Genel Bilgi
Kod | SY028 |
Ad | Balıklarda Gastrointestinal Mikrobiyota ve Analiz Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Miray ETYEMEZ BÜYÜKDEVECİ |
Dersin Amacı / Hedefi
Balıklarda gastrointestinal sistem hakkında detaylı bilgi edindirmek, gastrointestinal mikrobiyotada bulunan mikroorganizmalar ve fonksiyonel görevleri hakkında bilgi sağlamak, balık sağlığı açısından mikrobiyotanın hastalık etmenleri üzerine etki rollerinin incelenmesi ve mikrobiyotanın tanımlanmasında kullanılan yöntemlerin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Mikrobiyotanın tanımı, Balıklarda sindirim sisteminin yapısı, beslenmeye bağlı olarak bağırsak yapısındaki farklılıklar, Balıklarda bağırsak mikrobiyotasını oluşturan mikroorganizma grupları, Balık bağırsak mikrobiyotasını etkileyen faktörler, Balık bağırsağı mikrobiyomunun fizyolojisi ve bağışıklıktaki rolü, Beslenmede bağırsak mikrobiyotasının işlevi, Balık hastalıklarında bağırsak mikrobiyotasının rolü, Bağırsak mikrobiyotasının manipülasyonunda kullanılan yöntemler, Balık bağırsağı mikrobiyomunun metagenomik çalışmaları, Balıkların bağırsak mikrobiyal topluluklarının 16S rRNA gen dizisi analiziyle tespiti, Balıklarda bağırsak mikrobiyotasının değerlendirilmesine ilişkin güncel araştırmaların incelenmesi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları Romero, J., Ringø, E., & Merrifield, D. L. (2014). The gut microbiota of fish. Aquaculture nutrition: Gut health, probiotics and prebiotics, 75-100. Yukgehnaish, K., Kumar, P., Sivachandran, P., Marimuthu, K., Arshad, A., Paray, B. A., & Arockiaraj, J. (2020). Gut microbiota metagenomics in aquaculture: factors influencing gut microbiome and its physiological role in fish. Reviews in Aquaculture, 12(3), 1903-1927. López Nadal, A., Ikeda-Ohtsubo, W., Sipkema, D., Peggs, D., McGurk, C., Forlenza, M., ... & Brugman, S. (2020). Feed, microbiota, and gut immunity: using the zebrafish model to understand fish health. Frontiers in Immunology, 11, 512428. Pérez, T., Balcázar, J. L., Ruiz-Zarzuela, I., Halaihel, N., Vendrell, D., de Blas, I., & Múzquiz, J. L. (2010). Host–microbiota interactions within the fish intestinal ecosystem. Mucosal immunology, 3(4), 355-360.
Notlar
güncel makaler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mikrobiyotada bulunan mikroorganizma gruplarına ait temel bilgi edinir |
ÖÇ02 | Balıklarda gastrointestinal mikrobiyota kavramını tanımlar |
ÖÇ03 | Balıklarda bağırsak mikrobiyotasını etkileyen föktörler konusunda bilgi edinir |
ÖÇ04 | Balık bağırsağından DNA izolasyon protokolünü uygulama becerisi edinir |
ÖÇ05 | Bağırsak mikrobiyotasının analizinde kullanılan yeni nesil DNA sekanslama yöntemlerinin temel prensiplerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak katkıda bulunur ve sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri hayata geçirir ve toplum yararına kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mikrobiyotanın tanımı | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Balıklarda sindirim sisteminin yapısı, beslenmeye bağlı olarak bağırsak yapısındaki farklılıklar | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Balıklarda bağırsak mikrobiyotasını oluşturan mikroorganizma grupları | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Balık bağırsak mikrobiyotasını etkileyen faktörler | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Balık bağırsağı mikrobiyomunun fizyolojisi ve bağışıklıktaki rolü | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Beslenmede bağırsak mikrobiyotasının işlevi | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Ara ödev dağılımı, genel tekrar | Sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Balık hastalıklarında bağırsak mikrobiyotasının rolü | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Bağırsak mikrobiyotasının manipülasyonunda kullanılan methodlar; Probiyotikler | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Balık bağırsağı mikrobiyomunun metagenomik çalışmaları | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Balıkların bağırsak mikrobiyal topluluklarının 16S rRNA gen dizi analiziyle tespiti | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Balıklarda bağırsak mikrobiyotasının değerlendirilmesine ilişkin güncel araştırmaların incelenmesi | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Bağırsak dokudan DNA izolasyon protokolü | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel tekrar | Sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |