IHS468 Maturidi Kelamcılar

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod IHS468
Ad Maturidi Kelamcılar
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hamdi AKBAŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Ehl-i Sünnet mezhebinin önemli bir ekolü olan Mâturîdîliğin kurucusu kabul edilen Ebu’l-Mansur el-Mâturîdî ve takipçilerinin hayatları, ilmi kişilikleri ve kelam yöntemlerinin tanıtılması sonrasında Mâturîdî düşünürlerin, ilahiyat, nübüvvet ve ahiret konularına dair görüşleri ekseninde İslam düşüncesine etkilerinin ortaya konulabilmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Maturidi kelam alimlerinin hayatı ve kelama dair görüşleri

Dersin Ön Koşulu

Maturidi kaynaklar ve ilgili ansiklopedi maddeleri okumak

Kaynaklar

1. İmam Mâturîdî, Kitabu’t-Tevhid, Te’vilatü’l-Kur’an 2. Hakîm es-Semerkandî, es-Sevâdü’l-A‘zam 3. Ebu’l-Yusr el-Pezdevî, Usûlü’d-Dîn 4. Ebu’l-Muîn en-Nesefî, Tebsıratü’l-Edille, Bahru’l-Kelam 5. Ömer en-Nesefî, Akâidü’n-Nesefî 6. Ali b. Osman el-Ûşî, el-Emâlî 7. Nureddin es-Sâbûnî, el-Kifâye, 8. Şemsüddin es- Semerkandî, el-Muʿteḳadât, es-Sahâʾifü’l-İlâhiyye 9. Sadru’ş-Şerîa, Taʿdîlü’l-ʿulûm, Şerḥu Taʿdîli’l-ʿulûm

Notlar

1. Son dönem Mâturîdî Kaynaklar. 2. İlgili DİA maddeleri ve Makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kelam süreci ve gelenekleri hakkında tarihsel birikim ve bakış açısı elde eder.
ÖÇ02 Öğrenci dersin sonucunda, ilk dönemlerden günümüze kadar yapılan Mâturîdî gelenek ve İslam itikadî oluşum ve gelişimine Mâturîdîlerin katkıları hakkında ana hatlarıyla bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Mâturîdî kelamcılar ve metotları hakkında tarihsel birikim ve bakış açısı elde eder.
ÖÇ04 Mâturîdî kelam ekolü ile diğer ekoller arasında karşılaştırmalar yapar.
ÖÇ05 Tarihi birikimden hareketle günümüz problemlerine çözüm bulur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İlk Kelamî Fırkalar ve Mâturîdîlik İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 İmam Mâturîdî, Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Hakîm es-Semerkandî’nin Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Ebu’l-Yusr el-Pezdevî’nin Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Ebu’l-Muîn en-Nesefî’nin Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Mahmud b. Zeyd el-Lâmişî’nin Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Ömer en-Nesefî’nin Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ali b. Osman el-Ûşî’nin Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Nureddin es-Sâbûnî’nin Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Şemsüddin es- Semerkandî’nin Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Ebu’l-Berekât en-Nesefî’nin Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Sadru’ş-Şerîa’nın Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 İbnü’l-Hümâm’ın Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Hızır Bey’in Hayatı, Görüşleri ve Eserleri İlgili Ansiklopedi Maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 12 2 24
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 1 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 65
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,60
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.09.2025 11:20