SY032 Balık Refahı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SY032
Ad Balık Refahı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Serdar KİLERCİOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Balık yetiştiriciliği ve sağlığıyla doğrudan ilgili bu konunun tüm yönleriyle açıklanması, ayrıca türlü amaçlarla kullanılan (yetiştiricilik, süs-dekoratif, deneysel) balığın yüksek düzeyde konforunun korunmasının sağlanması amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği

Balık refahı kriterleri, besleme ortamındaki stok yoğunluğu, yetiştirilen balıkların morfolojik gözlemleri, yaralanma ve hastalık belirtileri ve müdahale yöntemleri, ortam su kalitesinin değerlendirilmesi, yeterli besleme, kortizol gibi biyokimyasal testlerle canlı refahının ilişkilendirilmesi, taşıma, ilaç uygulaması ve aşılama gibi süreçlerde balık refahının sağlanması

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

Huntingford, F. A., Adams, C., Braithwaite, V. A., Kadri, S., Pottinger, T. G., Sandøe, P., & Turnbull, J. F. (2006). Current issues in fish welfare. Journal of fish biology, 68(2), 332-372. Segner, H., Sundh, H., Buchmann, K., Douxfils, J., Sundell, K. S., Mathieu, C., ... & Vaughan, L. (2012). Health of farmed fish: its relation to fish welfare and its utility as welfare indicator. Fish physiology and biochemistry, 38, 85-105. Volpato, G. L., Gonçalves-de-Freitas, E., & Fernandes-de-Castilho, M. (2007). Insights into the concept of fish welfare. Diseases of Aquatic Organisms, 75(2), 165-171.

Notlar

NOTLAR


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Canlının kaliteli yaşam hakları belirtilir
ÖÇ02 Stok yoğunluğu, boy farklılığı gibi yetiştiriciliği doğrudan ilgilendiren ve balıklarda stres kaynağı olan faktörler değerlendirilir
ÖÇ03 Canlıda varlığı tartışılan ağrı ve acı kavramları açıklanır
ÖÇ04 İşletmelerde ve deney kurgularında temel düzeyde kontrol yapılabilir ve düzen sağlanabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak katkıda bulunur ve sorumluluk alır. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri hayata geçirir ve toplum yararına kullanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Balık temel ihtiyaçları Ders ile ilgili not ve kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Sucul ortamın kalitesinin değerlendirilmesi Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Stok yoğunluğu, stok stresi ve oksijen gereksinimi Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Balıklarda stres Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Balık davranışları Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Balıklarda hemogram ve biyokimyasal testler Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Ara ödev dağılımı, genel tekrar Sınav hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar YAZILI SINAV Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Balıklarda ağrı ve acı olgusu Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 İşletme ve akvaryumlarda sağlık yönetimi Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Balıklarda ötenazi Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Konu hakkında güncel yayınların tartışılması Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Konu hakkında güncel yayınların tartışılması 2 Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Ödev paylaşımı ve hazırlığı ödev sunma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Genel tekrar Sınav hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ara ödev dağılımı, genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 15 30
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 162
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,48
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.09.2024 10:36