DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Sulama | BBT 213 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Zorunlu | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Semih Metin SEZEN | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Sulama sistemleri konusunda temel bilgileri öğrencilere aktarmak, anılan sistemlerin tasarım ilkelerini irdelmek, tarımda su kullanım randımanını artırmanın yollarını öğreterek uygulamada su tasarrufu sağlayan sulama sistemlerinin tasarımı için gerekli altyapıyı oluşturmaktır. |
|||
Dersin İçeriği | Sulamanın önemi ve tarihçesi; toprak-bitki-atmosfer-su ilişkileri, evapotranpirasyon, bitki su gereksinimi, sulama suyu gereksinimi, sulama randımanları, sulama sistemi kapasitesi, sulama sistemeleri, basınçlı sulama sistemleri, damla, yağmurlama, hareketli yağmurlama sistemleri, yüzey sulama sistemleri, tava, border, karık, alternatif karık, fasılalı sulama, sulama programlaması, pompaj, fertigasyon, sulama otomasyon ilkeleri. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Sulama sistemlerinin tasarımı konusunda gerekli temel bilgileri öğrenir; , |
2) koşullara uygun sulama sisteminin seçimini ve tasarımı yapar |
3) sulama programlamasını uygular |
4) Toprağı esas alan sulama programlama teknikleri öğrenir. |
5) Bitkiyi esas alan sulama programlama teknikleri öğrenir. |
6) İklimi esas alan sulama programlama teknikleri öğrenir. |
7) |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeterli altyapıya sahip olur |
X | |||||
2 | Toprakların amaçlarına uygun kullanımlarının prensipleri hakkında temel bilgiler ile donanır |
X | |||||
3 | Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrar |
X | |||||
4 | Ekonomik, çevresel ve sosyal boyutlarda sürdürülebilir bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları hakkında temel bilgilere sahip olur |
X | |||||
5 | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
X | |||||
6 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki süreçleri sürdürülebilir tarım prensipleri çerçevesinde analiz eder, gerçekçi kısıtlar altında planlar ve bunlar için yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi çalışmalarına öncülük eder |
X | |||||
7 | Bireysel ve takım çalışmalarında etkin çalışabilme ve sorumluluk alma becerisi taşır |
X | |||||
8 | Sorgular, araştırır, analitik düşünür ve proje üretir |
X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır |
X | |||||
10 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine ve en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur |
X | |||||
11 | Gerekli düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
X | |||||
12 | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
X | |||||
13 | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında yeterli bilinci taşır; Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır |
X | |||||
14 | Yürüteceği faaliyetlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olur |
X |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Sulamanın tanımı, önemi, tarihçesi | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Gösteri Örnek Olay |
2 | Toprak-bitki-su-atmosfer ilişkileri | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama |
3 | Evapotranspirasyon | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Gösterip Yaptırma Problem Çözme |
4 | Bitki su gereksinimi | ön okuma | Anlatım Tartışma Gösteri Gösterip Yaptırma Problem Çözme |
5 | Sulama suyu gereksinimi | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Gösteri Gösterip Yaptırma Örnek Olay |
6 | Sulama randımanları | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Gösteri Gösterip Yaptırma Problem Çözme |
7 | Sulama sistemleri | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | |
9 | Basınçlı sulama sistemleri | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Örnek Olay |
10 | Damla sulama sistemleri | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
11 | Yağmurlama sulama sistemleri | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Örnek Olay Problem Çözme |
12 | Center-pivot, doğrusal hareketli yağmurlama sistemleri | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Gösteri Gösterip Yaptırma Örnek Olay |
13 | Sulama programlaması | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Gösteri Gösterip Yaptırma Örnek Olay Problem Çözme |
14 | Toprağı esas alan; bitkiyi esas alan, iklimi esas alan sulama programlama teknikleri | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Gösteri Gösterip Yaptırma Örnek Olay Proje Temelli Öğrenme |
15 | Pompaj ve Fertigasyon, otomasyon | ön okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama Gösteri Gösterip Yaptırma Örnek Olay |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |