Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
SU ÜRÜNLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | SY520 |
Ad | Su Ürünlerinde Histolojik Teknikler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MAHMUT ALİ GÖKÇE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MAHMUT ALİ GÖKÇE
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı su ürünlerinde kullanılmakta olan histolojik teknikleri, histolojik tekniklerin kullanıldığı araştırma alanlarını ve balık histoloji atlası kullanılarak ve yapılmış çalışmalardan örnekler vererek balık dokularının anlatılmasıdır.
Dersin İçeriği
Balıkçılık araştırmalarında kullanılan histolojik teknikler, histolojik tekniklerin seçimi ve uygulanması, histolojik çalışmalarda kullanılan ekipmanların tanıtılması, balıklarda histolojik kesitlerden dokuların ayırt edilmesi ve kesitlerin değerlendirilmesi konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Theory and practice of histological techniques / ed. John D. Bancroft, Alan Stevens ; foreword by David R. Turner. 1996. New York : Churchill Livingstone. 2. Temel Histoloji, Nobel Kitabevi, Editörler: Aytekin Özer ve Aydın Girgin 3. Atlas of fish histology. 2009. Franck Genten, Eddy Terwinghe, Andre Danguy. Enfield, NH : Science Publishers. 4. Temel histoloji / L. Carlos Junqueira, Jose Carneiro, Robert O. Kelley ; çev. Yener Aytekin, Seyhun Solakoğlu, Bülent Ahıshalı, Barış Kitabevi/İstanbul
Notlar
Konuyla ilgili güncel makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler fiksasyonda kullanılan maddeleri ve fiksatifleri sıralar |
ÖÇ02 | Öğrenciler amaca yönelik fiksatif çeşitlerini yorumlar |
ÖÇ03 | Kullanım amacına yönelik olarak hangi mikroskobu kullanacağını ayırt eder |
ÖÇ04 | Kullanım amacına yönelik olarak hangi histolojik boyaları kullanacağını listeler |
ÖÇ05 | Histolojik kesitlere bakarak balık dokularını ayırt eder |
ÖÇ06 | Balık histolojisi konusunda yapılmış çalışmaları inceler |
ÖÇ07 | Doku gömme ve kesit alma prosedürlerini uygular |
ÖÇ08 | Kesitleri boyama ve slide hazırlama yöntemlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak analiz eder. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri listeler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Histolojiye giriş | Ön hazırlığa gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mikroskopi ve mikroskop çeşitleri | İnternet kaynaklarından mikroskop çeşitleri ve mikroskopların kısımlarıyla ilgili ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Fiksatifler ve fiksasyon | Fiksasyonla ilgili kütüphane kaynaklarıyla ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Histolojide kullanılan boyalar ve kullanım amaçları | Belirtilmiş olan ders kaynaklarından ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Doku gömme mateyalleri, hazırlık ve doku gömme | Belirtilmiş olan ders kaynaklarından ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
6 | Mikrotom, kesit alma ve slide hazırlama | Belirtilmiş olan kaynaklardan ve uygun internet kaynaklarından yararlanılarak ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
7 | Alınan kesitlerden ölçüm, fotoğraflama ve raporda değerlendirme | Belirtilmiş olan kaynaklardan ve uygun internet kaynaklarından yararlanılarak ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
|
9 | Balık ovaryum histolojisi | İlgili makaleler, ve balık histoloji atlası ile ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Balık testis histolojisi | İlgili makaleler, ve balık histoloji atlası ile ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Böbrek ve karaciğerle ilgili yöntem ve çalışmalar | İlgili makaleler, ve balık histoloji atlası ile ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Solungaçlarla ilgili yöntem ve çalışmalar | İlgili makaleler, ve balık histoloji atlası ile ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | Hematalojik yöntemler | İlgili makaleler, ve balık histoloji atlası ile ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Balık besleme çalışmalarında histolojik yöntemler | İlgili makaleler, ve balık histoloji atlası ile ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | Balık hastalıklarında kullanılan yöntemler | İlgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |