Genel Bilgi
Kod | SY027 |
Ad | Su Ürünleri Yetiştiriciliğinde Probiyotik Seçimi ve Kullanımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Miray ETYEMEZ BÜYÜKDEVECİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Miray ETYEMEZ BÜYÜKDEVECİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Su ürünleri yetiştiriciliğinde probiyotik mikroorganizmalar hakkında detaylı bilgi edindirmek, özellikle balık hastalıkları alanında patojenlere karşı probiyotik mikroorganizmaların seçim kriterleri ve uygulama yöntemleri hakkında bilgi sağlamak ve balık beslenmesinde fonksiyonel yem katkı maddesi olarak kullanılan probiyotiklerin, balıkların büyüme, bağışıklık ve hastalıklara karşı dirençteki rollerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Probiyotiklerin tanımı. Probiyotiklerin etki mekanizmaları. Probiyotik mikroorganizmaların seçim kriterleri. Probiyotiklerin eldesinde kullanılan invitro yöntemler. Potansiyel probiyotik etkilerin konak üzerinde invivo değerlendirilmesi. Su ürünleri yetiştiriciliğinde probiyotiklerin uygulama yöntemleri. Su ürünleri yetiştiriciliğinde probiyotiklerin uygulama dozları. Su ürünleri yetiştiriciliği için probiyotik uygulamalarının önemi. Balık hastalıklarının kontrolünde probiyotik uygulamaları. Probiyotiklerin su ürünleri üzerindeki bağışıklık etkileri. Su ürünleri yetiştiriciliğinde probiyotiklerin uygulanmasına ilişkin güncel araştırmaların değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları Austin, B. and Sharifuzzaman, S.M. (2022). Probiotics in Aquaculture. Springer, Dordrecht. Merrifield, D. L., & Ringo, E. (Eds.). (2014). Aquaculture nutrition: gut health, probiotics and prebiotics. John Wiley & Sons. Elumalai, P., Soltani, M., & Lakshmi, S. (Eds.). (2023). Immunomodulators in Aquaculture and Fish Health. CRC Press.
Notlar
güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sucul canlılar için probiyotik mikroorganizma kavramını tanımlar |
ÖÇ02 | Probiyotiklerin konak tür üzerinde etki mekanizmaları konularında bilgi edinir |
ÖÇ03 | Probiyotik üretiminde ve eldesinde kullanılan seçim kriterlerine ait yöntemleri anlatır ve uygular |
ÖÇ04 | Diyet yoluyla probiyotik uygulamalarında balık üzerindeki etkilerin değerlendirildiği yöntemleri uygulama becerisi edinir |
ÖÇ05 | Probiyotiklerin balıkların büyüme performansı, bağışıklık sistemi ve hastalıklara karşı etkisi hakkında temel düzeyde bilgi edinir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak katkıda bulunur ve sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri hayata geçirir ve toplum yararına kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Probiyotiklerin tanımı ve tarihçesi | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Probiyotiklerin etki mekanizmaları | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Probiyotik mikroorganizmaların seçim kriterleri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Probiyotiklerin eldesinde kullanılan invitro yöntemler | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Potansiyel probiyotik etkilerin konak üzerinde invivo değerlendirilmesi. | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Su ürünleri yetiştiriciliğinde probiyotiklerin uygulama dozları | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Ara ödev dağılımı, genel tekrar | Sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Su ürünleri yetiştiriciliği için probiyotik uygulamalarının önemi | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Probiyotiklerin su ürünleri üzerindeki bağışıklık etkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Balık hastalıklarının kontrolünde probiyotik uygulamaları | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Su ürünleri yetiştiriciliği için piyasada bulunan ticari probiyotikler | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Balık beslemede probiyotiklerin kullanımında güvenilirlik testleri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Su ürünleri yetiştiriciliğinde probiyotiklerin uygulanmasına ilişkin güncel araştırmaların değerlendirilmesi | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | genel tekrar | Sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |