DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Sorunlu Toprakların Islahı | BBT 460 | 8 | 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Seçmeli | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Selim EKER | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Bu derste toprakların üretimi sınırlayan özellikleri aracılığıyla 'sorunlu toprak' tanımının yapılması ve bunların iyileştirilme yöntemlerinin anlatılması amaçlanmaktadır. Derste ağırlıklı olarak tuzlu ve sodik topraklar işlenmektedir. |
|||
Dersin İçeriği | Sorunlu toprakların tanımı ve coğrafi dağılımları: tuzlu, sodik, kireçli, asidik, eğimli, organik çatlayan topraklar. Sorunlu toprakların tarımsal üretimi sınırlayan özellikleri, kullanılabilme olanakları. Tuzlu ve sodik toprakları oluşumları. Sulama ile gelen tuzluluk, su dengesi- yıkama fraksiyonu. Tuzlu ve sodik toprakların ıslahı. Asidik topraklarda kireç gereksiniminin bulunması |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Bazı topraklarda sorun da olsa bu toprakların yine de bir değer taşıdığını kavrar |
2) Sorunlu toprakların ıslah edilme yolları hakkında detaylı bilgiye sahip olur |
3) Toprakların sadece bir tarımsal üretim ortamı değil, ekosistemin ayrılmaz bir parçası olduğu bilincini pekiştirir |
4) Sorunlu toprakların olanaklı ise belli düzeyde ıslah edilerek kültüre alınması, değilse doğal bir kaynak olarak gelecek nesiller için korunması gerektiği bilincine varır |
5) |
6) |
7) |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeterli altyapıya sahip olur |
X | |||||
2 | Toprakların amaçlarına uygun kullanımlarının prensipleri hakkında temel bilgiler ile donanır |
X | |||||
3 | Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrar |
||||||
4 | Ekonomik, çevresel ve sosyal boyutlarda sürdürülebilir bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları hakkında temel bilgilere sahip olur |
X | |||||
5 | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
X | |||||
6 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki süreçleri sürdürülebilir tarım prensipleri çerçevesinde analiz eder, gerçekçi kısıtlar altında planlar ve bunlar için yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi çalışmalarına öncülük eder |
X | |||||
7 | Bireysel ve takım çalışmalarında etkin çalışabilme ve sorumluluk alma becerisi taşır |
||||||
8 | Sorgular, araştırır, analitik düşünür ve proje üretir |
||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır |
||||||
10 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine ve en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur |
||||||
11 | Gerekli düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
||||||
12 | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
||||||
13 | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında yeterli bilinci taşır; Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır |
||||||
14 | Yürüteceği faaliyetlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olur |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Sorunlu toprakların genel tanımı- üretimi kısıtlayıcı özellikleri ve yeryüzündeki dağılımları | ön okuma | Anlatım |
2 | Sorunlu toprakların oluşum nedenleri bakımından sınıflandırılmaları | ön okuma | Anlatım |
3 | Vertisoller, kireçli topraklar, asit, organik topraklar bunlarla üretim yapma yolları. (Histosol), çatlayan (Vertisol) | ön okuma | Anlatım |
4 | Organik topraklar, eğimli topraklar ve bunlarla üretim yapma yolları. | ön okuma | Anlatım |
5 | Tuzlu, sodik, tuzlu-sodik ve asit toprakların tanıtımı. | ön okuma | Anlatım |
6 | Tuzluluk ölçütleri ve sınıfları. Toprak tuzluluğunun bitkiler üzerindeki etkileri | ön okuma | Anlatım |
7 | Kültür bitkilerinin toprak tuzluluğuna toleransları, EC ile verim ilişkileri. | ön okuma | Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel çalışma | Yazılı Sınav |
9 | Su dengesi - sulama suyu gereksinimi. | ön okuma | Anlatım |
10 | Toprak profilinde sulama ile tuzluluğun gelişmesi. | ön okuma | Anlatım |
11 | Tuzlu toprakların yıkanması, yıkama suyu gereksinimi. | ön okuma | Anlatım |
12 | Sodiklik ölçütleri, sınıfları ve sodikliğin oluşması. | ön okuma | Anlatım |
13 | Sodikliğin ıslah yöntemleri, ıslah maddeleri. | ön okuma | Anlatım |
14 | Jips ya da eşdeğeri gereksiniminin hesaplanması. | ön okuma | Anlatım |
15 | Asit toprakların kireç gereksinimlerinin değişik tampon yöntemleriyle belirlenmesi | ön okuma | Anlatım |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel çalışma | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |