BYESY3 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
SU ÜRÜNLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİ (YL) (TEZLİ)
Kod BYESY3
Ad Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Enstitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ORHAN TUFAN EROLDOĞAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. AYSEL ŞAHAN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Yüksek Lisans ve Doktora öğrencilerinin; bilimsel araştırma ve yayın etiği ile ilgili araştırmanın planlanmasından başlayarak çalışmanın makaleye dönüştürülmesine kadar ilgili tüm kavramların öğretilmesi, gerekli hassasiyetlerin kazandırılması, bu konuda bilinçlendirilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Akademik çalışmalarda uyulması gereken etik davranışlar ile etik dışı faaliyetlerin neler olduğu ve bu davranışların YÖK kapsamında cezai işlemlerini içerir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Etik (Kolektif) Cumhur Ertekin, Nihat Berker, Aslıhan Tolun, Dinçer Ülkü, 2002. Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar, TÜBA yayınları, ISBN: 9758593129. Aydın, İ., 2016. Akademik Etik. PEGEM Akademi, ISBN: 978-605-318-515-4. S:37 Bilimsel araştırma makaleler Ders konuları hakkında yazılmış makaleler ve ders notları

Notlar

YÖK akademik etik ilkeler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırma, çalışma, yayın ve etkinliklerde uyulması gereken etik kurallarını, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını bilir.
ÖÇ02 Bilimsel araştırma ve çalışmalar ile gerçekleştirilen bilimsel etkinlikler, desteklenen ve/veya yürütülen bilimsel araştırma-geliştirme projeleriyle ilgili araştırma etiği konularını kavrar.
ÖÇ03 Bilimsel çalışmalar için literatür tarayabilir ve bilimsel atıf yapmayı/kaynak göstermeyi bilir.
ÖÇ04 Bilimsel yayın türlerini (tez, bilimsel makale, rapor vb.) analiz eder.
ÖÇ05 Bilimsel araştırma ve yayınlarda uyulması gereken etik ilkeleri öğrenir.
ÖÇ06 Bilimsel etik ile ilgili yasa ve etikleri öğrenir.
ÖÇ07 Alanıyla ilgili ve genel bilimsel etik ilkelere uygun şekilde uygular.
ÖÇ08 Bilimsel makale ve raporlarda intihal programları uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak analiz eder.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri listeler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel etik davranış ilkeleri Hazırlığı gerek yok. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İntihal/bilgi hırsızlığı nedir ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 İntihal program türleri ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri
4 Yanıltma tahrif nedir ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
5 çifte yayın nedir ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 bölerek yayımlama nedir ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 sözde haksız yazarlık nedir ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
9 yazar saklama nedir ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 bilgilendirmeden rıza alma nedir ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme
11 gönüllü katılım ilkesi ihlali nedir ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 gizlilik ihlali nedir ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 etik olmayan davranışlar ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 etik olan davranışlar ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 örnekler ile etik olmayan davranışlar nelerdir ilgili yayınları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.02.2025 11:11