Genel Bilgi
Kod | CKZ301 |
Ad | Isı Aktarımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ERSAN EYİLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ERSAN EYİLER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
1. Öğrencilere ısı aktarımının temel prensiplerini ve terminolojisini tanıtmak. 2. Öğrencileri mühendislik alanında veya günlük yaşamlarında karşılaştıkları ve ısı aktarımı içeren herhangi bir proses veya sistem için uygun taşınım olaylarını (akışkanlar mekaniği, ısı ve kütle aktarımı) belirlemek ve açıklamak üzere eğitmek. 3. Öğrencilere ısı aktarımı hızı veya malzemenin (katı, sıvı, gaz) sıcaklığını belirlemek için yapılacak hesaplamalarda gerekli girdinin nasıl kullanılacağını öğretmek.
Dersin İçeriği
Termodinamik ve ısı aktarımının temel prensipleri. Isı iletimi eşitliği. Yatışkın hal ısı iletimi: Direnç yaklaşımı, kanatçıklar. Yatışkın olmayan hal ısı iletimi. Zorlanmış konveksiyon. Doğal konveksiyon. Isı değiştiricileri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Isı ve Kütle Transferleri (Pratik Bir Yaklaşım), Yunus A. Çengel
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İletim, radyasyon ve konveksiyonla ısı aktarımının temel prensiplerini tanımlayabilmek, açıklayabilmek ve uygulayabilmek. |
ÖÇ02 | İletim, konveksiyon ve radyasyon içeren ısı aktarımı problemlerine ve ısıl sistemlere enerjinin korunumu yasalarını uygulayabilmek. |
ÖÇ03 | Sıcaklık dağılımı ve ısı aktarımı hızını hesaplamak amacıyla, kanatçıklar (finler) de dahil olmak üzere, yatışkın ve tek yönlü ısı aktarım problemlerini formüle edebilmek, çözmek ve sonuçları irdeleyebilmek. |
ÖÇ04 | Yığın (lumped) sistem yaklaşımını veya değişkenlerin ayırılması yöntemi kullanılarak yapılan çözüm sonucunda elde edilen tek-terim yaklaşımını kullanarak, tek-boyutlu yatışkın olmayan ısı iletimi problemlerini değişik geometriler için formüle edebilmek ve çözebilmek. |
ÖÇ05 | Akışkan akımı ile konveksiyonla ısı aktarımı arasındaki temel ilişkiler konusunda bilgisini kullanabilmek, ampirik denklemleri kullanarak doğal v zorlanmış konveksiyon için ısı aktarım katsayısını ve ısı aktarım hızını hesaplayabilmek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kimya ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, cevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi is hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalılık | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Termodinamik ve Isı Aktarımının Temel Kavramları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Isı Aktarım Mekanizmaları: İletim, Taşınım, Işıma | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Yatışkın Halde Tek Boyutlu, Çok Boyutlu Isı Aktarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Düzlem ve Silindirik Yüzeylerde Isı Aktarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Küresel Yüzeylerde Isı Aktarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kritik Yarıçap ve İzolasyon | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kanatlı Yüzeyler | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Değişik Konfigürasyonlar için Isı Aktarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Boru ve Kanallarda Akış | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Doğal Konveksiyon | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Isı Değiştiricilerde Isı Aktarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Isı Değiştiricilerde NTU Yöntemi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Işıma-I | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Işıma-II | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |