DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Uygulamalı Eğitim İstatistiği I | PDR 705 | 1 | 3 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Sabahattin ÇAM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sosyal bilimlerde nicel araştırmalarda kullanılan istatistik teknikler konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır. |
Dersin İçeriği | Ders, bilimsel araştırmalarında istatistiğin yeri ve önemi, SPSS programına veri girişi ve düzenlemesi, betimsel istatistik tekninkler, ilişki hesaplamalarında kullanılan teknikler, t testi, bağımsız ve tekrarlı ölçümlerde kullanılan varayan analizi teknikleri, kovaryans analizi, bağımsız ve tektekrarlı ölçümlerde kullanılan nonparametrik istatistik teknikleri konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Betimsel istatistikleri tanımlar. |
2) İstatistiksel tahminin ne olduğunu söyler. |
3) Uygulamalı eğitim istatistiği ile ilgili temel kavramları açıklar. |
4) İstatistiğin araştırma süreci içindeki yeri ve önemini kavrar. |
5) Niteliksel ve niceliksel araştırma arasındaki farkı açıklar. |
6) Eğitim araştırmalarında kullanılan başlıca istatistik teknikleri tanır. |
7) Araştırma problemlerine uygun istatistik tekniklerini belirler. |
8) Verileri bilgisayara işler. |
9) İşlenmiş verilerden istenilen istatistiksel analizleri yapar. |
10) İstatistiksel analiz sonuçlarını, araştırma amaçları doğrultusunda grafikle ya da tablo ile sunar. |
11) İstatistiksel analiz sonuçlarını yorumlar. |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
X | |||||
2 | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir |
X | |||||
3 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
X | |||||
4 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır |
X | |||||
5 | Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
X | |||||
6 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. |
X | |||||
7 | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. |
X | |||||
8 | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. |
X | |||||
9 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. |
X | |||||
10 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
X | |||||
11 | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. |
||||||
12 | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. |
X | |||||
13 | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
X | |||||
14 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. |
||||||
15 | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
||||||
16 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
X | |||||
17 | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. |
X | |||||
18 | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
X | |||||
19 | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
X | |||||
20 | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
X |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Tanışma ve dersin tanıtımı | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme | Anlatım Tartışma |
2 | Temel kavramlar İstatistiğin araştırma sürecindeki yeri Değişken, ölçme, ölçek, veri ve istatistik kavramları | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme | Anlatım Tartışma |
3 | SPSS'e giriş SPSS'te veri dosyası oluşturma | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme | Anlatım Tartışma |
4 | Betimsel istatistik Frekans dağılımı Tablo ile frekans dağılımının hesaplanması ve sunumu Grafik ile frekans dağılımının hesaplanması | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Anlatım Tartışma |
5 | Merkezi eğilim ve değişkenlik ölçüleri Merkezi eğilim ölçüleri Aritmetik ortalama Ortanca (medyan) Tepe değer (mod) Değişkenlik Ölçüleri | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Anlatım Tartışma |
6 | Yordamsal istatistik Evren değerin kestirimi Normal dağılım eğrisi Hipotez testi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | |
7 | Farklılıkların analizi T testi Bağımsız gruplar t testi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Anlatım Tartışma |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Eşli gruplar t testi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Anlatım Tartışma |
10 | Varyans analizi Tek yönlü varyans analizi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | |
11 | Yinelenmiş ölçümler için varyans analizi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Anlatım Tartışma |
12 | Kovaryans analizi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Anlatım Tartışma |
13 | Kovaryans analizi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Anlatım Tartışma |
14 | Kay kare | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Anlatım Tartışma |
15 | İlişkilerin analizi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Anlatım Tartışma |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |