Genel Bilgi
Kod | ILEM736 |
Ad | Anayasalarda Basın Özgürlüğü |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ |
Dersin Amacı
Toplum düzeninin can damarı olan anayasalar basın özgürlüğünün de altyapısını oluşturmaktadır. Söz konusu özgürlüğün dünü ve bugününü irdelemeyi amaçlayan bu derste, inişleriyle çıkışlarıyla basın özgürlüğünün gelişimi tartışmak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğini Osmanlı Devleti'nden bugüne, Anayasaların basın özgürlüğünü düzenleyen bütün maddeleri oluşturmaktadır. Söz konusu anayasaların hazırlanmasına neden olan siyasal ve toplumsal süreçlerin de göz önünde bulundurulduğu derste basın özgürlüğüne dair tarihsel süreçler analiz edilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İçinde yaşadığı toplumun anayasal süreçlerini analiz eder. |
ÖÇ02 | Basının, anayasa ve siyaset arasındaki bağın en önemli göstergelerinden biri olduğunu kavrar. |
ÖÇ03 | Tarihsel süreçleri de göz önünde bulundurarak, basın özgürlüğüne yönelik eleştirel bir yaklaşım geliştirir. |
ÖÇ04 | Dünü ve bugünüyle basının karar vericiler açısından sahip olduğu önemi örnekleriyle beraber karşılaştırır ve tartışır. |
ÖÇ05 | Basın özgürlüğüne yönelik anayasal düzenlemelerin toplumsal ve siyasal koşullarla olan bağını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, Ders içeriğinin ve yönteminin tanıtımı, yararlanacak kaynakların sunumu | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Basının ve basın özgürlüğü kavramının tarihsel gelişimi | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Matbaanın icadı, ilk modern gazeteler ve Enformasyon ile Kamuoyu Kavramı Çerçevesinde Basın-Siyaset İlişkisi | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Osmanlı Devleti'nde İlk Anayasal Nitelikli Faaliyetler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Jön Türkler, Birinci Meşrutiyet ve 1876 Anayasasında Basın Özgürlüğü | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | İkinci Meşrutiyet Dönemi ve Basın Özgürlüğü | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Milli Mücadele Döneminde basın | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
9 | Cumhuriyet Dönemi Basını | Kaynak Okuma | |
10 | 1921 Anayasası ve Basın Özgürlüğü | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | 1924 Anayasasında Basın Özgürlüğü ve Takrir-i Sükun Kanunu | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Çok partili siyasal yaşam ve DP dönemi basın özgürlüğü | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | 1961 Anayasasında basın özgürlüğü | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | 12 Mart 1971 Muhtırası ve Basın özgürlüğü ile ilgili Anayasal Değişiklikler | Kaynak Okuma | |
15 | 1982 Anayasası ve Basın Özgürlüğü | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |