DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Gıda Mikrobiyolojisi | G 345 | 5 | 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Zorunlu | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Zerrin ERGİNKAYA | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Mikrobiyel gelişmeyi etkileyen iç ve dış faktörler, gıdalarda enfeksiyon ve intoksikasyona neden olan patojen mikroorganizmalar ve gıdaların korunması ve güvenli gıda üretilmesi amacıyla kontaminasyonun önlenmesi, mikroorganizmaların uzaklaştırılması, mikrobiyel gelişmenin inhibisyonu, mikroorganizmaların öldürülmesi (ısıl işlemler, radyasyon, yüksek basınç uygulamaları) gibi gıda muhafazasında yararlanılan temel ilkeler ve muhafaza yöntemleri hakkında bilgilerin lisans öğrencilerine aktarılması. |
|||
Dersin İçeriği | Mikrobiyel gelişmeyi etkileyen iç ve dış faktörler, gıdalarda enfeksiyon ve intoksikasyona neden olan patojen mikroorganizmalar ve gıdaların korunması ve güvenli gıda üretilmesi amacıyla kontaminasyonun önlenmesi, mikroorganizmaların uzaklaştırılması, mikrobiyel gelişmenin inhibisyonu, mikroorganizmaların öldürülmesi (ısıl işlemler, radyasyon, yüksek basınç uygulamaları) gibi gıda muhafazasında yararlanılan temel ilkeler ve muhafaza yöntemleri hakkında bilgiler. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Gıdalarda bulunan mikroorganizmaların tarihsel gelişimi ve taksonomisi hakkında bilgi edinir. |
2) Gıdalarda bulunan mikroorganizmaların tipleri, bulaşma kaynakları, mikroorganizma davranışlarını öğrenir |
3) Gıdalarda indikator mikroorganizmaların önemini kavrar |
4) Fırsatçı patojenler ve gıdalardaki önemini kavrar |
5) Prediktif mikrobiyolojinin prensiplerini öğrenir |
6) Starter kültürlerin önemi ve üretimlerini öğrenir |
7) Gıdalarda sterilizasyon yöntemlerini öğrenir |
8) |
9) Mikrobiyal gelişmeyi etkileyen iç faktörleri öğrenir |
10) Mikrobiyal gelişmeyi etkileyen dış faktörleri öğrenir |
11) Gıdalarda patojen mikroorganizmaları öğrenir |
12) Gıdalarda patojen mikroorganizmaları öğrenir |
13) Gıda muhafaza ilkelerini ve yöntemlerini |
14) Gıda muhafaza ilkelerini öğrenir |
15) Gıda muhafaza ilkelerni öğrenir |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilim, mühendislik ve gıda bilimi ve teknolojisi alanlarında bilgiye sahip olur |
X | |||||
2 | Gıda mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki uygulamalarda karmaşık mühendislik problemleri saptar, tanımlar ve bilimsel yöntemlerle çözer |
X | |||||
3 | Gıda ürünleri ve üretim sistemleri ile ilgili bileşen veya proses tasarlama becerisi kazanır |
X | |||||
4 | Gıda mühendisliği ve teknolojisi uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli modern teknik araçları seçme ve kullanma; bu amaçla bilişim teknolojilerinden yararlanır |
X | |||||
5 | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili laboratuvar becerisi kazanma, deney tasarlayabilme, deney yapabilme, veri toplayabilme, sonuçları analiz etme ve yorumlayabilir |
X | |||||
6 | Gıda mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
X | |||||
7 | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili Türkçe sözlü ve yazılı şekilde iletişim kurabilme, rapor yazabilme, iletişim teknolojilerini kullanabilme ve literatürü izleyebilecek, iletişim kurabilecek ve yazabilecek düzeyde İngilizce bilme becerisi kazanır |
X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincinde olma ve gıda mühendisliği alanında kendini sürekli geliştirerek yeniler |
X | |||||
9 | Gıda ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma ve meslek etiği bilincini kazanır |
X | |||||
10 | Proje tasarlama ve yönetme bilgilerini kullanarak, gıda mühendisliği uygulamalarına ilişkin yeni fikirler geliştirme ve gerçekleştirilmesi yönünde girişimde bulunur |
X | |||||
11 | Gıda güvenliği ve kalitesi ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler çerçevesinde tüketici sağlığı ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olur |
X |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Gıdalarda bulunan mikroorganizmaların tarihçesi ve taksonomisi | kaynak taraması | Anlatım |
2 | Gıdalarda bulunan mikroorganizmaların tipleri, bulaşma kaynakları, mikroorganizma davranışları | kaynak taraması | Anlatım Gösteri |
3 | Gıdalarda indikator mikroorganizmalar | kaynak taraması | Anlatım Gösteri |
4 | Fırsatçı patojenler | kaynak taraması | Anlatım Gösteri Grup Çalışması |
5 | Prediktif mikrobiyoloji | kaynak taraması | Gösteri |
6 | Starter kültürler | kaynak taraması | Anlatım Gösteri Örnek Olay |
7 | Gıdalarda sterilizasyon yöntemleri | kaynak taraması | Gösteri Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | İlgili ders notu ve kitaplar | Anlatım Yazılı Sınav |
9 | Mikrobiyal gelişmeyi etkileyen iç faktörler | İlgili ders notu ve kitaplar | Anlatım Grup Çalışması |
10 | Mikrobiyal gelişmeyi etkileyen dış faktörler, Uygulama: aerob ve anaerob mikroorganizmaların üretilmesi çalışmaları | İlgili ders notu ve kitaplar | Anlatım Grup Çalışması |
11 | Gıdalarda patojen mikroorganizmalar Uygulama (Salmonella aranması) | İlgili ders notu ve kitaplar | Anlatım Deney / Laboratuvar |
12 | Gıdalarda patojen mikroorganizmalar Uygulama (Listeria aranması) | İlgili ders notu ve kitaplar | Anlatım Deney / Laboratuvar |
13 | Gıda muhafaza ilkeleri, Uygulama (dondurulmuş balıklarda Aeromonas hydrophila ve mikrofloranın araştırılması) | İlgili ders notu ve kitaplar | Anlatım Beyin Fırtınası Deney / Laboratuvar |
14 | Gıda muhafaza ilkeleri, Uygulama: yeşil yapraklı sebzelerin toplam bakteri yükü | İlgili ders notu ve kitaplar | Anlatım Soru-Cevap Deney / Laboratuvar |
15 | Gıda muhafaza ilkeleri,Uygulama (kuru meyvelerde küf sayımı) | İlgili ders notu ve kitaplar | Anlatım Tartışma Deney / Laboratuvar |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notu ve kitaplar | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |