DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
İleri Doğrusal Programlama | IEM 757 | 1 | 3 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Semin PAKSOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Doğrusal programlamanın temelini oluşturan yöntemlerin detaylı incelenmesi ve öğrencinin bu konuda uzmanlaşmasını sağlamaktır. Lisans seviyesinde anlatılmayan ileri doğrusal programlama yöntemlerinin anlatılması ile öğrencinin bilgi düzeyinin artırılması hedeflenmektedir. İş hayatında karşılaşılan problemlerin çözümünü ve gerçekçi karar almayı destekleyen güçlü ve sağlam analitik metotların kullanılması öğrenilecektir |
Dersin İçeriği | Bu ders matris formda lineer problemler ve çözümleri, hızlı ve gelişmiş lineer problem çözüm teknikleri, parametrik lineer problemler ve parametrelerdeki değişimlerin etkisi, karmarkar iç nokta algoritması, hedef programlama konularını kapsamaktadır. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) DP yöntemlerini uygulama yeteneğini kazanmak |
2) Büyük DP problemlerinin hızlı ve verimli algoritmalar ile çözülmesini öğrenmek. |
3) Çok sayıda ve birbiriyle çelişen amaçlar içeren DP problemlerinin, optimum çözümünü elde etme yeteneğiini kazanmak. |
4) DP problemlerin çözümünde, bilgisayar kullanma yeteneğini kazanmak. |
5) |
6) |
7) |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar |
X | |||||
2 | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar |
X | |||||
3 | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar |
X | |||||
4 | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
X | |||||
5 | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemi uygulayıp sonuçlarını yorumlar |
X | |||||
6 | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar, kıyaslar, değerlendirir ve yorumlar |
X | |||||
7 | Amaca uygun bir şekilde veriyi tanımlar, toplar, düzenler ve analiz eder |
X | |||||
8 | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar |
X | |||||
9 | Ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
X | |||||
10 | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır |
X | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
X | |||||
12 | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
X | |||||
13 | Analiz sonuçlarını uygun şekilde sunar; bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür |
X | |||||
14 | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar |
X | |||||
15 | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
X | |||||
16 | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar |
X | |||||
17 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
X | |||||
18 | Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
X | |||||
19 | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir |
X |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Doğrusal programlama probleminin simplex çözümü tekrarı | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
2 | Vektörler ve temeller, simplex tablonun matris hali | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
3 | Duyarlılık analizi | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
4 | Parametrik doğrusal programlama | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
5 | Parametrik doğrusal programlama | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
6 | Düzeltilmiş simplex yöntemi | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
7 | Düzeltilmiş simplex yöntemi | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme Yazılı Sınav Ödev | |
9 | Sınırlandırılmış değişkenler algoritması | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
10 | Dual problemin matris hali ve optimum dual çözüm | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
11 | Hedef programlama | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
12 | Çok amaçlı optimizasyon | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
13 | Çok amaçlı optimizasyon ve bilgisayar uygulaması | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
14 | İç nokta algoritması | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
15 | İç nokta algoritması | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Anlatım Soru-Cevap Problem Çözme |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav Ödev |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |