Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
MÜHENDİSLİK VE TEKNOLOJİ YÖNETİMİ (YL) (TEZSİZ) | |
Kod | MTY515 |
Ad | Kalite Mühendisliği ve Yönetimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RIZVAN EROL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, üretim proseslerinin tasarımı, proses kalitesinin izlenmesi ve iyileştirilmesinde kullanılan Kalite Mühendisliği ve Yönetimi yaklaşımlarını incelemektir. Bu yaklaşımlar ağırlıklı olarak İstatistiksel Proses Kontrol ve Yönetimi teknikleridir.
Dersin İçeriği
Kalite iyileştirme yaklaşımları, proses kalitesinin modellenmesi, İstatistksel Proses Kontrol(İPK), Kontrol grafikleri, proses ve ölçme sistemi yeterliliği, kabul örneklemesi planları, süreç iyileştirme için deneysel tasarım yöntemleri, istatistik modeller ile süreç optimizasyonu.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
MONTGOMERY, D. C., 2005, Introduction To Statistical Quality Control (5th edition), John Wiley& Sons, Inc.
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İstatistiksel proses kontrol tekniklerini süreç izleme ve iyileştirme için kullanır. |
ÖÇ02 | Seçilen bir süreç veya ürün kalite karakteristiği için uygun kontrol grafik türünü seçer ve uygular. |
ÖÇ03 | Bir sürecin ve ölçme sisteminin yetkinliğini uygun bir ölçütle analizini yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi kazanma; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik yönetimi problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanma; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalite İyileştirme Yaklaşımları | ilgili kitap bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
2 | Proses Kalitesinin Modellenmesi - I | ilgili kitap bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Proses Kalitesinin Modellenmesi - II | ilgili kitap bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
4 | İstatistiksel Proses Kontrol (SPC) - I | ilgili kitap bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
5 | İstatistiksel Proses Kontrol (SPC) - II | ilgili kitap bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
6 | Değişkenler için Kontrol Grafikleri - I | ilgili kitap bölümünün okunması | |
7 | Değişkenler için Kontrol Grafikleri - II | ilgili kitap bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Özelllikler (attributes) için Kontrol Grafikleri | ilgili kitap bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
10 | Diğer İstatistiksel Problem Çözme Araçları | ilgili kitap bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme |
11 | Kabul Örneklemesi Planları | ilgili kitap bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Proses ve Ölçme Sistemi Yeterliliği Analizi | ilgili kitap bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Proses Tasarımı ve İyileştirme için Deneysel Tasarım Yöntemleri | ilgili kitap bölümünün okunması | |
14 | Proses Optimizasyonu | ilgili kitap bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Proje Sunumları | proje sunumu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |