Genel Bilgi
Kod | SY032 |
Ad | Balık Refahı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Serdar KİLERCİOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Balık yetiştiriciliği ve sağlığıyla doğrudan ilgili bu konunun tüm yönleriyle açıklanması, ayrıca türlü amaçlarla kullanılan (yetiştiricilik, süs-dekoratif, deneysel) balığın yüksek düzeyde konforunun korunmasının sağlanması amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Balık refahı kriterleri, besleme ortamındaki stok yoğunluğu, yetiştirilen balıkların morfolojik gözlemleri, yaralanma ve hastalık belirtileri ve müdahale yöntemleri, ortam su kalitesinin değerlendirilmesi, yeterli besleme, kortizol gibi biyokimyasal testlerle canlı refahının ilişkilendirilmesi, taşıma, ilaç uygulaması ve aşılama gibi süreçlerde balık refahının sağlanması
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Huntingford, F. A., Adams, C., Braithwaite, V. A., Kadri, S., Pottinger, T. G., Sandøe, P., & Turnbull, J. F. (2006). Current issues in fish welfare. Journal of fish biology, 68(2), 332-372. Segner, H., Sundh, H., Buchmann, K., Douxfils, J., Sundell, K. S., Mathieu, C., ... & Vaughan, L. (2012). Health of farmed fish: its relation to fish welfare and its utility as welfare indicator. Fish physiology and biochemistry, 38, 85-105. Volpato, G. L., Gonçalves-de-Freitas, E., & Fernandes-de-Castilho, M. (2007). Insights into the concept of fish welfare. Diseases of Aquatic Organisms, 75(2), 165-171.
Notlar
NOTLAR
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Canlının kaliteli yaşam hakları belirtilir |
ÖÇ02 | Stok yoğunluğu, boy farklılığı gibi yetiştiriciliği doğrudan ilgilendiren ve balıklarda stres kaynağı olan faktörler değerlendirilir |
ÖÇ03 | Canlıda varlığı tartışılan ağrı ve acı kavramları açıklanır |
ÖÇ04 | İşletmelerde ve deney kurgularında temel düzeyde kontrol yapılabilir ve düzen sağlanabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak katkıda bulunur ve sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri hayata geçirir ve toplum yararına kullanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Balık temel ihtiyaçları | Ders ile ilgili not ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sucul ortamın kalitesinin değerlendirilmesi | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Stok yoğunluğu, stok stresi ve oksijen gereksinimi | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Balıklarda stres | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Balık davranışları | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Balıklarda hemogram ve biyokimyasal testler | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Ara ödev dağılımı, genel tekrar | Sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | YAZILI SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Balıklarda ağrı ve acı olgusu | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | İşletme ve akvaryumlarda sağlık yönetimi | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Balıklarda ötenazi | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Konu hakkında güncel yayınların tartışılması | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Konu hakkında güncel yayınların tartışılması 2 | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Ödev paylaşımı ve hazırlığı | ödev sunma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Genel tekrar | Sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ara ödev dağılımı, genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |