CPS104 CNC Tezgâh Türleri ve Yapıları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim KARAİSALI MESLEK YÜKSEKOKULU
CNC PROGRAMLAMA VE OPERATÖRLÜĞÜ PR.
Kod CPS104
Ad CNC Tezgâh Türleri ve Yapıları
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. ARDA YENİÇUN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilere CNC tezgâhlarının türlerini, yapısını, mekanik ve elektronik bileşenlerini tanıtmak; çalışma prensiplerini, koordinat sistemlerini ve üretimdeki kullanım alanlarını kavratmaktır. Öğrenciler, CNC tezgâhlarını konvansiyonel tezgâhlardan ayırt edebilecek ve üretimdeki avantaj ve sınırlılıklarını değerlendirebilecektir.

Dersin İçeriği

Bu ders, öğrencilere CNC tezgâhlarının türlerini, yapısını, mekanik ve elektronik bileşenlerini, koordinat sistemlerini ve endüstrideki kullanım alanlarını kavratmayı amaçlar.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

CNC Tekniği ve Teknolojisi: Tezgâh Bilgileri • Programlama • Uygulama”, Seçkin Yayıncılık.

Notlar

CNC Tekniği ve Teknolojisi: Tezgâh Bilgileri • Programlama • Uygulama”, Seçkin Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 CNC tezgâhlarının temel yapı elemanlarını ve çalışma prensiplerini açıklar.
ÖÇ02 Farklı CNC tezgâh türlerini sınıflandırır ve kullanım alanlarını karşılaştırır.
ÖÇ03 CNC tezgâhlarında kullanılan koordinat sistemlerini ve eksen yapılarını uygular.
ÖÇ04 CNC tezgâhlarının avantaj ve dezavantajlarını analiz ederek üretim süreçlerine etkisini değerlendirir.
ÖÇ05 CNC tezgâhlarının bakım ve güvenlik gerekliliklerini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Temel matematik, fizik ve mühendislik bilgilerini imalat alanında uygulayabilme
PÖÇ02 Belirsiz CNC torna ve freze tezgahlarında program yazma, düzenleme ve çalıştırma becerisi 2
PÖÇ03 Belirsiz Teknik resimleri okuyabilme, ölçülendirme ve toleransları uygulayabilme
PÖÇ04 Belirsiz CAD/CAM yazılımlarını etkin biçimde kullanabilme
PÖÇ05 Belirsiz Kesici takım ve işleme parametrelerini seçebilme ve uygulayabilme 1
PÖÇ06 Belirsiz Üretim sürecinde iş güvenliği kurallarını uygulayabilme
PÖÇ07 Belirsiz Üretimde kalite kontrol tekniklerini kullanabilme
PÖÇ08 Belirsiz Üretim sürecinde hata analizi ve problem çözme becerisi
PÖÇ09 Belirsiz Mesleki etik kuralları ve çevre bilincini uygulayabilme
PÖÇ10 Belirsiz Sözlü ve yazılı iletişim becerisi, takım çalışmasına uyum sağlama
PÖÇ11 Belirsiz Mesleki yabancı dil (özellikle teknik İngilizce) bilgisine sahip olma
PÖÇ12 Belirsiz Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme bilincine sahip olma


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 CNC’nin tanımı, tarihçesi, dersin amaç ve kapsamı Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Temel farklar, avantaj ve dezavantajlar Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
3 Gövde, tabla, fener mili, kızak ve bilyalı miller Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Deney / Laboratuvar
4 Gövde, tabla, fener mili, kızak ve bilyalı miller - 2 Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
5 CNC kontrol ünitesi, motorlar, sensörler Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
6 X, Y, Z eksenleri, mutlak ve artışlı ölçülendirme Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar
7 CNC torna ve freze tezgâhları Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Dik işleme merkezi, çok eksenli sistemler Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
10 Takım seçimi, otomatik takım değiştiriciler Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
11 Kesme hızı, ilerleme hızı, derinlik, takım aşınması Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme
12 Hata türleri, ölçüm ve tespit yöntemleri Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 5N1K, neden-sonuç diyagramı, Pareto analizi Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
14 Toleranslar, kalite standartları, SPC Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Benzetim, Örnek Olay
15 Tüm konuların tekrarı, tartışma, öğrenci sunumları Ön koşul bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 7 2 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 77
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,08
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.08.2025 01:39