetetik alanındaki güncel gelişmeleri izler ve meslek uygulamalarına entegre eder. | 3 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Alanıyla ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmak için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek mesleki gelişimini sürekli hale getirir. | 4 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Görev, hak ve sorumluluklarını yasal çerçevede bilir; meslek etiği ilkelerine uygun olarak davranır | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Edindiği mesleki bilgi ve becerileri, toplumun temel değerleri ve kültürel farklılıklarına uygun biçimde ulusal ve uluslararası düzeyde kullanır | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Beslenme ve Diyetetik terminolojisini İngilizce olarak bilir, uluslararası literatüre erişerek mesleki gelişimine katkıda bulunur. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Alanıyla ilgili bilimsel araştırmalar, projeler ve deneyler tasarlar ve yürütür | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Mesleki uygulama alanında farklı disiplinlerle işbirliği içinde çalışır. | 4 |
PÖÇ12 | Belirsiz | Sağlıklı ya da hasta bireylerin fizyolojik, çevresel ve sosyo-kültürel ihtiyaçlarına uygun bireye özgü mesleki yaklaşımlar geliştirir ve uygular | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Biyoloji Bilimi, Moleküler Biyolojinin Doğuşu | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Biyolojik Moleküller, Enzimler | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hücresel Organizasyon | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hücre Zarında Taşınma ve Uyarı İletimi | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hücresel Enerji ve Metabolizma | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hücre Döngüsü ve Bölünme | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Büyüme ve Gelişme, Yaşlanma Biyolojisi | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma-Anlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Genetik Materyalin Yapısı, Çoğalması ve Protein Sentezi | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Mutasyon ve Tamir, Gen İfadesinin Kontrolü | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | DNA Teknolojisi ve Uygulamaları | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Genom Organizasyonu, DNA Dizileri ve Kromozom | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kalıtımın Temel Prensipleri | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kalıtsal Metabolik Hastalıklar | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kanser Moleküler Biyolojisi | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları I | Okuma-Anlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları II | Okuma-Anlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 14 | 14 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,08 | ||
AKTS | 4 AKTS |