Genel Bilgi
Kod | CKS203 |
Ad | Malzeme Bilimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TUNÇ TÜKEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÖKMEN SIĞIRCIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Malzemelerin yapıları, genel özellikleri hakkında temel bilgilere sahip olarak, meslek hayatında karşılaşacağı malzemelerin uygulamasını yapma yetisini kazanır.
Dersin İçeriği
Malzemelerin sınıflandırılması. Atomsal yapı ve atomlararası bağ. Katılarda kristal yapılar. Katılarda kusurlar. Yayınma. Metallerin mekanik özellikleri. Dislokasyonlar ve dayanım artırıcı mekanizmalar. Hasar. Faz diyagramları. Uygulamalar ve metal alaşımlarının işlenmesi. Seramikler. Polimerler. Kompozitler. Korozyon.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Malzeme Bilimi ve Mühendisliği, William D. Callister, David G. Retwisch, Sekizinci basımdan çeviri, Nobel.Malzeme Bilgisi, Hayri Yalçin, Metin Gürü, Palme YayıncılıkMalzeme Bilimi ve Mühendisligi, William F. Smith, Literatür Yayıncılık
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Malzemelerin tasarımı, imalatı, kullanılması sürecine katılan dört bileşeni bilir ve aralarındaki ilişkileri kısaca tanımlar. |
ÖÇ02 | Atomlararası birincil ve ikincil bağları bilir, aralarındaki farkı belirtebilir. Hangi malzemelerin bu tür bağlara sahip olduğunu ayırt eder |
ÖÇ03 | Kristal yapılı olan ve olmayan malzemelerin atom/molekül yapıları arasındaki farkı ayırt eder |
ÖÇ04 | Atomsal boşluk ve kendinde-arayer atomu kristal kusurlarını tanımlayabilir. İki atomsal yayınma mekanizmasını bilir ve tanımlar. |
ÖÇ05 | Mühendislik gerilmesi ve birim şekil değiştirmesini tanımlar |
ÖÇ06 | Atomsal açıdan kenar ve vida dislokasyonlarının hareketini tanımlayabilir. Sünek ve gevrek kırılmada çatlak ilerleme mekanizmalarını tanımlar |
ÖÇ07 | Faz diyagramları ve dönüşümleri ile ilgili terminolojiyi ayırt eder |
ÖÇ08 | Çelik, polimer, seramik, kompozit, birbirinden ayırıcı belirgin özelliklerini ve kullanım yerlerini ayırt eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kimya ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, cevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi is hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalılık | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Malzemenin tanımı, malzeme bilimi ve mühendisliği, malzemelerin sınıflandırılması | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Atomun yapısı ve atomlararası bağ | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Katılarda kristal yapılar | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Katılarda kusurlar ve yayınma | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Metallerin mekanik özellikleri | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Dislokasyonlar ve dayanım arttırıcı mekanizmalar ve hasar | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Faz diyagramları | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Kaynak incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Uygulamalar ve metal alaşımların incelenmesi | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Alıştırmalar | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Seramiklerin yapıları, özellikleri, üretim ve uygulamaları | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Polimerlerin yapıları, özellikleri, üretim ve uygulamaları | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Kompozitlerin yapıları, özellikleri, üretim ve uygulamaları | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Malzemelerin korozyonu ve bozunması | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Problem çözümü | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,96 | ||
AKTS | 4 AKTS |