Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
SU ÜRÜNLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BYESY3 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Enstitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ORHAN TUFAN EROLDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYSEL ŞAHAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yüksek Lisans ve Doktora öğrencilerinin; bilimsel araştırma ve yayın etiği ile ilgili araştırmanın planlanmasından başlayarak çalışmanın makaleye dönüştürülmesine kadar ilgili tüm kavramların öğretilmesi, gerekli hassasiyetlerin kazandırılması, bu konuda bilinçlendirilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Akademik çalışmalarda uyulması gereken etik davranışlar ile etik dışı faaliyetlerin neler olduğu ve bu davranışların YÖK kapsamında cezai işlemlerini içerir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Etik (Kolektif) Cumhur Ertekin, Nihat Berker, Aslıhan Tolun, Dinçer Ülkü, 2002. Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar, TÜBA yayınları, ISBN: 9758593129. Aydın, İ., 2016. Akademik Etik. PEGEM Akademi, ISBN: 978-605-318-515-4. S:37 Bilimsel araştırma makaleler Ders konuları hakkında yazılmış makaleler ve ders notları
Notlar
YÖK akademik etik ilkeler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırma, çalışma, yayın ve etkinliklerde uyulması gereken etik kurallarını, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını bilir. |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırma ve çalışmalar ile gerçekleştirilen bilimsel etkinlikler, desteklenen ve/veya yürütülen bilimsel araştırma-geliştirme projeleriyle ilgili araştırma etiği konularını kavrar. |
ÖÇ03 | Bilimsel çalışmalar için literatür tarayabilir ve bilimsel atıf yapmayı/kaynak göstermeyi bilir. |
ÖÇ04 | Bilimsel yayın türlerini (tez, bilimsel makale, rapor vb.) analiz eder. |
ÖÇ05 | Bilimsel araştırma ve yayınlarda uyulması gereken etik ilkeleri öğrenir. |
ÖÇ06 | Bilimsel etik ile ilgili yasa ve etikleri öğrenir. |
ÖÇ07 | Alanıyla ilgili ve genel bilimsel etik ilkelere uygun şekilde uygular. |
ÖÇ08 | Bilimsel makale ve raporlarda intihal programları uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak analiz eder. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri listeler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel etik davranış ilkeleri | Hazırlığı gerek yok. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İntihal/bilgi hırsızlığı nedir | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | İntihal program türleri | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Yanıltma tahrif nedir | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | çifte yayın nedir | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | bölerek yayımlama nedir | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | sözde haksız yazarlık nedir | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | yazar saklama nedir | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | bilgilendirmeden rıza alma nedir | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
11 | gönüllü katılım ilkesi ihlali nedir | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | gizlilik ihlali nedir | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | etik olmayan davranışlar | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | etik olan davranışlar | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | örnekler ile etik olmayan davranışlar nelerdir | ilgili yayınları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |