Genel Bilgi
Birim | KARAİSALI MESLEK YÜKSEKOKULU |
CNC PROGRAMLAMA VE OPERATÖRLÜĞÜ PR. | |
Kod | CPS102 |
Ad | CNC Üretimde Hata Analizi ve Problem Çözme Teknikleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ARDA YENİÇUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
CNC üretim süreçlerinde karşılaşılan hata türlerini, bu hataların kök nedenlerini ve çözüm yollarını analiz ederek kaliteyi artırmaya yönelik yaklaşımları öğretmek.
Dersin İçeriği
CNC üretim hataları, kök neden analizi, balık kılçığı diyagramı, Pareto analizi, 5N1K, beyin fırtınası, istatistiksel proses kontrol, iyileştirme döngüsü (PDCA).
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
CNC Tekniği ve Teknolojisi: Tezgâh Bilgileri • Programlama • Uygulama” – Prof. Dr. Muammer Gavas
Notlar
CNC Tekniği ve Teknolojisi: Tezgâh Bilgileri • Programlama • Uygulama” – Prof. Dr. Muammer Gavas
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | CNC üretim süreçlerinde ortaya çıkan hata türlerini tanımlar ve sınıflandırır. |
ÖÇ02 | CNC tezgâhlarında ölçüm ve kontrol tekniklerini uygular. |
ÖÇ03 | Problem çözme yöntemlerini kullanarak CNC üretim hatalarını giderir. |
ÖÇ04 | CNC üretim hatalarının kalite ve maliyet üzerindeki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ05 | CNC üretim hatalarının kayıt ve raporlamasını yapar ve çözüm sürecini belgelendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Temel matematik, fizik ve mühendislik bilgilerini imalat alanında uygulayabilme | |
PÖÇ02 | Belirsiz | CNC torna ve freze tezgahlarında program yazma, düzenleme ve çalıştırma becerisi | 2 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Teknik resimleri okuyabilme, ölçülendirme ve toleransları uygulayabilme | |
PÖÇ04 | Belirsiz | CAD/CAM yazılımlarını etkin biçimde kullanabilme | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Kesici takım ve işleme parametrelerini seçebilme ve uygulayabilme | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Üretim sürecinde iş güvenliği kurallarını uygulayabilme | 1 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Üretimde kalite kontrol tekniklerini kullanabilme | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Üretim sürecinde hata analizi ve problem çözme becerisi | 4 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Mesleki etik kuralları ve çevre bilincini uygulayabilme | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Sözlü ve yazılı iletişim becerisi, takım çalışmasına uyum sağlama | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Mesleki yabancı dil (özellikle teknik İngilizce) bilgisine sahip olma | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme bilincine sahip olma |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | CNC üretim süreci, hata analizi kavramı, problem çözme tekniklerine giriş, dersin amaç ve hedefleri. | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Mekanik, elektronik, yazılım ve operatör kaynaklı hatalar, sınıflandırma yöntemleri. | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
3 | Hassas ölçüm aletleri, ölçüm yöntemleri, parçalar ve takımlar üzerinde hata tespiti. | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | 5N1K analizi, neden-sonuç diyagramları (Ishikawa), Pareto analizleri. | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | FMEA (Failure Mode and Effects Analysis), kök neden analizi (Root Cause Analysis). | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | ISO standartları, toleranslar, SPC (Statistical Process Control), kalite kontrol teknikleri. | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
7 | Önleyici bakım, proses iyileştirme yöntemleri, üretim süreçlerinde sürekli iyileştirme (Kaizen, 5S). | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ön koşul bulunmamaktadır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | G-kod/M-kod hataları, CAM programlama hataları, yazılım ve veri giriş hataları. | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
10 | Takım aşınması, yanlış takım seçimi, malzeme hataları ve etkileri. | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Ölçüm cihazları, sensörler, veri toplama sistemleri, hata analiz yazılımları. | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
12 | Gerçek üretim senaryolarında hata tespiti ve çözüm uygulamaları, grup çalışmaları. | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Karmaşık üretim problemleri, çözüm adımları, vaka çalışmaları ve tartışmalar. | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Hata kayıt formu, rapor hazırlama, çözüm süreçlerinin belgelendirilmesi. | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Tüm konuların tekrarı, özet, tartışma, öğrenci sunumları ve değerlendirme. | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön koşul bulunmamaktadır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön koşul bulunmamaktadır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,24 | ||
AKTS | 3 AKTS |