Genel Bilgi
Birim | KARAİSALI MESLEK YÜKSEKOKULU |
CNC PROGRAMLAMA VE OPERATÖRLÜĞÜ PR. | |
Kod | CPS104 |
Ad | CNC Tezgâh Türleri ve Yapıları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ARDA YENİÇUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere CNC tezgâhlarının türlerini, yapısını, mekanik ve elektronik bileşenlerini tanıtmak; çalışma prensiplerini, koordinat sistemlerini ve üretimdeki kullanım alanlarını kavratmaktır. Öğrenciler, CNC tezgâhlarını konvansiyonel tezgâhlardan ayırt edebilecek ve üretimdeki avantaj ve sınırlılıklarını değerlendirebilecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders, öğrencilere CNC tezgâhlarının türlerini, yapısını, mekanik ve elektronik bileşenlerini, koordinat sistemlerini ve endüstrideki kullanım alanlarını kavratmayı amaçlar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
CNC Tekniği ve Teknolojisi: Tezgâh Bilgileri • Programlama • Uygulama”, Seçkin Yayıncılık.
Notlar
CNC Tekniği ve Teknolojisi: Tezgâh Bilgileri • Programlama • Uygulama”, Seçkin Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | CNC tezgâhlarının temel yapı elemanlarını ve çalışma prensiplerini açıklar. |
ÖÇ02 | Farklı CNC tezgâh türlerini sınıflandırır ve kullanım alanlarını karşılaştırır. |
ÖÇ03 | CNC tezgâhlarında kullanılan koordinat sistemlerini ve eksen yapılarını uygular. |
ÖÇ04 | CNC tezgâhlarının avantaj ve dezavantajlarını analiz ederek üretim süreçlerine etkisini değerlendirir. |
ÖÇ05 | CNC tezgâhlarının bakım ve güvenlik gerekliliklerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Temel matematik, fizik ve mühendislik bilgilerini imalat alanında uygulayabilme | |
PÖÇ02 | Belirsiz | CNC torna ve freze tezgahlarında program yazma, düzenleme ve çalıştırma becerisi | 2 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Teknik resimleri okuyabilme, ölçülendirme ve toleransları uygulayabilme | |
PÖÇ04 | Belirsiz | CAD/CAM yazılımlarını etkin biçimde kullanabilme | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Kesici takım ve işleme parametrelerini seçebilme ve uygulayabilme | 1 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Üretim sürecinde iş güvenliği kurallarını uygulayabilme | |
PÖÇ07 | Belirsiz | Üretimde kalite kontrol tekniklerini kullanabilme | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Üretim sürecinde hata analizi ve problem çözme becerisi | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Mesleki etik kuralları ve çevre bilincini uygulayabilme | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Sözlü ve yazılı iletişim becerisi, takım çalışmasına uyum sağlama | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Mesleki yabancı dil (özellikle teknik İngilizce) bilgisine sahip olma | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme bilincine sahip olma |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | CNC’nin tanımı, tarihçesi, dersin amaç ve kapsamı | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel farklar, avantaj ve dezavantajlar | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Gövde, tabla, fener mili, kızak ve bilyalı miller | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
4 | Gövde, tabla, fener mili, kızak ve bilyalı miller - 2 | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | CNC kontrol ünitesi, motorlar, sensörler | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | X, Y, Z eksenleri, mutlak ve artışlı ölçülendirme | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
7 | CNC torna ve freze tezgâhları | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Dik işleme merkezi, çok eksenli sistemler | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
10 | Takım seçimi, otomatik takım değiştiriciler | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Kesme hızı, ilerleme hızı, derinlik, takım aşınması | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme |
12 | Hata türleri, ölçüm ve tespit yöntemleri | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | 5N1K, neden-sonuç diyagramı, Pareto analizi | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
14 | Toleranslar, kalite standartları, SPC | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim, Örnek Olay |
15 | Tüm konuların tekrarı, tartışma, öğrenci sunumları | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 7 | 2 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,08 | ||
AKTS | 3 AKTS |