Genel Bilgi
Kod | SY025 |
Ad | Balık Bağışıklık Sisteminde Sitokin Sinyalizasyonu |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ece EVLİYAOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Balık bağışıklık sisteminde büyüme, farklılaşma ve aktif hale getirme görevleri ile salgılanan, düşük molekül ağırlığa sahip sitokinlerin gruplandırılmaları, etki mekanizmaları, doğal ve edinilmiş bağışıklıkta oynadığı rollerin ele alınması ve bu konuda bağışıklık yanıtında görevli hücrelerle olan etkileşimi açıklamak.
Dersin İçeriği
Balıklarda bağışıklık sistemi ile ilgili genel bilgi, lenfoid doku ve organlar ile görevleri, mukozal bağışıklık, sitokinlerin görevi ve sınıflandırılması, balıklarda tanımlanmış başlıca sitokinler ve bunların etki mekanizmaları, güncel çalışmaların incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Zou, J., & Secombes, C. J. (2016). The function of fish cytokines. Biology, 5(2), 23. Sakai, M., Hikima, J. I., & Kono, T. (2021). Fish cytokines: current research and applications. Fisheries Science, 87, 1-9. Buchmann, K., & Secombes, C. J. (2022). Principles of fish immunology. Principles Fish Immunol. Reyes-Cerpa, S., Maisey, K., Reyes-López, F., Toro-Ascuy, D., Sandino, A. M., & Imarai, M. (2012). Fish cytokines and immune response. New advances and contributions to fish biology, 1.
Notlar
NOTLAR
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sitokinlerin sınıflandırılmasını açıklar |
ÖÇ02 | Genel balık sağlığı ve fizyolojisi hakkında bilgi edinir |
ÖÇ03 | Sitokinlerin görev ve etki mekanizmaları konularında bilgi edinir |
ÖÇ04 | Sitokinlerin değerlendirildiği araştırma yöntemleri hakkında temel düzeyde bilgi edinir |
ÖÇ05 | Balık sağlığı ile yetiştiriciliği ilişkisine hakim olur, çalışma kurgulayacak temel bilgileri edinir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak katkıda bulunur ve sorumluluk alır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri hayata geçirir ve toplum yararına kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Balıklarda bağışıklık sistemine giriş | Ders ile ilgili not ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Lenfoid doku ve organlar ile görevleri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Mukozal bağışıklık | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Sitokinler ve genel özellikleri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Sitokinlerin sınıflandırmaları ve farklılıkları | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kemikli balıklarda tanımlanmış sitokinler | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Ara ödev dağılımı, genel tekrar | Sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Enflamasyon- sitokin ilişkisi (enflamatuvar sitokinler) | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Edinilen bilginin uygulamaya dönüştürülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Patojen ve travma ilişkili moleküler yapılar | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Edinilen bilginin uygulamaya dönüştürülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kemokinler ve görevleri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Edinilen bilginin uygulamaya dönüştürülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | İnterferonlar ve bağışıklık yanıt ilişkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Edinilen bilginin uygulamaya dönüştürülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Güncel araştırmaların değerlendirilmesi | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Ara ödev dağılımı | Sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Genel tekrar | Sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 17 | 34 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |